De eerste treinen van de “Stockton & Darlington” waren samengesteld uit gewone kolenwagens met een kast in de vorm van een omgekeerde en af geknotte pyramide. Een weinig later verschenen de goederenwagens bij de “Liverpool & Manchester” : rechthoekige platte wagens waarop men de meest uiteenlopende goederen kon opstapelen die, stevig vastgebonden, met dekkleden beschermd werden. Er waren ook veewagens.
In 1835 gebruikte men in België platte wagens, wagens met opstaande randen en kipwagens. (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 069 (05 1962)

069 (05 1962)
Articles
-
De evolutie van de wagen van 1825 tot 1900
21 juillet 2014, par rixke -
Ode aan de spoorweg (X)
28 juillet 2014, par rixkeIn deze, ontleding van de wedloop spoorweg, werd de kwestie van het goederenvervoer nog niet aangeraakt. Dit probleem is nochtans van het hoogste belang daar dat vervoer het leeuwedeel van de ontvangsten uitmaakt. Gezien het technisch overwicht van het spoor werd aangetoond, moeten wij nog de kwestie der vervoerprijzen oplossen. Het is dus hier dat de strijd voortduurt, dat hij aanvangt.
Deze strijd is, inderdaad, hard. Van 1939 af werd de concurrentie van de weg, op dit gebied, zo (...) -
L’évolution du wagon de 1825 à 1900
11 juillet 2012, par rixkeLes premiers trains du « Stockton & Darlington » étaient composés de wagons à charbon ordinaires, avec caisse en pyramide renversée et tronquée. Peu après, les wagons de marchandises apparurent sur le « Liverpool & Manchester » : des wagons plats rectangulaires sur lesquels on pouvait empiler les marchandises les plus diverses, que l’on amarrait sous la protection de bâches. Il y avait aussi des wagons à bestiaux.
En Belgique, en 1835, on utilisait des wagons plats, des wagons à rebords et des (...) -
Ons net past zich aan
14 juillet 2014, par rixkeDe heer directeur ADAM, van de Algemene Directie, heeft, tijdens een onderhoud, bereidwillig de vragen beantwoord die wij hem, in naam van onze lezers, gesteld hebben. Wij danken hem hiervoor ten zeerste.
HET SPOOR. — Wij hebben een onderzoek gedaan naar de opinie van onze lezers over de spoorweg. In strijd met wat algemeen gedacht wordt, hebben wij moeten constateren dat de actieve bedienden en zelfs de gepensioneerden meer belangstelling hebben voor het heden dan heimwee naar het verleden. (...) -
Op de sporen van Europa
14 juillet 2014, par rixkeIndien wij het thans willen Zal men later van ons getuigen Dat wij, spoormannen, Europa hebben gebouwd.
Moet er nog wel aan herinnerd worden dat het spoor, als het eerste regelmatige, uitgebreide, veilige en snelle verkeersmiddel, enorm veel heeft bijgedragen tot de expansie van de industrie, de handel, de landbouw, kortom tot de geweldige economische revolutie die de tweede helft van de 19e eeuw gekenmerkt heeft, dat het Spoor het Reizen gedemocratiseerd en, derhalve, de vakantie in het (...) -
Sur les rails de l’Europe
4 juillet 2012, par rixkeQu’en assurant, pour la première fois dans l’histoire du monde, des moyens de transport réguliers, puissants, sûrs et rapides, le Rail ait contribué, pour une part immense, à l’expansion de l’industrie, du commerce, de l’agriculture, en un mot à la formidable révolution économique qui a marqué la seconde moitié du XIX" siècle, qu’il ait démocratisé le Voyage, qu’il ait inventé les vacances populaires, qu’en bouleversant les campagnes et les villes, les hommes et leurs modes de vie, et jusqu’au cours (...)