Sedert 1958 hebben de Zweedse spoorwegen 313 rijtuigen voor sneltreinen besteld. Die reeks rijtuigen die gebouwd werden voor snelheden van 130 km.-u., bevat gemengde rijtuigen 1ste en 2e klasse, rijtuigen 2e klasse en rijtuigen 1ste klasse. Deze laatste zullen weldra in dienst worden genomen. Er zijn 40 zitplaatsen per rijtuig, die verdeeld zijn over twee salons en twee coupés. In een der salons is er ruimte voor 17 personen en in de andere voor 11 terwijl de twee coupés elk 6 personen (...)
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110 (10 1965)
Articles
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Zweden: Rijtuigen voor sneltreinen
18 december 2023, door rixke -
E. E. G.: Voor een gemeenschappelijk vervoerbeleid
14 december 2023, door rixkeSedert 1961 streeft de E.E.G. naar het tot stand brengen van een gemeenschappelijk vervoerbeleid.
Vooral wordt beoogd de concurrentievoorwaarden te harmoniseren in die sector welke zowel wordt gekenmerkt door de diversiteit, in juridisch en technisch opzicht, van de concurrerende ondernemingen als door de omvang van de sommen die aan de infrastructuur en aan de exploitatie worden besteed. Om een nieuwe bijdrage voor dat werk van algemeen belang te leveren, hebben de zes (...) -
Wanneer de trein zich met het vliegtuig meet
24 november 2014, door rixkeOp 14 oktober 1897, toen de gemiddelde snelheid der treinen vrijwel niet hoger lag dan veertig kilometer per uur, slaagde de Fransman Clement Adler erin, voor het eerst een vliegende machine te laten opstijgen. Enkele jaren later namen de gebroeders Wright, in Amerika, de fakkel over, vervolgens de Braziliaan Santos-Dumont, daarna de Fransen Farman en Voisin. Op 25 juli 1909 stak een andere Fransman Blériot, aan boord van een eendekker, het Kanaal over. Het vliegtuig was op weg om de (...)
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Deutsche Bundesbahn. Série E 03.
4 avril 2011, par rixkeLes quatre E 03 sont destinées à des trains TEE. La première, présentée le 11-2-65, a atteint 220 km/h en cours d’essais. Un châssis-poutre en acier soudé supporte la caisse en alliages légers. La traverse de tête est conçue de manière à recevoir ultérieurement l’attelage automatique. La forme ovoïde de l’avant-corps résulte d’essais effectués en soufflerie. Les glaces convexes de la cabine de conduite ont une épaisseur de 13 mm. En raison des vitesses prévues, les bogies, en acier soudé, (...)
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Suède : Voitures pour trains rapides
29 novembre 2023, par rixkeDepuis 1958, 313 voitures pour trains rapides ont été commandées par les Chemins de fer suédois. Conçue pour des vitesses de 130 km.-h., cette série de véhicules comprend des voitures mixtes de 1re et de 2e classe, des voitures de 2e classe et des voitures de 1re classe. Celles-ci seront bientôt en service. Elles comportent 40 places « assis » réparties entre deux salons et deux compartiments. L’un des salons peut recevoir 17 personnes et l’autre 11, et les deux compartiments 6 personnes (...)
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Italie : Nouvelle ligne entre Cosenza et Paola
28 novembre 2023, par rixkeUne nouvelle voie sera posée entre Cosenza et Paola, sur un tracé différent et moins accidenté que l’actuel. Cette ligne à voie unique, mais moderne, permettra d’améliorer les communications vers Cosenza et constituera, en même temps, une liaison entre les artères des mers Tyrrhénienne et Ionienne. La déclivité maximale sera de 11,5 ‰ et le rayon minimal des courbes de 600 mètres. On construira un tunnel de 15,040 km., dont un tronçon intermédiaire sera à double voie.
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U. S. A. : Trains rapides de luxe à étage
30 novembre 2023, par rixkeLe « Chicago et North Western Railway Company » a mis en service deux rames composées uniquement de voitures à étage, dotées d’un confort et d’un luxe remarquables. Ces deux nouveaux trains, « Flambeau 400 » et « Péninsule 400 », circulent entre Chicago, Milwaukee et Green Bay, l’un d’eux prolongeant son parcours jusqu’à Escanaba et Ishpeming, dans le Michigan supérieur.
Les voitures ont une hauteur de 4,826 mètres et offrent 96 places « assis ». L’insonorisation y est excellente. (...) -
Gestuwd door de tijd (IX)
23 maart 2015, door rixkeHoofdstuk III Niets is kostbaarder dan de tijd, want hij is de prijs van de eeuwigheid. L. Bourdaloue.
De juiste tijd
Noch de “mensen van Spy” , onze verre voorvaders uit het palaeolitische tijdperk, noch de herders uit het Land van Chaldaea over wie de Bijbel zijn pittige verhaaltjes ontspint, hadden een uitgebreid of nauwkeurig begrip van de tijd. Zij kenden de afwisseling van dag en nacht uit de opeenvolging van klaarte en donkerte, van arbeid en rust. Rondom zich, zagen zij dat (...) -
L’éclairage des voitures
17 décembre 2014, par rixkeDe la lampe à l’huile à l’éclairage au gaz.
Pendant longtemps, l’éclairage des voitures à voyageurs fut assuré par des lampes à huile de colza ou à pétrole, fixées au plafond. Ces lampes suffisaient si peu que, vers 1850, dans les gares, on vendait à bas prix, aux voyageurs qui désiraient lire, des lanternes individuelles à bougie.
Les anciennes lampes à bec plat ne donnaient qu’une lumière fumeuse et vacillante, et l’huile, en suintant parfois, tachait les vêtements des voyageurs. En (...) -
Frankrijk: Le Mans - Rennes onder spanning
15 december 2023, door rixkeHet in dienst stellen, op 1 juli 1965, van de elektrische tractie lussen Laval en Rennes betekende de voltooiing van de elektrificatie van de lijn Le Mans - Rennes, die de S.N.C.F. in 1962 had aangevangen. Ofschoon de lijn Parijs - Le Mans gevoed wordt met gelijkstroom 1.500 volt, heeft men de eenfazige stroom 25.000 volt en 50 Hz gekozen om haar verlengstuk Le Mans - Rennes uit te rusten; de overgang tussen de twee stroomstelsels gebeurt enkele kilometers voorbij Le Mans en wel zonder (...)