Eerstdaags zullen er aan de Franse en Britse regeringen nieuwe voorstellen gedaan worden door een financieel consortium, samengesteld uit drie internationale financiële groepen, Franse, Britse en Amerikaanse.
In akkoord met de regeringen heeft dat consortium tot taak de nodige kapitalen te leveren, d.i. ongeveer vier miljard Franse frank. Eens voltooid zou de tunnel aan de B.R. en aan de S.N.C.F. worden overgedragen.
Daar er een nieuw onderzoek nodig is betreffende de kosten, de (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 174 (02 1971)
174 (02 1971)
Articles
-
Frankrijk - Groot-Brittannië: De tunnel onder het Kanaal
11 mei 2019, door rixke -
U.I.C.: De Europeanisering van de aankopen
15 juni 2019, door rixkeDe bevoorradingscommissie van de Internationale Spoorwegunie streeft ernaar de aankopen van de netten te harmoniëren. Ze heeft een eerste proef gedaan met de netten van negen landen: België, Denemarken, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland, die bestellingen van rollend materieel hebben gegroepeerd (trekhaken, veerschakels en lagervoeringen).
De resultaten waren afdoend; de commissie hoopt dan ook dat een gemeenschappelijke aankooppolitiek zich verder (...) -
België: De bediening van Brussel
6 april 2019, door rixkeHet reizigersverkeer dat ’s morgens in Brussel samenstroomt en ’s avonds naar de periferie terugkeert, groeit geregeld aan. De treinen die deze reizigers vervoeren, zijn ofwel treinen van de basisdienst die volgens een gecadanceerde dienstregeling door de Brusselse agglomeratie rijden, ofwel „werknemers”-treinen die, na hun cliënteel in de verschillende stations van de agglomeratie te hebben afgezet, hun rit op de nabijgelegen opstelsporen te Vorst en te Schaarbeek eindigen.
De (...) -
Albanië
4 mei 2019, door rixkeDe mogelijkheid om de Staatsspoorwegen te verbinden met het Europese net schijnt vaste vorm aan te nemen als gevolg van de ontdekking van belangrijke nikkelertslagen nabij het Ohridmeer, aan de grens tussen Joegoslavië en Albanië.
-
Sovietskaya Zeleznaya Doroga. Type TchME3. - Ceskoslovenske Statny Drahy. Série T 669.
23 janvier 2012, par rixkeJusqu’en 1964, les chemins de fer soviétiques ne disposaient pas de locomotives de manœuvres lourdes d’une puissance supérieure à 1.000 ch, capables de former des trains de 5.000 t à la butte. Cette année-là, l’industrie tchécoslovaque mit au point une locomotive diesel-électrique répondant à ces exigences. Les SZD en commandèrent 310 exemplaires qu’ils désignèrent TchME3 . Ces locomotives emportent 6.000 litres de carburant, ce qui leur permet de rester engagées aux services des (...)
-
België: Verbetering van de waakzaamheidscontrole
20 april 2019, door rixkeDe krokodil is een langwerpig metalen toestel (vandaar zijn naam) dat in de aslijn van het spoor nabij een waarschuwingssein geplaatst wordt. De elektrische stand van de krokodil hangt af van de door het sein vertoonde aanduidingen. Bij de doortocht van een tractievoertuig komt het toestel in contact met een registreerapparaat in de bestuurderscabine; dit contact ontstaat door middel van een metalen „borstel” die onderaan de kast van het krachtvoertuig gemonteerd is.
Aanvankelijk was het (...) -
Marketing: wat is dat?
31 augustus 2019, door rixkeMarketing is een woord dat, hoeft het wel gezegd, van Angelsaksische oorsprong is. Zoals vele soortgelijke termen maakt hij opgang in Europa, evenwel niet zonder tal van vormveranderingen te ondergaan. Wellicht is het goed eens even naar zijn betekenis te peilen. .
Marketing is tegelijk een geestesgesteldheid, een filosofie en een geheel van verkoopstechnieken.
Met de mechanisering en de industriële revolutie is de voortbrengingseconomie ontstaan. Omdat het aanbod kleiner is dan de (...) -
België: Een sociale balans van de versnelling van het vervoer
30 maart 2019, door rixkeIn twintig jaar hebben de geabonneerden van de N.M.B.S., dank zij de elektrificatie en de modernisering van het net, heel wat tijd gewonnen: ze bereiken vroeger hun werk en komen ook vroeger thuis.
Vergeleken met 1950 bedraagt de gemiddelde tijdwinst per geabonneerde voor heel het pendelverkeer naar Brussel: 37,2 minuten per dag voor de reizigers met een sociaal abonnement; 23,8 minuten per dag voor de houders van een abonnement met beperkte reisweg. Ten opzichte van 1950 bedraagt de (...) -
Nederland: Nieuwe „vam”-wagens
25 mei 2019, door rixkeNa veertig jaar dienst werden 70 zelflossende „vam”-wagens, gespecialiseerd in het transport van vuilnis, naar de schrootbelt verwezen. Ze onderhielden een geregelde dienst tussen verschillende steden van het land en het werkterrein van Wijster. Met het vervoeren van miljoenen en miljoenen tonnen afval legden ze op een jaar een afstand af die de omtrek van de aarde evenaart.
Dit materieel wordt nu vervangen door „container”- wagens met elektrohydraulische zelflossing. Een eerste reeks (...) -
1968-1970: Het vervoer per spoor van transcontainers verviervoudigd...
25 februari 2009, door rixkeHet is reeds vijf jaar geleden dat de eerste grote containers, transcontainers genoemd, hun intrede hebben gedaan in onze Belgische havens. Deze moderne transporttechniek bracht een grondige ommekeer teweeg in de economie van het traditionele vervoer over zee [[Zie Het Spoor van maart 1967, augustus 1968 en april 1969] en plaatste de firma’s belast met de overslag in de havens alsook de vervoerders te land voor enorme problemen. Om dat nieuw transport te verzekeren, diende inderdaad het (...)