In de jaarverslagen van enkele Oosteuropese netten wordt er gewag gemaakt van de heilzame gevolgen die men had kunnen bekomen indien men de principes had toegepast die aangenomen worden door de ECMV (Europese Conferentie van Ministers van Verkeer) volgens welke de spoorwegnetten geen abnormale lasten mogen dragen die geen betrekking hebben op hun exploitatie (b.v. de tarieven die hen voor het vervoer van sommige categorieën van reizigers worden opgelegd).
Sedert 1957 is de ECMV van (...)
Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ?
Wist U dat ?
-
E.C.M.V.: De normalisering van de rekeningen
21 december 2023, door rixke -
België: Automatisering van overwegen
20 december 2023, door rixkeIn tien jaar heeft de N.M.B.S. bijna 400 overwegen afgeschaft, en dat vooral in de stedelijke agglomeraties en op de geëlektrificeerde lijnen. Op ons net zijn er nog 5.236 overwegen, waarvan 1.189 bewaakte en 843 uitgerust met automatische wegverkeerslichten (198 hiervan hebben bovendien automatische halve sluitbomen); daarnaast zijn er nog 1.966 gewone onbewaakte overwegen op rijwegen die alleen maar voorzien zijn van een waarschuwingskruis en van bakens, 321 onbewaakte overwegen, (...)
-
U. S. A.: Luxe-sneltreinen met verdieping
19 december 2023, door rixkeDe „Chicago and North Western Railway Company” heeft twee stellen in bedrijf genomen die uitsluitend samengesteld zijn uit rijtuigen met verdieping, uitgerust met een merkwaardig comfort en luxe. Die twee nieuwe treinen, „Fakkel 400” en „Schiereiland 400”, rijden tussen Chicago, Milwaukee en Green Bay, een ervan verlengt zijn parcours tot Escanaba en Ishpeming in Michigan.
De rijtuigen hebben een hoogte van 4,826 m. en bieden 96 zitplaatsen. De geluiddemping is uitstekend. De toegang (...) -
Zweden: Rijtuigen voor sneltreinen
18 december 2023, door rixkeSedert 1958 hebben de Zweedse spoorwegen 313 rijtuigen voor sneltreinen besteld. Die reeks rijtuigen die gebouwd werden voor snelheden van 130 km.-u., bevat gemengde rijtuigen 1ste en 2e klasse, rijtuigen 2e klasse en rijtuigen 1ste klasse. Deze laatste zullen weldra in dienst worden genomen. Er zijn 40 zitplaatsen per rijtuig, die verdeeld zijn over twee salons en twee coupés. In een der salons is er ruimte voor 17 personen en in de andere voor 11 terwijl de twee coupés elk 6 personen (...)
-
Italië: Nieuwe lijn tussen Cosenza en Paola
17 december 2023, door rixkeTussen Cosenza en Paola zal een nieuwe lijn gelegd worden op een ander en minder heuvelachtig tracé. Dank zij deze moderne lijn, met enkel spoor, zal het verkeer naar Cosenza verbeterd kunnen worden. Ze zal tegelijkertijd een verbinding vormen tussen de verkeersaders van de Tyrrheense en de Ionische zee. De maximale helling zal 11,5 ‰ bedragen en de minimale straal der bochten 600 m. Er zal een tunnel gebouwd worden van 15,040 km. waarvan een tussenvak met dubbelspoor zal uitgerust zijn.
-
Frankrijk: Wat is een luchttrein?
16 december 2023, door rixkeIn de kranten werd er reeds over gesproken, maar verder dan een maquette is het nog niet gekomen. Het gaat om een voertuig zonder wielen dat gedragen wordt door een kussen van samengeperste lucht. Van de spoorweg heeft hij zijn wijze van geleiding, d.i. een centrale rail en een op een viaduct gemonteerde baan; aan het vliegtuig ontleent hij zijn rompvorm en de voortstuwing met behulp van een luchtschroef.
Met een laadvermogen van honderd reizigers zou hij bestemd zijn om, met een (...) -
Frankrijk: Le Mans - Rennes onder spanning
15 december 2023, door rixkeHet in dienst stellen, op 1 juli 1965, van de elektrische tractie lussen Laval en Rennes betekende de voltooiing van de elektrificatie van de lijn Le Mans - Rennes, die de S.N.C.F. in 1962 had aangevangen. Ofschoon de lijn Parijs - Le Mans gevoed wordt met gelijkstroom 1.500 volt, heeft men de eenfazige stroom 25.000 volt en 50 Hz gekozen om haar verlengstuk Le Mans - Rennes uit te rusten; de overgang tussen de twee stroomstelsels gebeurt enkele kilometers voorbij Le Mans en wel zonder (...)
-
E. E. G.: Voor een gemeenschappelijk vervoerbeleid
14 december 2023, door rixkeSedert 1961 streeft de E.E.G. naar het tot stand brengen van een gemeenschappelijk vervoerbeleid.
Vooral wordt beoogd de concurrentievoorwaarden te harmoniseren in die sector welke zowel wordt gekenmerkt door de diversiteit, in juridisch en technisch opzicht, van de concurrerende ondernemingen als door de omvang van de sommen die aan de infrastructuur en aan de exploitatie worden besteed. Om een nieuwe bijdrage voor dat werk van algemeen belang te leveren, hebben de zes (...) -
U.S.A.: Elektronische methode voor het triëren der wagens
13 december 2023, door rixkeHet Kartrak-stelsel dat voor een Amerikaanse maatschappij werd uitgewerkt, zal het mogelijk maken het rollend materieel op elektronische wijze te identificeren en te triëren. Die uitvinding functioneert door middel van een elektronische zoeker die bestand is tegen het gure weer en die, automatisch, witte lichtbundels uitzendt en het gekleurde licht terug opvangt dat weerkaatst wordt door banden van onverslijtbaar materiaal. Die banden welke op elke wagen zijn bevestigd, zijn derwijze (...)
-
U.S.A.: De financiering van de infrastructuur
12 december 2023, door rixkePresident Johnson heeft aan het Congres een belangrijke verhoging voorgesteld van de specifieke taksen die geheven worden ten laste van de gebruikers van de infrastructuur van het vervoer. In zijn boodschap heeft hij uiteengezet dat „zij die voordeel halen uit de publieke infrastructuur ten minste een deel van de kosten ervan moeten dragen”; dat het nodig is „ernstige ongelijkheden op ’t stuk van de gebruikslasten” te herstellen; dat het vliegwezen niet voldoende bijdraagt tot de (...)