Het uiterst doorgedreven individualisme dat tijdens de eerste helft van deze eeuw overheerste op het terrein van de bouw in ’t algemeen en op dat van de woningbouw in ’t bijzonder, loopt snel terug. Men kon zich inderdaad afvragen waarom, in bepaalde klimatologische en regionale omstandigheden, elk gebouw steeds opnieuw van tot Z diende ontworpen te worden; dat was de tijd van het “huis naar maat”. De huidige generaties vinden er absoluut geen graten in een appartement te kiezen in een (...)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur
Infrastructuur
-
Een actueel facet van de bouw: de standaardisering
30 juli 2012, door rixke -
Hoogste en laagste punten van het net der N.M.B.S.
23 juli 2012, door rixke -
Veranderde tijden, veranderde bouwtechnieken
9 juli 2012, door rixkeIn voorgaande artikels hebben wij enkele typische factoren opgesomd, eigen aan het spoorwegbedrijf, die de functionele opvatting van het stationsgebouw in sterke mate hebben beïnvloed (“Het Spoor” nr 76, december 1962); wij hebben gezien welke gedragslijn de N.M.B.S. had aangenomen ten opzichte van de bijdrage “van buiten uit” van de hedendaagse architectuur (“Het Spoor” nr 85, september 1963) en wij hebben beloofd er enkele beschouwingen over de invloed van de technische evolutie aan toe (...)
-
Plechtige ingebruikneming van de terminal van Bressoux
6 februari 2012, door rixkeIn aanwezigheid van de heer L. Lataire, Directeur-Generaal van de NMBS, de heer Tonneaux, ondervoorzitter van de Raad van Beheer, van Belgische en buitenlandse prominenten uit de spoorwegwereld en van overheidspersonen uit het Luikse, knipte de kabinetschef van de heer Minister van Verkeerswezen, op 15 mei jl., het lintje van de nieuwe containerterminal van Bressoux.
Al die mensen, zo zei de heer Directeur-Generaal in zijn toespraak, waren niet zozeer samengekomen om getuige te zijn van (...) -
De elektrificatie van de lijn 37 Luik-Hergenrath
18 mei 2011, door rixkeOp 18 mei zal de officiële ingebruikneming van de elektrische tractie tussen Luik en Aken een punt zetten achter de werken die sedert meer dan vijf jaar op deze zeer oude lijn werden uitgevoerd.
Het was inderdaad in 1843 dat de aanleg voltooid werd van de spoorbaan die Luik, door het dal van de Vesder, met de “Pruisische grens” zou verbinden. Die lijn was dus de eerste welke in België zou worden aangelegd op de rechteroever van de Maas en tevens de eerste die een heuvelachtig landschap (...) -
Indienststelling van de elektrische tractie tussen Herentals en Turnhout
28 maart 2011, door rixkeTegelijkertijd met de start van het IC/IR-plan is op drie juni van vorig jaar op het baanvak Herentals - Turnhout de elektrische tractie in dienst gesteld.
Dit 17 km lang enkelspoor werd 130 jaar geleden voor het eerst in dienst genomen, om precies te zijn op 19 april 1855. Dit gebeurde tegelijk met de opening van het spoorvak Lier - Herentals.
Na meer dan 100 jaar exploiteren werd einde mei 1959 het reizigers-verkeer russen Herentals en Turnhout geschorst, een vervolg op de sluiting (...) -
Lijn 73 in een stroomversnelling
21 maart 2011, door rixkeOp 8 en 9 juni werd er duchtig gefeest in de Westhoek. Het dreunde van Deinze tot De Panne. De elektrificatie van lijn 73 is immers een feit en ieder station liet dit aan de wereld weten met een heleboel activiteiten, de ene al wat luidruchtiger dan de andere. Er werd dat weekend met gratis biljetten en kortingen gegoocheld en met een uitzonderlijk evenemententarief voor het Melipark daar bovenop kon de pret niet op. De rode draad van het feestweekend werd door de bezoekerswedstrijd (...)
-
Het elektrisch sprookje tussen Luik en Luxemburg
21 maart 2011, door rixkeAywaille, Coo, Trois-Ponts, Vielsalm, de Ourthe en de Amblève: toeristische plekjes genoeg op lijn 42. Maar ze verbindt ook twee belangrijke steden: Luik, de Waalse grootstad, en Luxemburg, de zetel van Europese instellingen. Sedert mei wordt ze niet langer gebruikt door zware diesellocomotieven. Die hebben plaats gemaakt voor nieuwe elektrische locomotieven: de Belgische reeksen 13 en de Luxemburgse reeksen 3000. Met die elektrificatie heeft onze Maatschappij een van haar doelstellingen (...)
-
In de hemel boven Brussel
16 maart 2011, door rixkeIedereen kent de grote portalen die de bovenleidingen van de elektrische tractie dragen in de stations Brussel-Zuid en Brussel-Noord.
Elk portaal bestaat uit een doorhangende draagkabel die de bovenleidingen draagt en uit twee dwarskabels die de zijdelingse bewegingen van die leidingen tegenwerken.
De dwarskabels hangen op ten hoogste acht meter boven het spoor. Hun onderhoud vormt geen bijzonder probleem: men kan ze bereiken met het gewone middel, d.i. langs het op een wagen (...) -
Geraardsbergen - Jurbeke onder draad
14 maart 2011, door rixkeDe oorsprong
Het deel van de lijn 90, van Jurbeke naar Geraardsbergen, is in feite een samenvoeging van twee oude lijnen die tussen 1845 en 1855 aangelegd werden door twee concessiemaatschappijen.
Daar de jonge Belgische Staat bezorgd was om de uitbouw van een vertakt spoorwegnet, werd er voor de aanleg van de lijnen een beroep gedaan op privé-investeerders, want het staatsbudget kon deze financiële last niet aan.
De “Société de Tournay à Jurbise”
Op 2 juli 1845 werd een naamloze (...)