Op 18 mei zal de officiële ingebruikneming van de elektrische tractie tussen Luik en Aken een punt zetten achter de werken die sedert meer dan vijf jaar op deze zeer oude lijn werden uitgevoerd.
Het was inderdaad in 1843 dat de aanleg voltooid werd van de spoorbaan die Luik, door het dal van de Vesder, met de “Pruisische grens” zou verbinden. Die lijn was dus de eerste welke in België zou worden aangelegd op de rechteroever van de Maas en tevens de eerste die een heuvelachtig landschap zou (...)
Accueil > Het Spoor > Infrastructuur
Infrastructuur
-
De elektrificatie van de lijn 37 Luik-Herbesthal
18 mai 2011, par rixke -
Indienststelling van de elektrische tractie tussen Herentals en Turnhout
28 mars 2011, par rixkeTegelijkertijd met de start van het IC/IR-plan is op drie juni van vorig jaar op het baanvak Herentals - Turnhout de elektrische tractie in dienst gesteld.
Dit 17 km lang enkelspoor werd 130 jaar geleden voor het eerst in dienst genomen, om precies te zijn op 19 april 1855. Dit gebeurde tegelijk met de opening van het spoorvak Lier - Herentals.
Na meer dan 100 jaar exploiteren werd einde mei 1959 het reizigers-verkeer russen Herentals en Turnhout geschorst, een vervolg op de sluiting van (...) -
Lijn 73 in een stroomversnelling
21 mars 2011, par rixkeHalfweg deze eeuw (september 1958) viel het reizigersvervoer tussen Adinkerke - De Panne en Frankrijk weg. Een paar jaar eerder op 22 mei 1955 werd op de verbindingen Lichtervelde - Tielt - Deinze, met uitbreiding via Egem en Vinkt (73 a) en Lichtervelde - Kortemark - Diksmuide - Veurne (73b) een vervangdienst opgestart met autobussen. Op dat ogenblik werd ook een basisdienst met semi-directe treinen en omnibussen tijdens de spits ingevoerd. Tot dan toe reden hier enkel stoptreinen die (...) -
Het elektrisch sprookje tussen Luik en Luxemburg
21 mars 2011, par rixkeAywaille, Coo, Trois-Ponts, Vielsalm, de Ourthe en de Amblève : toeristische plekjes genoeg op lijn 42. Maar ze verbindt ook twee belangrijke steden : Luik, de Waalse grootstad, en Luxemburg, de zetel van Europese instellingen. Sedert mei wordt ze niet langer gebruikt door zware diesellocomotieven. Die hebben plaats gemaakt voor nieuwe elektrische locomotieven : de Belgische reeksen 13 en de Luxemburgse reeksen 3000. Met die elektrificatie heeft onze Maatschappij een van haar doelstellingen van (...) -
In de hemel boven Brussel
16 mars 2011, par rixkeIedereen kent de grote portalen die de bovenleidingen van de elektrische tractie dragen in de stations Brussel-Zuid en Brussel-Noord.
Elk portaal bestaat uit een doorhangende draagkabel die de bovenleidingen draagt en uit twee dwarskabels die de zijdelingse bewegingen van die leidingen tegenwerken.
De dwarskabels hangen op ten hoogste acht meter boven het spoor. Hun onderhoud vormt geen bijzonder probleem : men kan ze bereiken met het gewone middel, d.i. langs het op een wagen gemonteerd (...) -
Geraardsbergen - Jurbeke onder draad
14 mars 2011, par rixkeDe oorsprong
Het deel van de lijn 90, van Jurbeke naar Geraardsbergen, is in feite een samenvoeging van twee oude lijnen die tussen 1845 en 1855 aangelegd werden door twee concessiemaatschappijen.
Daar de jonge Belgische Staat bezorgd was om de uitbouw van een vertakt spoorwegnet, werd er voor de aanleg van de lijnen een beroep gedaan op privé-investeerders, want het staatsbudget kon deze financiële last niet aan.
De “Société de Tournay à Jurbise”
Op 2 juli 1845 werd een naamloze vennootschap (...) -
Kortrijk - Poperinge elektrisch
14 mars 2011, par rixkeTe Menen werd een nieuwe seinpost met lessenaar en optisch controlebord (OKB) in dienst gesteld ; ook de spoorinstellingen kregen een nieuw kleedje. Wervik heeft sedert kort een nieuwe sectioneerpost die zich bevindt tussen de tractieonderstations van Kortrijk en leper en die de elektrische bovenleiding tussen beide tractieonderstations in twee afzonderlijke vakken kan scheiden. Zo is een vlotte exploitatie van de lijn bij onderhoudswerken of storingen beter gewaarborgd. Ook in Komen werden (...) -
Namen - Dinant, de elektrificatie nadert haar voltooiing
14 mars 2011, par rixkeLijn 154
Lijn 154 werd op 5 februari 1862 in dienst genomen door de Compagnie du Nord Belge. Deze exploiteerde reeds de lijn Namen - Luik en besloot haar net uit te breiden in de richting van Frankrijk, via Dinant en Givet. De lijn werd door deze Compagnie beheerd tot 10 mei 1940, daarna door de NMBS. De huidige sectie Namen - Dinant is 28 km lang en gaat even buiten Namen voor het eerst over de Maas. De lijn volgt dan de rechteroever tot voorbij het station Yvoir. Ze kruist opnieuw de (...) -
Geraardsbergen - Denderleeuw, Geraardsbergen - Edingen - Halle onder draad
7 mars 2011, par rixkeHistoriek
In de eerste helft van vorige eeuw werden plannen gemaakt voor de aanleg van een kanaal van Jemappes naar Aalst om vandaar via de Dender tot aan de Schelde te kunnen varen. Terzelfdertijd werd er ook naar gestreefd naast het kanaal een spoorlijn te bouwen met aftakking naar Gent.
Na enkele vruchteloze pogingen werd een nieuwe maatschappij opgericht die zich uitsluitend zou toeleggen op de uitbouw van de spoorlijn “Dender en Waas” van Aat naar Lokeren, over Lessen, Geraardsbergen, (...) -
Elektrificatie Zottegem - Oudenaarde - Kortrijk
7 mars 2011, par rixkeNieuw treinaanbod
Sinds 5 januari ll. wordt er op de intercityverbinding “G” (Brussel -Kortrijk - Brugge - Oostende) tussen Brussel en Kortrijk gereden met elektrische trekduwstellen, samengesteld uit de meest moderne rijtuigen. Zo kan er een tijdswinst van 4 minuten gerealiseerd worden tussen Denderleeuw en Kortrijk. Omdat de verbinding Kortrijk - Brugge pas op 1 juni a.s. geëlektrificeerd zal zijn, blijft de dieseltractie thans nog behouden tussen Kortrijk - Brugge - Oostende. In Kortrijk (...)