Ce n’est pas un homme du rail, mais M. Cova, directeur général des autoroutes italiennes, qui propose l’utilisation du chemin de fer dans les grands tunnels routiers.
« Les frais d’exploitation d’un tunnel routier, dit-il, sont essentiellement dus à la ventilation artificielle nécessaire pour épurer l’air de l’oxyde de carbone produit par la combustion de l’essence et par les gaz d’échappement se dégageant des véhicules. Dans les tunnels dépassant 2 km, il faut maintenir la quantité (...)
Articles les plus récents
-
Italie : Les grands tunnels routiers dans l’économie des transports
23 septembre, par rixke -
Czecho-Slowakije: Modernisering der spoorwegen
23 september, door rixkeDe modernisering van het Czecho-slowaakse spoorwegnet, die werd aangevangen in 1950, schiet goed op. Einde 1963 waren 1.054 km lijnen geëlektrificeerd. Volgens de huidige plannen zal de stoomtractie in 1970 tot het verleden behoren. Omstreeks 1980 zal 75 % van de goederentrafiek onderhouden worden door elektrische locomotieven en 25 % door diesellocomotieven. Heel wat lijnen met enkel spoor zullen een dubbel spoor krijgen.
-
Italie : En vue de grandes vitesses
22 septembre, par rixkeSur le tronçon Campoleone-Priverno-Fossanova, de la grande artère Rome-Naples (côté mer), les F.S. vont faire des essais de traction à des vitesses comprises entre 135 et 200 km/h. Les modifications à expérimenter concernent surtout la régulation automatique du fil porteur ; il s’agit de rendre la caténaire à peu près insensible aux variations de température, d’augmenter de 750 à 1.000 kg la tension des fils de contact pour diminuer la flexibilité de la ligne en son milieu et d’insérer, (...)
-
Zwitserland: Motorwagens vervangen locomotieven
22 september, door rixkeIn 1959 had de S.B.B. zes prototype-motorwagens met groot vermogen van het type RBe 4/4 in dienst gesteld. Die voertuigen vervangen op voordelige wijze de locomotieven van doorgaande treinen voor vlakke trajecten; ze kunnen elf lichte rijtuigen met vier assen slepen en bieden bovendien 68 zitplaatsen, wat overeenkomt met een twaalfde rijtuig per trein. Nadat die prototypen hun proeven in de „pendeltreinen” hadden afgelegd, hebben de S.B.B., in 1961, een eerste reeks van die voertuigen (...)
-
Grande-Bretagne : Nouveaux wagons pour le transport des automobiles neuves
21 septembre, par rixkeLe transport des automobiles sur des wagons à deux étages était, naguère encore, entravé par le gabarit des tunnels et des ponts. Les B.R. ont trouvé une solution à ce problème en créant « Cartic 4 », une rame de quatre wagons articulés, à plancher inférieur très bas et petites roues, qui peut transporter jusqu’à 34 véhicules.
-
Zweden: Rationalisatie van de ertslijn „Malmbanan”
21 september, door rixkeOngeveer 75 % van het ijzererts dat in Zweden gedolven wordt, komt uit het gewest Norbotten, gelegen ten noorden van de Noordpoolcirkel, ongeveer halverwege de Noorse Atlantische haven Narvik en de Zweedse haven Lulea, aan de Botnische Golf. Beide havens zijn door een 474 km lange spoorbaan met enkel spoor verbonden. Sedert 1951 maakt de „Malmbanan” het voorwerp uit van een omvangrijk rationalisatieprogramma. Ze is uitgerust met CCC-inrichtingen en zal weldra door zwaarder beladen treinen (...)
-
India: Modernisering
20 september, door rixkeDe modernisering van de Indiase Spoorwegen, het grootste spoorwegnet van Azië en het vierde ter wereld volgens grootte, geniet een bijna absolute voorrang in het vijfjarenplan van dat land. Ongeveer 5.000.000 reizigers en zowat 500.000 ton vracht worden dagelijks door het spoorwegnet van India vervoerd. Het omvat lijnen met breed spoor (1,676 m), lijnen van een meter en nog andere met smal spoor (0,762 en 0,610 m). De lijnen met breed spoor en die van een meter vertegenwoordigen meer dan (...)
-
Wolsztyn, le dernier dépôt pour locomotives à vapeur (I)
20 septembre, par rixke« Trois ans à peine nous séparent encore du troisième millénaire. Dans toute l’Europe, les (anciennes) locomotives à vapeur sont remplacées par des locomotives Diesel ou électriques. On voit même circuler des trains qui dépassent les 250 km/h. Mais la locomotive à vapeur n’a pas été envoyée à la ferraille partout. Dans un petit dépôt situé à une cinquantaine de kilomètres à l’ouest de Poznan (Pologne), quelque vingt locomotives résistent vaillamment à l’hégémonie de la traction Diesel. » (...)
-
Grande-Bretagne : Electrification
19 septembre, par rixkeLes B.R. vont électrifier la dernière grande ligne de la Région Sud encore exploitée à la vapeur, celle de Londres à Bournemouth. Les travaux doivent être achevés en 1967.
-
Groot-Brittannië: Elektrificatie
19 september, door rixkeEen der moeilijkheden van de elektrificatie is de atmosferische verontreiniging, die de isolatoren bedekt met een dun laagje vuil, waardoor ze langs hun oppervlak stroom verliezen, en die de metalen onderdelen aantast. De oppervlakkige ontladingen van stroom worden aanzienlijk verminderd door het aanbrengen van silicon houdend vet op de isolatoren die zich op bevuilende plaatsen bevinden, en door het gebruik – alleen onder spanning – van nieuwe typen van isolatoren, vervaardigd van een (...)