Binnen een goede twaalf jaar zullen de verbindingen tussen Scandinavië en de rest van Europa aanzienlijk verbeteren. Behalve de geplande tunnel onder de straat van Oresund tussen het Zweedse Hälsingborg en het Deense Helsingör, die de overtocht van de zeeëngte van Oresund met twaalf minuten zal verkorten, heeft het Deense parlement onlangs besloten tot de bouw van een gecombineerde rail- en wegverkeersbrug over de Grote Belt.
Dit kunstwerk, dat een steunpunt zal vinden op het kleine (…)
Articles les plus récents
-
Denemarken: een rail-wegverkeersbrug over de Grote Belt
12 september, door Rixke -
Cheminot anversois et... peintre bruxellois
12 septembre, par RixkeMarcel Van Rooy est un alerte octogénaire. Né à Anvers un beau jour de 1919, il est aujourd’hui devenu Bruxellois de cœur. Amoureux de la capitale, il en retrace la vie sur ses toiles aux couleurs chaudes. Scènes de l’existence quotidienne, mouvements de foule, folklore local, fêtes populaires : tout cela compose une atmosphère festive et joyeuse avec quelquefois un côté bien étonnant.
Architecture, peinture et photographie
Le parcours de notre collègue sort quelque peu des sentiers (…) -
Canada: de turbotreinen rijden weer
11 september, door RixkeTussen Montreal en Toronto rijden sinds 22 juni de turbotreinen weer. In februari 1971 waren ze op technische gronden door de Canadian National uit de dienst genomen. De CN heeft met de wederindienststelling eigenlijk geheel nieuwe turbo’s op de baan gebracht. De nieuwe versie bestaat uit 9 rijtuigen tegen 7 in de oude, een treinstel dat bovendien over belangrijk meer vermogen beschikt dan de vorige versie. Bijzondere aandacht werd besteed aan de beperking van de onderhoudskosten en aan een (…)
-
Italie : Rame automotrice à caisses inclinables
11 septembre, par RixkeLes FS vont construire une rame prototype 3 kV continu à caisses inclinables. Cette rame – ETR-Y-0160 – pourra atteindre 250 km/h. Les deux moteurs de traction de chaque véhicule seront placés sous la caisse, chacun d’eux attaquant l’essieu interne de son bogie. Les bogies seront munis d’un dispositif électro-hydraulique d’inclinaison commandé par des signaux émis par un gyroscope et un accéléromètre. Les caisses s’inclineront progressivement en fonction de la vitesse de marche ou du rayon (…)
-
Italië: meer comfort voor de arbeiders
10 september, door RixkeHet Italiaanse reisbureau SAVI/CIT beijvert zich om de lange afstands-reizen van de arbeiders aantrekkelijker te maken. Sedert half juli is een eerste proefneming aan de gang met rechtstreekse treinen uit Bienne en Zürich naar Catania (ongeveer 1 500 km). Een FS-stel, „Jolly” geheten, gevormd door gewone rijtuigen, lig- en slaaprijtuigen (reeks Z, 2e klasse) rijdt vijfmaal tijdens het zomerseizoen, heenreis zondags en terugreis vrijdags. De reiziger kan vooraf bereide maaltijden op zijn (…)
-
Timbres ferroviaires
10 septembre, par RixkeUne nouvelle série de timbres ferroviaires, consacrés au transport de marchandises, sera proposée à la vente les 30 septembre et 1er octobre prochains. Cette vente aura lieu au salon du District (entrée via la voie 22, côté avenue Fonsny) de 10 à 17 heures. Durant ces deux jours, il sera également possible d’acquérir des souvenirs et de bénéficier d’une oblitération spéciale.
La série comprend quatre timbres d’une valeur respective de 20 F 30 F 50 F et 150 F (valeur totale : 250 F).
En (…) -
Polen: een nieuwe hoofdlijn
9 september, door RixkeIn 1971 werd besloten een nieuwe spoorweglijn Slask - Warschau aan te legen. De eerste etappe, Zawiercie - Radzice (143 km), waar de werken aan de gang zijn, moet in 1974 in dienst gesteld worden. De lijn Slask - Warschau krijgt een tracé waarvan geen enkele boog een straal van minder dan 4 000 meter heeft en de hellingen niet meer dan 6 millimeter per meter bedragen. De reizigerstreinen zullen er 200 a 250 km/h rijden. Het ballast aanbrengen wordt bijzonder verzorgd, de (…)
-
Europe : Trajets « non stop »
9 septembre, par RixkeLes trajets ferroviaires « non stop » de plus de 300 km s’élevaient à quarante, en Europe, durant l’horaire d’été 1970. Le record appartient à l’Italie avec Milan - Rome (630 km) par le train Super-Rapido 557. Viennent ensuite : Paris - Chambéry (596 km - Palatino), Paris - Bordeaux (581 km - Puerta del Sol, Sud-Express), Libourne - Paris (544 km - Rapide 2), Lyon - Paris (512 km - TEE « Le Lyonnais »), Stockholm - Göteborg (456 km - Stockholmaren - Göteborgaren), Paris - Belfort (443 km - (…)
-
Zwitserland: rijtuigen met beweegbare kast
8 september, door RixkeNa de bevredigende proefnemingen die verleden jaar met prototypes ondernomen werden, gaan de SBB een eerste reeks van 68 rijtuigen met beweegbare kast en luchtverzorging bestellen. Die bestelling zal bestaan uit 23 rijtuigen 1e klasse, 34 rijtuigen 2e klasse, 6 bagagerijtuigen en 5 restauratierijtuigen. Veertien rijtuigen zouden in de lente van 1975, in dienst moeten kunnen worden genomen op het traject Genève - Rorschach via Bern, Zürich en St.-Gallen, precies op ’t ogenblik van het (…)
-
Europe : Transport de fonte liquide
8 septembre, par RixkeLes transports de fonte liquide par wagon-poche ont pris une certaine importance au cours des dix dernières années, spécialement dans les régions industrialisées de Belgique, de Rhénanie et du nord-est de la France.
Le tonnage confié au rail dépasse largement cinq millions de tonnes par an pour ces trois régions. Les transports effectués par certaines sociétés sur leur réseau privé ne sont pas compris dans ce chiffre.
Les premiers transports de ce genre assurés régulièrement semblent (…)
Rixke Rail’s Archives