Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > Station > Twee nieuwe stations: Landen en Moeskroen

Twee nieuwe stations: Landen en Moeskroen

maandag 3 september 2012, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

  Sommaire  

 Landen.

Drie jaar na de openstelling van de eerste Belgische spoorlijn, kwam reeds de verbinding Tienen - Landen - Ans tot stand en één jaar later, in 1839, werd Landen met St.-Truiden verbonden. De doortrekking tot Hasselt volgde in 1847. Het station Landen verwierf zijn volle betekenis als spoorwegknooppunt, toen het, in 1865, met Fleurus over Gembloers en, in 1875, met Hoei verbonden werd.

Het vorige stationsgebouw, opgericht omstreeks 1858, werd eerst in 1890 en daarna in 1920 verbouwd. Zijn tweeledig karakter in u-vorm was een gevolg van het feit dat, tot in 1900, de exploitatie van een deel toevertrouwd was aan een particuliere maatschappij (lijn Landen - Hasselt) en een ander deel aan de Staatsspoorwegen (de andere lijnen).

De overweg op de lijn Brussel - Luik werd reeds in 1907 door een overbrugging vervangen, terwijl de tweede, die van de lijn naar Hasselt, pas dit jaar afgeschaft werd dank zij de verlegging van het spoorvak Attenhoven - Landen. Het tracé beschrijft nu een grote bocht naar links om het station Landen te bereiken naast de lijn 36, en zulks via een kokerbrug die elke kruising uitschakelt.

De h. Minister Bertrand tijdens zijn toespraak ter gelegenheid van de plechtige opening van het nieuwe stationsgebouw te Landen.

Het nieuwe gebouw, dat 77 m lang en 12 m breed is, bevat, gelijkvloers, de bureaus voor de exploitatiediensten, een ruime wachtkamer, een buffet, een loketten-kantoor, een fietsenstalling voor 200 rijwielen of moto’s, een goederenkantoor. Op de verdieping bevinden zich de lokalen voor het treinpersoneel en die van de diensten E.S.

Sedert 2 8 mei wordt, door treinkoppeling of treinsplitsing, een rechtstreekse verbinding Hasselt - Landen - Brussel en een andere in omgekeerde richting onderhouden en zulks om het uur en zonder overstap te Landen.

 Moeskroen.

Het eerste station van Moeskroen werd plechtig in gebruik genomen op 14 november 1842. Daarna volgde de officiële opening te Doornik, in aanwezigheid van Leopold I, van de spoorlijnen Kortrijk - Franse grens en Moeskroen - Doornik.

Door zijn gunstige ligging in het centrum van de spoorverbindingen tussen de beide Vlaanderens, Henegouwen en het Noordfranse industriebekken, is Moeskroen in de loop der jaren de vitale spil geworden van een 45.000 inwoners tellende agglomeratie. Deze groei leidde tot het geleidelijk optrekken van een station bestaande uit drie hoofdgebouwen, die door de tand des tijds niet gespaard bleven, en van een paar ongelijke constructies die hoognodig dienden opgeruimd te worden.

Nu staat er een functioneel gebouw dat beantwoordt aan de behoeften van een moderne en rationele exploitatie voor de diensten van de N.M.B.S. en voor die van de douane. Door de gelukkige ineenstrengeling van het nuttige en het esthetische heeft het omgebouwde geheel zijn architectonisch cachet kunnen behouden. De inrichting van een gecentraliseerde commandopost voor seinen en wissels zal het eerlang ook mogelijk maken de twee oude seinhuizen aan beide uiteinden van de sporenbundels te laten verdwijnen.

Dank zij de volledige verjongingskuur van het interieur van het stationsgebouw, konden de lokalen voor het publiek nu opnieuw gegroepeerd worden. Zijnerzijds beschikt het personeel nu over aangename lokalen, over moderne apparaten en nieuwe commoditeiten.

Sedert 28 mei, worden drie treinen van de rechtstreekse verbinding Brussel - Doornik verlengd tot Moeskroen, en zulks in beide richtingen. Bovendien wordt een vierde verbinding Moeskroen - Brussel ook in de twee richtingen onderhouden door de samenvoeging van een rechtstreekse trein Doornik - Brussel met een stoptrein Moeskroen - Doornik.


Bron: Het Spoor, juni 1967.