Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Nieuwe Russische Locomotieven

Nieuwe Russische Locomotieven

Phil Dambly.

maandag 23 januari 2012, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Esthetica en Gigantisme

De nieuwe Russische locomotieven vallen op door hun aanzienlijke gestalte, de zuiverheid van hun lijnen en hun levendige kleuren : wijnrood of zeer scherp groen, afgelijnd met gele of heirode biesjes.

Bij de dieseltractie onderkent men een evolutie naar krachtiger thermische verbrandingsmotoren. De oude tweetaktmotoren van 2 000 pk en 10 cilinders in rij, met overstaande zuigers, hebben de plaats geruimd voor modellen met V-type motor tweetakt, type General Motors, of modellen met V-type motor viertakt, van het Franse AGO-type.

De recentste diesel-elektrische locomotief is de 2TE116, een dubbele CoCo van 6 000 pk bestemd voor het goederenverkeer. Ze is uitgerust met twee dieselmotoren van 3 000 pk met 16 cilinders van het V-type, viertakt, haalt 100 km/h en weegt 244 ton ! Deze zeer mooie machine heeft een uitzonderlijke hoogte van 5,28 m !

De 2TE116, dubbele diesel-elektrische locomotief van 6 000 pk

De TEP60 is een diesel-elektrische CoCo voor exprestreinen. Aangedreven door een diesel van 3 000 pk van het V-type, tweetakt, bereikt ze een snelheid van 160 km/h. Ze weegt 126 ton.

De TEP60, een snelle diesel-elektrische locomotief

Wie de stevigheid, maar ook de gebrekkige afwerking van de Russische locomotieven van voor tien jaar heeft gekend, staat te kijken van de kwaliteit en het uiterlijk van de nieuwe krachtvoertuigen. Een van de resultaten van die evolutie is ontegensprekelijk de recente uitvoer van honderden CoCo-diesel-elektrische locomotieven naar de Oosteuropese landen en naar Noord-Korea. Die machines, ontworpen voor het vrijeruimteprofiel van Centraal-Europa en voor het normaalspoor, worden doorgaans M62 genoemd, naar de nummering van de Hongaarse Spoorwegen die ze voor het eerst gebruikten. Ze hebben 2 000 pk, halen 100 km /h en wegen 119 ton.

Als “opvolgsters” krijgen ze de TE 109, welke opgevoerd wordt tot 3 000 pk voor een schier gelijk gewicht van 120 ton. Deze nieuwe CoCo begon haar loopbaan in Oost-Duitsland en in Czecho-Slowakije in 1971. Zoals de M62, is ze wegens haar snelheid van 100 km/h vooraf bestemd voor de goederentreinen. Ontworpen voor normaal of Russisch spoor van 1,524 m, kan ze ook op sporen van 1,067 m of van 1 m rijden. De dieselmotor van de M62 heeft 12 cilinders van het V-type, tweetakt; de TE190’en zijn uitgerust met het nieuwe model met 16 cilinders in V-vorm viertakt.

De TE109, diesel-elektrische locomotief voor de uitvoer, die bij de Czechoslowaakse Spoorwegen het reeksnummer T679.2 draagt

Op het stuk van de elektrische tractie hebben de Russische Spoorwegen een nieuwe meld-alleen. Het gaat hier om de VL80T, een dubbele BoBo van 184 ton met wisselstroom 25 kV 50Hz, bestemd voor de goederendienst.

De elektrische locomotief VL80T. Achtduizend pk in twee kasten die blijvend gekoppeld zijn

Met haar 8 drijfassen ontwikkelt ze 8100 pk in continu-vermogen. Ze is voorzien van siliciumgelijkrichters, een elektrische weerstandsrem, en haar snelheid blijft beperkt tot 110 km/h.

Al deze locomotieven waren te bezichtigen op de Internationale Spoorwegtentoonstelling die in juli 1971 te Moskou gehouden werd.

(Foto’s Novosti : A. Zaentsov en N. Senine)


Bron: Het Spoor, juli 1972