Sedert de treinen sneller rijden en minder geluid maken, zijn de risico’s van botsingen aan de overwegen tussen locomotieven en wegvoertuigen toegenomen.
Bovendien heeft de verhoging van de tonnemaat van de vrachtwagens voor gevolg dat, in geval van botsing, de schade die onze locomotieven hierbij oplopen, met de dag aanzienlijker wordt. Erger nog is dat dergelijke botsingen de veiligheid van onze bestuurders hoe langer hoe meer in ’t gedrang brengen.
Om dat alles te verhelpen heeft de (...)
Accueil > Mots-clés > Locomotives Diesel/Diesel-locomotieven > Série/Reeks 62
Série/Reeks 62
Articles
-
De beschermings-neuzen van de locomotieven reeks 62 worden versterkt
2 april 2008, door rixke -
De versiering van onze diesel
9 januari 2008, door rixkeWaar schildering en veiligheid hand aan hand gaan...
De aantrekkelijke versiering van onze diesel locomotieven bezorgt hun een vertrouwd uiterlijk. De bedoeling is echter niet enkel ze in een mooi kleedje te steken; de hoofdbekommernis is ze van «veillgheidsstrepen» te voorzien. Deze laatste zijn evenwel derwijze aangebracht dat ze de sierlijke lijn van de locomotief nog meer doen uitkomen.
Het freem, de draaistellen, de batterijen, de reservoirs en de bufferbalken zijn in ’t zwart (...) -
La décoration de nos diesels
9 janvier 2008, par rixkeQuand peinture signifie sécurité...
La décoration attrayante de nos locomotives diesel leur confère un petit « air de famille ». Mais le but recherché ne consiste pas seulement à les rendre agréables à l’œil, car il s’agit avant tout de « bandes de visibilité ». Toutefois, celles-ci sont disposées de manière à compléter harmonieusement la ligne de la locomotive.
Le châssis, les bogies, les batteries, les réservoirs et les traverses de tête sont peints en noir ; le toit est noir « (...) -
Renforcement des nez de protection aux locomotives de la série 62
3 octobre 2012, par rixkeLes trains vont de plus en plus vite et font de moins en moins de bruit. Cela entraîne une augmentation des risques de collisions aux passages à niveau, entre locomotives et véhicules routiers.
En outre, le tonnage des camions devenant d’année en année plus élevé, les collisions occasionnent aux locomotives des dégâts de plus en plus importants et représentent un danger accru pour leurs conducteurs.
Pour y remédier, la direction MA a mis au point un renforcement des nez des locomotives (...) -
Les locomotives diesel-électriques types 210 et 212
9 janvier 2008, par rixkeLes locomotives faisant partie de la première phase de « diésélisation » du réseau avaient une puissance légèrement inférieure à 2.000 ch. Si la deuxième phase comporte encore des engins semblables , elle voit aussi la naissance d’une génération de locomotives de puissance plus réduite, toujours à transmission électrique, dont la mission sera comparable à celle qui avait été confiée aux locomotives à vapeur de puissance moyenne. Ce sont vraiment des engins « à tout remorquer », depuis le (...)
-
Een en ander over ... onze staalblauwe tractievoertuigen
2 april 2008, door rixkeIn augustus 1978 verscheen in «Het Spoor», onder de titel «onze tractievoertuigen in het geel», een bijdrage over de verbetering der zichtbaarheid van de locomotieven. Dat is alweer een hele poos geleden en sindsdien is er een en ander veranderd om de veiligheid, die nog steeds de grootste bekommernis blijft, verder te verhogen.
Terwijl de diesellocomotieven met stoomverwarming hun uitzicht bijna onveranderd behielden (gele kast versierd met brede groene banden, later gewijzigd in groene (...) -
De Diesel-elektrische locomotieven typen 210 en 272
13 september 2022, door rixkeDe locomotieven die tot de eerste fase van de „dieselisatie” van het net behoorden, hadden een vermogen dat lichtjes lager lag dan 2.000 pk. Indien de tweede fase nog steeds gelijkaardige machines omvat, dan beleeft zij toch ook de opkomst van een reeks minder krachtige locomotieven, eveneens met elektrische transmissie, waarvan de taak zal kunnen vergeleken worden met die welke aan de stoomlocomotieven met middelbaar vermogen werd opgelegd. Het zijn waarlijk machines die „voor alle werk” (...)