Zo sprak een vrouw van een spoorman
In de loop van de plechtigheden die de uitreiking van de veiligheidsvlaggen opluisterden in de verdienstelijke werkzetels, werden talrijke redevoeringen gehouden en zelfs gelegenheidsgedichten, vol humor en ontroering, voorgedragen. Doch de oorspronkelijkste toon lag zeker in hetgeen een vrouw van een spoorman, heel eenvoudig, verklaarde:
Mijnheer de Burgemeester,
Mijne Heren,
Ik ben de vrouw van een spoorman.
Ik ken echter maar heel weinig van (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 047 (07 1960)
047 (07 1960)
Articles
-
De uitreiking van de veiligheidsvlaggen aan de laureaten van de wedstrijd 1959
16 maart 2022, door rixke -
Van stoom naar diesel: het motorwagendepot van Landen
10 maart 2014, door rixkeDe omvorming van een depot voor stoomtractie in een depot voor dieselmotorwagens stelt talrijke, diepgaande problemen, vooral op het gebied van de omscholing en de aanpassing van het personeel, alsook van de organisatie van het werk. In het depot van Landen werden deze problemen in betrekkelijk korte tijd opgelost zodat deze eenheid thans enigszins een modelinrichting mag genoemd worden wat het uitvoeren van de beurtregelingen en het onderhoud van de voertuigen betreft. De instellingen van (...)
-
La ligne Landen - Hasselt est électrifiée
1er février 2012, par rixkeLe 28 mai dernier, les riverains de la ligne Landen - Hasselt vécurent un jour de fête. Un soleil radieux rayonnait sur les visages enchantés d’une foule nombreuse venue saluer, sur sa ligne, le passage du premier train électrique reliant la seule ville flamande de la province de Liège au chef-lieu de cette autre province en plein essor économique et démographique. Elle applaudit aussi la solution du problème de transport qui se posait encore entre le Limbourg et le reste du pays. (...)
-
Souvenirs ferroviaires des visites officielles en Belgique de S.A.I. le Shah d’lran et de S. M. la Reine des Pays-Bas
21 août 2021, par rixke -
De Internationale Maatschappij van de Slaapwagens en de Grote Europese Expressen
18 juni 2008, door rixkeDe stoutmoedige onderneming van G. Nagelmackers.
In 1876, was het spoor nog in zijn jeugdjaren en legde liet de laatste hand aan de stalen banden die het over de verschillende streken van Europa uitwierp. Binnen de grenzen van elk land werden de verplaatsingen vergemakkelijkt dank zij de ontwikkeling van deze nieuwe vervoerwijze. Maar de menigvuldigheid der netten, die allen behept waren met eigen technische kenmerken veroorzaakte herhaaldelijk reisonderbrekingen, die o.a. het (...) -
Mortimer Pullman voulait dormir allongé dans son wagon
1er février 2012, par rixkeVoyageant un jour par le train, un « Monsieur » portant la barbiche à l’américaine, ayant les joues et les lèvres rasées, la tête classique du vieux Yankee, trouva ridicule la façon de faire de ses contemporains. Cet homme qui croyait en Dieu, lisait la Bible, parlait du nez à l’image de centaines de milliers d’Américains, s’appelait George Mortimer Pullman.
« Comment ! disait-il, vous inventez pour votre domicile tous les moyens du confort, et dès que vous prenez place dans un wagon de (...) -
De CC van de Gotthard
20 december 2010, door rixkeIn het hart van Europa telt de lijn Bazel-Chiasso, de zogenaamde Sint-Gotthardlijn, niet minder dan 71 tunnels en 519 bruggen en viaducten. Het is een zeer golvende lijn die de grote industriële centrums van het noorden en het zuiden der Alpen verbindt.
In 1884, doorreed de snelste trein deze lijn in 9 h 40. Na de electrificatie, in 1924, werd dezelfde afstand afgelegd in 6 h 12 tegen een gemiddelde snelheid van 50 km/h. Thans is de rittijd teruggebracht op 5 h tegen een gemiddelde van (...) -
Een dynastie van spoormannen (VII)
17 maart 2014, door rixkeMaar, laten wij het opnieuw hebben over Adolf Barbeaux. Na zijn ambt te hebben uitgeoefend te Tubeke, werd hij naar Gembloers overgeplaatst. Gembloers bezat een doorgangsstation waarvan het belang in het oog sprong bij de aanblik die men van op de perrons kreeg; onderlinge kruising van de inritsporen, “rooster” genaamd, seinhuizen zo hoog als uitkijkposten op de hoeken van een krijgsgevangenenkamp, kandelaarseinpalen, lichtmasten, loopbrug voor voetgangers... Het stationsgebouw bood geen (...)
-
La remise des drapeaux de la sécurité aux lauréats du concours 1959
25 novembre 2015, par rixkeCe qu’a dit une épouse de cheminot
Au cours des cérémonies qui ont marqué la remise des drapeaux de la sécurité aux sièges de travail qui les avaient mérités, on entendit de nombreux discours et même des poèmes de circonstance qui ne manquaient ni d’humour ni d’émotion. Mais la note la plus originale revint à cette épouse de cheminot qui, en toute simplicité, déclara ceci :
Monsieur le Bourgmestre,
Messieurs,
Je suis épouse de cheminot. Je ne connais cependant pas grand-chose du (...) -
Une dynastie de cheminots (VII)
9 décembre 2015, par rixkeMais j’en reviens à Adolphe Barbeaux. Après avoir exercé ses fonctions à Tubize, il fut transféré à Gembloux. Gembloux possède une gare de passage dont l’importance se révélait au spectacle que l’on découvrait à partir des quais : entrecroisement des voies d’entrée formant ce qu’on appelle un « gril », cabines de signalisation hautes comme les miradors dressés aux angles d’un camp de prisonniers, sémaphores « chandeliers », pylônes, passerelle... Le bâtiment de la gare ne payait pas de (...)