In de maand september werden, op een vergadering te Feldkirch, de problemen onderzocht die gerezen zijn naar aanleiding van het inleggen van de Trans-Europ-Express goederentreinen (T.E.E.M.) die vooral bestemd zijn voor het vervoer van tere en aan bederf onderhevige voedingswaren. Het hoofdkenmerk van deze T.E.E.M. treinen zal hun snelheid zijn. Zij zullen samengesteld zijn uit voertuigen, voorzien van remmen voor reizigerstreinen, en zullen tegen de maxima toegelaten snelheden rijden. Hun (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 054 (02 1961)
054 (02 1961)
Articles
-
Zwitserland: T.E.E.M.
18 april 2022, door rixke -
Het station Brussel-Thurn en Taxis
21 april 2014, door rixkeVanwaar komt die zonderlinge naam?
Stationsnamen zoals Antwerpen-Centraal, Brussel-Noord, Dottenijs of Scherpenheuvel vinden wij heel gewoon: zij zijn ontleend aan de ligging van het station of aan de lokaliteit die het bedient.
Het grote goederenstation van de Brusselse agglomeratie draagt een zonderlinge naam die vaak aanleiding geeft tot uiteenlopende interpretaties: het station Brussel-Thurn en Taxis. De meeste spoormannen schrijven Brussel T.T.: het is korter en vraagt minder (...) -
Groot-Brittannië: Nog meer veiligheid
16 april 2022, door rixkeEen nieuw veiligheidssysteem, het „Automatic Warping System” (A.W.S.), werd geïnstalleerd tussen Euston en Stafford, op de Londen Midland Region. Een magnetische inrichting doet in de stuurhut van de locomotief een klok kleppen indien het sein op veilig staat; ze verwekt een hoorntoet indien het sein tot voorzichtigheid aanzet. De hoorn blijft toeten zolang de machinist niet op een handel heeft geduwd en daardoor bewijst dat hij het sein wel heeft bemerkt. Op het ogenblik dat hij de handel (...)
-
Une nuit dans la ruche de Tour et Taxis
22 février 2012, par rixkeA 22 h. pile aura lieu la relève. A mesure que cette heure approche, ceux qui feront partie de l’équipe de nuit affluent d’un peu partout. Sans arrêt, cyclistes et motoristes entrent par la grande porte d’entrée, tandis que des petits groupes de travailleurs s’acheminent à pied, venant, la plupart, de la gare de Bruxelles-Nord.
Dans les vestiaires, quel remue-ménage de tous les diables ! Tout à coup, dominant le vacarme, résonne le sifflement de la sirène. Le travail sur les quais (...) -
Een gevaarlijke opdracht voor de 80 033
28 juli 2008, door rixkeDe zoekers van het Laboratorium voor Stralingen te Wantage in Engeland, hebben een elegante oplossing gevonden voor het hun gestelde probleem: stalen verzamelen van een vloeistof die aan een intense gammabestraling blootgesteld werd. Zij mogen de bestraalde fles in ’t geheel niet benaderen, zelfs niet met veiligheidsoverals aan, want de stralingen zijn al te hevig.
Voor de overbrenging van de stalen, over een afstand van 15 m, van de plaats der bestraling naar het nabijgelegen (...) -
Mission dangereuse pour la 80 033
29 février 2012, par rixkeLes chercheurs du Laboratoire des Radiations de Wantage, en Angleterre, ont trouvé une solution élégante au problème qui leur était posé : recueillir des échantillons d’un liquide soumis à un rayonnement gamma intense. Pas question pour eux d’approcher du flacon, même avec des combinaisons protectrices, les radiations étant bien trop puissantes.
Pour acheminer les échantillons sur la distance de 15 m. qui sépare le lieu d’irradiation du laboratoire voisin, où il n’y a plus de danger, (...) -
Le problème posé par les différents systèmes de traction électrique
29 février 2012, par rixkeEn marge de l’électrification Bruxelles-Paris
Lorsqu’elle apparut, la traction électrique n’était qu’un moyen de surmonter localement certaines difficultés techniques : difficultés de traction à la montée de rampes importantes, difficultés de ventilation à la traversée de tunnels, etc.
Peu à peu, il s’avéra qu’elle était aussi un moyen de faire des économies d’exploitation même sur des lignes à profil facile, à condition que le trafic soit suffisant pour assurer la rentabilité (...) -
La gare de Monte-Carlo va disparaître
7 octobre 2021, par rixkeDans trois ans environ, il ne restera plus rien des quais, des salles, des bureaux, du bar et des salles ensoleillées de la gare monégasque, d’où les voyageurs découvrent un des plus beaux paysages du monde. Touchée par le plan d’urbanisme de la principauté, qui prévoit la déviation de la voie ferrée, la gare de Monte-Carlo disparaîtra sous la pioche des démolisseurs.
C’est le 6 décembre 1869 qu’elle avait vu circuler les premiers trains venant de Monaco et de Nice pour Menton et vice versa. -
Het probleem van de verschillende stelsels van elektrische tractie
14 februari 2011, door rixkeKanttekeningen bij de elektrificatie van de lijn Brussel - Parijs
In het begin was de elektrische tractie slechts een middel om plaatselijk sommige technische moeilijkheden te overbruggen: tractiemoeilijkheden bij het bestijgen van steile hellingen, moeilijkheden met de verluchting bij de doorrit van tunnels, enz.
Langzamerhand bleek zij eveneens een middel om exploitatiebezuinigingen te verwezenlijken zelfs op lijnen met een licht profiel, op voorwaarde dat er een voldoende trafiek (...) -
Comment calculer la vitesse d’un train
3 octobre 2021, par rixkePouvez-vous, lorsque vous êtes en train, apprécier instantanément la vitesse à laquelle vous roulez ? Non sans doute. Pourtant II existe un moyen très simple de déterminer approximativement cette vitesse.
Vous savez que nos voies sont jalonnées de bornes hectométriques. Il vous suffit de compter le nombre de bornes franchies pendant 36 secondes pour obtenir un chiffre correspondant au 1/100 de la vitesse atteinte. Ainsi, 8 bornes hectométriques franchies en 36 secondes correspondent à (...)