| Koningin Elisabeth van Engeland heeft in de maand juli het eerste commerciële vervoermiddel ter wereld dat op het principe van “magnetic levitation” berust in gebruik gesteld. Kleine cabines zweven in 90 seconden boven een 620 meter lange betonnen baan met stalen stroomrail van Intercity-station Birmingham International naar de gelijknamige luchthaven. De People Mover Group (PMG) is een consortium van zeven fabrikanten dat hiermee niet alleen de klanten van de uit te breiden luchthaven (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 339 (11 1984)
339 (11 1984)
Articles
-
Wereldprimeur Birmingham: een trein zonder wielen
31 oktober 2011, door rixke -
Elektrische locomotief reeks 22
8 februari 2008, door rixkeAlgemene kenmerken
Bouwjaar 1954 Bouwer Nivelles AMN Type Bo’Bo’ Effectief 50 Nummering 3000 V 22 01-38 3000/1500 V met verminderd vermogen 22 39-50 Stroomtype gelijkstroom 3kV gelijkstroom met verminderd vermogen 1,5 kV Vermogen doorlopend kW 1740 uur kW 1880 Massa ritklaar t 87 Max. asbelasting t 21,75 Max. trekkracht bij aanzetten kN 196 Max. snelheid trein km/u. 130 alleen km/u. 120 Grensprofiel bovenste gedeelte NMBS onderste (...) -
Een en ander over ... onze staalblauwe tractievoertuigen
2 april 2008, door rixkeIn augustus 1978 verscheen in «Het Spoor», onder de titel «onze tractievoertuigen in het geel», een bijdrage over de verbetering der zichtbaarheid van de locomotieven. Dat is alweer een hele poos geleden en sindsdien is er een en ander veranderd om de veiligheid, die nog steeds de grootste bekommernis blijft, verder te verhogen.
Terwijl de diesellocomotieven met stoomverwarming hun uitzicht bijna onveranderd behielden (gele kast versierd met brede groene banden, later gewijzigd in groene (...) -
Locomotive électrique série 22
26 novembre 2012, par rixkeCaractéristiques générales Année de construction 1954 Constructeur Nivelles A.M.N. Type BóBó Effectif 50 Numérotation 3000 V 22 01 38 3000/1500 V à puissance réduite 22 39-50 Type de courant continu 3kV continu, à puissance réduite 1,5 kV Puissance continue kW 1740 horaire kW 1880 Masse en ordre de marche t 87 Charge max. par essieu t 21,75 Effort max. de traction au démarrage kN 196 Vitesse max. train km/h 130 à vide km/h 120 Gabarit partie supérieure (...)
-
Nos engins de traction en livrée bleu acier
27 février 2013, par rixkeUn article traitant de l’amélioration de la visibilité des locomotives a paru dans « Le Rail » en août 1978 sous le titre « nos engins de traction en jaune ».
Quelques changements ont été apportés depuis lors en vue de relever encore le niveau de la sécurité, qui reste encore et toujours le souci majeur de la SNCB. Alors que les locomotives Diesel, équipées du chauffage à vapeur, conservaient pratiquement leur aspect (caisse jaune parée de larges bandes vertes, modifiées par la suite en (...)