Les locomotives Ae 6/6, numérotées de 11401 à 11520, assurent les services « voyageurs » et « marchandises » sur la ligne du Gothard, qui présente des rampes de 26 pour mille. Elles peuvent y remorquer une charge de 600 t à la vitesse de 75 km/h. Deux prototypes (11401 et 11402), livrés en 1952, furent suivis par 118 unités mises en service de 1957 à 1963. Les Ae 6/6 sont montées sur deux bogies à trois essieux, entraînés individuellement par des moteurs de traction entièrement suspendus à (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 164 (04 1970)
164 (04 1970)
Articles
-
Chemins de fer fédéraux suisses. Type Ae 6/6.
13 février 2012, par rixke -
Une passerelle sur le passé
10 septembre 2008, par rixkeLes passerelles, ces ponts étroits réservés aux piétons, n’enjambent pas seulement les cours d’eau et les canaux, elles franchissent aussi le monde ferroviaire. Nous les rencontrons le plus souvent à proximité des gares, dans les régions industrielles et actives où des passages de trains bloquent fréquemment la circulation d’une rue fort animée. Mais il en est aussi qui, par-dessus les voies, relient un quartier à l’autre, alors que la route fait un détour. Tantôt c’est un couloir (...)
-
A Hasselt : réalisations et projets
27 août 2012, par rixkeL’importance des installations.
Après le prolongement de la ligne Landen - Saint-Trond, en 1847, on vit arriver le premier train a Hasselt. Grace à la construction des lignes Hasselt - Maastricht (1856), Hasselt - Eindhoven (1866) et Hasselt - As - Maaseik (1870), Hasselt put bientôt s’enorgueillir de disposer de trois lignes internationales.
Actuellement, chaque jour, 70 trains de voyageurs quittent la gare (vers Landen, Eisden, Herenthals, Liège ou Louvain) et 75 y arrivent, avec un (...) -
Een passerelle over het verleden
17 februari 2018, door rixkeDe passerelles, waarmee uitsluitend voetgangers hun afstanden kunnen verkorten, overbruggen niet alleen waterlopen en kanalen, ze overschrijden eveneens de wereld van de spoorweg. We treffen ze meestal aan nabij de stations, in de industriële en bedrijvige streken waar het verkeer van een drukke straat vaak door het voorbijrijden van treinen opgehouden wordt. Maar er zijn er ook die, over de sporen heen, twee wijken met elkaar verbinden, terwijl de weg een ommetje maakt. Nu eens is het een (...)
-
Hasselt: spoorwegrealisaties en -ontwerpen
6 december 2017, door rixkeBelangrijkheid van de installaties
Het was in het jaar 1847 dat, na het doortrekken van de lijn Landen - St. Truiden, de eerste trein Hasselt binnenreed. Dank zij het aanleggen van de lijnen Hasselt - Maastricht (1856), Hasselt - Eindhoven (1866) en Hasselt - As - Maaseik (1870) kon Hasselt weldra bogen op drie internationale lijnen.
Dagelijks vertrekken er nu 70 reizigerstreinen naar Landen, Eisden, Herentals, Luik of Leuven, terwijl er 75 aankomen, wat, in het totaal, een (...) -
Zwitserse bondsspoorwegen. Type Ae 6/6.
3 maart 2018, door rixkeDe locomotieven Ac 6/6, met de nummers 11401 tot 11520, onderhouden de reizigers en goederentreindiensten op de St.-Gotthardlijn die hellingen van 26 % vertoont. Ze kunnen er een last van 600 t trekken met een snelheid van 75 km/u. Na twee prototypen (11401 en 11402), geleverd in 1952, volgden er 118 eenheden die tussen 1957 en 1963 in dienst genomen werden. De Ae 6/6 zijn gemonteerd op twee draaistellen met drie assen, afzonderlijk aangedreven door volledig opgehangen tractiemotoren met (...)
-
Waar staat de automatisering bij de N.M.B.S.? (VI)
7 maart 2018, door rixkeDe automatisering in het leven van een groot station.
Het mierennest Brussel-Zuid.
Een (automatisch) distributietoestel bezorgt me een perronkaartje. Ik laat het knippen (voor wanneer het automatische toestel zoals in de trams ?) en begeef me dan naar de escalator die (natuurlijk automatisch) in werking treedt.
De wijzers van de grote klokken (kijk, nog een automatisme) springen naar de volgende minuut met het synchronisme van een troep girls. En het korte klapperen van de (...) -
Het onmisbare spoor
2 december 2017, door rixkeEen roemrijk verleden.
De spoorweg is een der voornaamste instrumenten geweest van de eerste industriële revolutie. Terwijl de menselijke en dierlijke spierkracht tot dan de enige bron van energie geweest was, bezorgde de stoommotor de industrie nieuwe en belangrijke mogelijkheden. Daar die zware en omvangrijke motor niet op de toenmalige hobbelige wegen rijden kon, vond hij in de stalen spoorstaaf een onmisbare hulpkracht voor zijn ontplooiing.
Tijdens hun onwikkelingsfase en in de (...) -
Ontwerp van een elektrische locomotief CC van 7000 PK met hoge snelheid
21 februari 2018, door rixkeIn mei 1968, heeft de N.M.B.S. een overeenkomst afgesloten met de bouwers La Brugeoise & Nivelles (BN) en de Ateliers de Constructions électriques de Charleroi (A.C.E.C.) voor het ontwerpen van een nieuwe locomotief voor vier stroomsystemen, bestemd voor het trekken van de zware en snelle internationale treinen, o.m. op de lijnen Parijs - Brussel - Amsterdam en Oostende - Luik - Keulen.
Dank zij het hoge uurvermogen dat deze locomotief zal kunnen ontwikkelen, nl. 7.000 pk (of 5.150 (...)