Tussen Hoei en Bastogne, in het dal van de Aisne, rijden er nog steeds twee stoomlocomotieven. Het gaat hier om twee machines type 18 (loco’s 1075 en 1076), gebouwd door de maatschappij „Grand Hornu”, die de Buurtspoorwegen van de hand gedaan hebben aan de TTA (Tramway touristique de l’Aisne).
Zo wat overal ter wereld worden er door verenigingen van „stoomfans” spoorlijnen geëxploiteerd waaraan een bijzonder toeristisch of historisch belang gehecht wordt. Dank zij de TTA heeft ook ons (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 177 (05 1971)
177 (05 1971)
Articles
-
België: Nog steeds met stoom
16 januari 2019, door rixke -
Italië: Motortreinstel met verstelbare kasten
27 februari 2019, door rixkeDe FS gaan een prototype 3 kV gelijkstroom-treinstel met verstelbare kasten bouwen. Dat treinstel – ETR-Y-0160 – zal 250 km/u. kunnen halen. De beide tractiemotoren van elk voertuig zullen onder de kast aangebracht worden, en elke motor zal de binnenliggende as, van zijn draaistel aandrijven. De draaistellen zullen worden uitgerust met een elektro-hydraulische verstelinrichting die in werking gesteld wordt door seinen, uitgezonden door een gyroscoop en een versnellingsmeter. De kasten (...)
-
TEEM: Een „taai” vooroordeel
13 maart 2019, door rixkeVolgens de meeste verbruikers is snel-vervoer van vroege groenten en vruchten synoniem van luchtvervoer. In werkelijkheid, en zulks kan niet genoeg gezegd en herhaald worden, wordt de overgrote meerderheid van de bloemen, de groenten en het fruit per spoor aangevoerd.
Spaanse sinaasappelen uit de streken van Almeria, Guarena en Murcia, worden in Sagunto verstuurd met TEEM 151 die de 1 800 km aflegt in 43 uren. Uit Bologna komt TEEM 201 aan te Brussel met vroege groenten en vruchten uit (...) -
I.A.B.: De toestand van de werknemers in de wereld...
30 januari 2019, door rixkeOfschoon de tewerkstelling in 1970 in de geïndustrialiseerde landen over het algemeen bleef stijgen, heeft de werkloosheid in een toenemend aantal van die landen scherpere vormen aangenomen; de lonen stegen eveneens in de meeste van die landen, maar de prijsstijging van de verbruiksgoederen kende er een versneld tempo, vooral naar het jaareinde toe. In de ontwikkelingslanden wordt een voortdurend toenemend aantal arbeiders door werkloosheid en tekort aan arbeidsplaatsen getroffen. Aldus de (...)
-
Zwitserland: De BAM bestaat 75 jaar
6 maart 2019, door rixkeDe smalspoorlijn Bière - Apples - Morges werd in 1895 voor het verkeer opengesteld; het daaropvolgend jaar was het de beurt aan de aanvoerlijn Apples - L’lsle. De exploitatie van dit net van 30 km werd eerst toevertrouwd aan de Compagnie du Jura-Simplon, vervolgens aan de SBB. Sedert 1 januari 1916 heeft de BAM haar autonome directie.
De voornaamste gebeurtenis uit de geschiedenis van de BAM is haar elektrificatie in 1943 (éénfasewisselstroom 15 000 V 16 2/3 Hz, geleverd door de SBB). (...) -
Europa: Non-stop-trajecten
13 februari 2019, door rixkeTijdens de zomerdienstregeling waren er in Europa veertig non-stop spoorweg-trajecten van meer dan 300 km. Het record staat op naam van Italië met Milaan - Rome (630 km) met de trein Super-Rapido 557. Volgen hierop: Parijs - Chambéry (596 km - Palatino), Parijs - Bordeaux (581 km - Puerta del Sol, Sud-Express), Libourne - Parijs (544 km - Rapide 2), Lyon - Parijs (512 km - TEE „Le Lyonnais”), Stockholm - Göteborg (456 km - Stockholmaren - Göteborgaren), Parijs - Belfort (443 km - TEE (...)
-
Treinreis
3 april 2019, door rixkeVijfenvijftig minuten te vroeg... Had hij moeten weten. Maar ja, in een vlaag van geforceerd optimisme had hij zich niet om vertrekuren bekreund. Bovendien had zijn onderbewustzijn wellicht erop gerekend dat er elk uur een trein vertrekt. In het ergste geval betekende zulks negenenvijftig minuten wachten. Dat kwam hij wel te boven.
Zijn onderbewustzijn had juist gerekend. Er is elk uur een trein. Voor de rest is zijn geval het ergste, natuurlijk. Er is juist een trein vertrokken. Ze (...) -
Europa: Vervoer van vloeibaar gietijzer
20 februari 2019, door rixkeHet vervoer van vloeibaar gietijzer in vatwagens heeft in de laatste tien jaren een zekere uitbreiding genomen, vooral in de geïndustrialiseerde gewesten van België, Rijnland en noordoost Frankrijk.
Het aan het spoor toevertrouwde aantal tonnen bedraagt ruim vijf miljoen per jaar voor de drie gewesten. Het vervoer van sommige maatschappijen op hun particulier net is niet in dit cijfer begrepen.
De eerste regelmatige vervoeren van die aard zouden hebben plaatsgehad vanaf 1953 tussen de (...) -
Duitsland: Nieuwe locomotief en treinstel
9 januari 2019, door rixkeTe München maakte de eerste met Diesel en gasturbine geëquipeerde locomotief van de Duitse Bondsspoorwegen (DB nr. 210 001) haar „maidentrip”; zeven andere zullen volgen. De locomotieven van dat type zijn uitgerust met een klassieke dieselmotor van 2 500 pk, waaraan een hulp-gasturbine werd toegevoegd van 1 150 pk, wat het voertuig in staat stelt een totaal geïnstalleerd vermogen van 3 650 pk te ontwikkelen. Aldus zullen de exprestreinen op de niet geëlektrificeerde lijnen van de DB (...)
-
België: Films voor lijnstudie
23 januari 2019, door rixkeDe Directie MA beschikt reeds over 25 films om de bestuurders vertrouwd te maken met de karakteristieken van de belangrijkste lijnen van het net (seinen, overwegen, vertragingszones, enz.).
De projectie van deze films in onze tractiewerkplaatsen moet samengaan met de studie der schematische plans van signalisatie. Zij maakt het mogelijk het aantal initiatie-ritten van het personeel op die lijnen te verminderen. Een vijftiental andere films zijn in de maak.