Lengte van de geëxploiteerde lijnen (km) Niet geëlektrificeerde 3.156,50 Geëlektrificeerde 1.125,30 Stations, enz.: Stations 417 Aanhorigheden 418 Stopplaatsen 288 Onbewaakte overwegen: Zonder automatische signalisatie 2.526 Met automatische signalisatie 1.568 Bewaakte overwegen 738 Lijnen (km) uitgerust met het blokstelsel: Automatisch werkend 927 Met gesloten spoor door middel van met de seinen gekoppelde toestellen 743 Met gesloten spoor per telefoon 1.976 Geëxploiteerd (...)
Homepagina > Het Spoor > Maatschappij
Maatschappij
-
Enkele statistieken (1968) over ons net
2 september 2017, door rixke -
Enkele statistieken ’84 over ons net
27 juli 2015, door rixkeLengte van de geëxploiteerde lijnen (km) Nietgeëlektrificeerde 1 834 Geëlektrificeerde 1 907 Stations, aanhorigheden enz. Stations 285 Aanhorigheden 269 Stopplaasten 183 Onbewaakte overwegen Zonder automatische seininrichting 1 081 Met automatische seininrichting 1 799 Bewaakte overwegen 134 Lijnen (km) uitgerust met het blokstelsel Automatisch werkend 1 929 Met gesloten spoor door middel van de met seinen gekoppelde toestellen 450 Met gesloten spoor per telefoon 1 035 (...)
-
De nmbs in 1984
20 juli 2015, door rixkeIn het januarinummer 1985 werden in het artikel “de NMBS in 1983” aan de hand van het jaarverslag heel wat cijfergegevens gepubliceerd over de toestand van de NMBS van het voorbije jaar.
Daar inmiddels het jaarverslag ’84 van de pers rolde, willen wij deze cijfers, enigszins aangepast natuurlijk, ten behoeve van statistici en andere geïnteresseerden opnieuw publiceren.
Het verkeer
Dank zij de verbeterde economische toestand in België, als bij de voornaamste handelspartners, was het (...) -
Enkele statistieken ’82 over ons net
13 juli 2015, door rixkeLengte van de geëxploiteerde lijnen (km) Niet geëlektrificeerde 2 157 Geëlektrificeerde 1 763 Stations, aanhorigheden enz. Stations 314 Aanhorigheden 324 Stopplaatsen 348 Onbewaakte overwegen Zonder automatische seininrichting 1 207 Met automatische seininrichting 1 774 Bewaakte overwegen 166 Lijnen (km) uitgerust met het blokstelstel Automatisch werkend 1 780 Met gesloten spoor door middel van de met seinen gekoppelde toestellen 427 Met gesloten spoor per telefoon 1 306 (...)
-
Enkele statistieken ’80 over ons net
15 juni 2015, door rixkeLengte van de geëxploiteerde lijnen (km) Niet geëlektrificeerde 2558 (2 702) Geëlektrificeerde 1413 (1296) Stations, aanhorigheden enz. Stations 336 (360) Aanhorigheden 323 (354) Stopplaatsen 344 (346) Onbewaakte overwegen Zonder automatische signalisatie 1319 (1606) Met automatische signalisatie 1773 (1721) Bewaakte overwegen 206 (316) Lijnen (km) uitgerust met het blokstelsel Automatisch werkend 1582 (1429) Met gesloten spoor door middel van de met seinen gekoppelde (...)
-
Trein verdient beter
8 juni 2015, door rixkeAls de Europese Gemeenschap nu niet plannen maakt voor de tijd dat de olie bijna onbetaalbaar en vervolgens nagenoeg onverkrijgbaar wordt, dan zal de samenleving een wel zeer hoge prijs moeten betalen. Deze prijs zal bestaan uit plotselinge hoge investeringskosten, die nodig zijn om reizigers- en goederenvervoer over te hevelen naar het spoor omdat als het beleid ongewijzigd blijft de spoorwegen tot nu toe niet in de gelegenheid zijn gesteld hun bedrijven krachtig en gezond te laten (...)
-
Sport en spoor
1er juin 2015, par rixkeAl wie het voetbalgebeuren volgt, ook al zij het slechts van op afstand, herinnert zich natuurlijk de overwinning die S.C. Anderlecht op 3 mei jl. te Parijs in de Finale van de beker der bekerwinnaars behaalde. Voor de supporters van deze Club was dat een heerlijke triomf. Maar het was ook een triomf voor het spoor.
Onze NMBS diende immers twee speciale treinen in te leggen waarmee 1400 supporters naar Parijs togen, terwijl de gewone treinen als het ware uitpuilden van (...) -
Enkele statistieken ’76 over ons net
11 mei 2015, door rixketussen twee haakjes: de cijfers betreffende het jaar 1972 lengte van de geëxploiteerde lijnen (km) Niet geëlektrificeerde 2 702 (2 849) Geëlektrificeerde 1 296 (1 232) stations, aanhorigheden, enz. Stations 360 (393) Aanhorigheden 354 (392) Stopplaatsen 346 (300) onbewaakte overwegen Zonder automatische signalisatie 1 606 (1 942) Met automatische signalisatie 1 721 (1 453) bewaakte overwegen 316 (482) lijnen (km) uitgerust met het blokstelsel Automatisch werkend 1 429 (1 (...)
-
Het verslag aan de algemene vergadering van 29 mei 1970
20 april 2015, door rixkeHet jaar 1969 was een gunstig jaar voor de wereldhandel. Sommigen beweren zelfs dat het een “recordjaar” was. Ten opzichte van 1968 hebben wij dan ook meer goederen (+ 11,1 % per wagenladingen) en zelfs een weinig meer reizigers (+ 0,7 % reizigers-km) vervoerd.
Om het hoofd te kunnen bieden aan dat belangrijke verkeer en vooral aan de uitzonderlijke piek van het jaareinde, werd het laadvermogen van het materieel zo volledig mogelijk benut en werd door het personeel een merkwaardige (...) -
Mogelijkheden en toekomst van het spoor
6 april 2015, door rixkeDe spoorweg wordt opnieuw ontdekt. Schier elke maand kunnen we, in andere dan spoorwegtijdschriften, berichten lezen die met waardering over het spoor spreken. Onlangs publiceerde het “Bulletin de l’Association suisse des électriciens”, een artikel van R. Germanier over de mogelijkheden en de toekomst van de spoorweg, waarvan wij u hierna enkele uittreksels brengen.
“De aanzienlijke voordelen van dit machtig en geconcentreerd werktuig dat men spoorweg noemt, liggen in zijn vermogen om (...)