De NSB bezitten 28 diesel-elektrische locomotieven van het type Di 3a, n° 602 tot 629, geleverd van 1954 tot 1965. Ofschoon gelijkaardig aan de locomotieven die door dezelfde bouwer aan Denemarken werden geleverd , zijn ze evenwel iets korter en zijn de zes assen, drijfassen. Drie andere machines, die in 1959 werden geleverd, hebben, net als de Deense, slechts vier drijfassen op zes. Ze werden gerangschikt als Di 3b en genummerd van 641 tot 643. Deze laatste, alsmede de locomotieven n° (...)
Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken
Locomotieven uit alle windstreken
-
Norges Statsbaner. Type Di 3.
12 december 2011, door rixke -
Luxemburgse spoorwegen. Type 1800.
5 december 2011, door rixkeDe C.F.L, beschikken over vier lijnlocomotieven van het type 1600, motor General Motors, die door de Belgische industrie in 1955 werden geleverd (type 202 N.M.B.S.). Om nu hun park aan te vullen en de standaardisatie door te voeren, bestelden de C.F.L. twintig loco’s van het N.M.B.S.-type 205. Het gaat hier om CC diesel-elektrische machines, reeks 1800, hexicoildraaistellen, die zich onderscheiden door een derde koplamp, een rooster in plaats van zonneblinden voor de verluchting van de (...)
-
Luxemburgse Spoorwegen. Reeks 800.
5 décembre 2011, par rixkeDe diesel-elektrische locomotieven n° 801 tot 806, die in 1955 in België gebouwd werden, onderhouden de rangeerdiensten. Het gaat hier om een aanpassing aan het begrenzingsprofiel RIC van de “switcher” General Motors, model SW-900. Het frame werd lichtjes verbreed, verhoogd, verlengd en gestroomlijnd. De vloer van de cabine werd verlaagd en de vorm van het dak werd gewijzigd. De motor is volkomen gelijk aan die der locomotieven van de reeks 1.600 (type 202 N.M.B.S.), maar er zijn 8 (...)
-
Nippon Kukuyo Tetsu Do/ Japanese National Railways. Type ED 72.
28 november 2011, door rixkeDe eerste eenheden van het type ED 72 dateren van 1961. Deze sierlijke locomotieven trekken reizigerstreinen op de lijnen Kitakyushu - Kagoshima (verbindingslijn, Kagoshima-lijn genoemd) en Kitakyushu - Nagasaki, geëlektrificeerd met éénfasige stroom, in het district Kyushu van de JNR . Ze zijn uitgerust met ignitrongelijkrichters, een luchtdrukrem met drukvulling van Nippon Air Brake (lic. Westinghouse) en en stoomketel gevoed met stookolie voor de verwarming van de treinen. De (...)
-
Ferrovie Dello Stato. Groupen E. 645 E. 646.
21 november 2011, door rixkeDie twee versies van hetzelfde locomotieftype, in dienst gesteld van 1958 tot 1965, verschillen slechts door de overbrengverhouding. De E. 645, aangewezen voor de goederentreindienst, dragen de gebruikelijke “livrei” van de Italiaanse locomotieven “isabelle” (lichtbruin) en bruin; de E. 646, die de zware treinen van de reizigersdienst trekken, zijn parelgrijs en groen geschilderd. Zoals de minder krachtige locomotieven van de groep E. 636, waarvan ze afgeleid zijn, zijn ze samengesteld uit (...)
-
Ferrovie Dello Stato. Reeks D. 342.
21 november 2011, door rixkeIn 1958 hebben de F.S. de eerste twee diesel locomotieven ontvangen van de reeks D. 342, bestemd voor de lijnen met lichte superstructuur en onregelmatig tracé. Die locomotieven met hydraulische transmissie zijn voorzien van twee Maybachmotoren van 800 pk, gebouwd door Ansaldo. In 1960 werden er vijftien nieuwe machines geleverd die verschilden van de eerste door de afstand tussen de assen der draaistellen: die afstand werd van 3,610 m op 3,200 m gebracht. Voor drie van die locomotieven (...)
-
Rakevet Israël - Israël Railways. Nrs 101 tot 103.
14 november 2011, door rixkeDeze diesel-elektrische locomotieven welke in 1952 door de Belgische industrie werden geleverd, zijn afgeleid van de rangeerlocomotieven type SW-900 van de General Motors. Ze zijn geschikt gemaakt voor de lijndienst door het aanbrengen van een krachtiger motor en van Flexicoil-draaistellen. In vergelijking met het Amerikaans model werd het uit één stuk vervaardigde freem verhoogd, verbreed, verlengd en kreeg het een gestroomlijnde bekleding. De verhoogde bestuurderscabine garandeert een (...)
-
Indian Railways. Type I.R. 2 Reeks 20700.
14 november 2011, door rixkeDie locomotieven, welke bestemd zijn voor de goederendienst van de zuidoostzone van de Indische Spoorwegen, kunnen als viervoudige tractie-eenheden functioneren. Ze beschikken over een rechtstreekse rem met druklucht en over een automatische vacuumrem. Ze zijn voorzien van stroomgelijkrichters met excitronen en gemonteerd op eenmotorige S.F.A.C.-bogies (Alsthom motoren).
De eerste tien werden gebouwd in België, in 1963, voor de “Groupement d’Etudes et d’Electrification des chemins de fer (...) -
Magyar Allamvasutak. Reeks V 43.
7 november 2011, door rixkeIn 1963 heeft de “Groupement d’Etudes et d’Electrification des chemins de fer en monophasé 50 Hz” aan de MAV zeven locomotieven van die reeks geleverd. Meer dan twintig locomotieven van hetzelfde type werden in licentie gebouwd door de Hongaarse industrie. De V43 zijn machines voor twee spanningen, uitgerust met siliciumgelijkrichters en eenmotorige draaistellen, die dezelfde tractiekenmerken vertonen onder de twee voedingsspanningen. Die locomotieven trekken de exprestreinen en de (...)
-
British Rail. Nieuwe „livrei” van de locomotieven.
3 oktober 2011, door rixkeTen gevolge van een beslissing va de British Railways Board (Raad van beheer van de Britse spoorwegen), werden alle locomotieven blauw geschilderd. Veiligheidshalve zijn de frontwanden of de neuzen volledig in het geel; de locomotieven dragen op hun zijwanden het nieuwe initiaalwoord van de British Rail (nieuwe benaming van de British Railways). Dit vrij lichte en aangename blauw, werd door “His Gracious Majesty’s” spoormannen onmiddellijk “rail blue” genoemd. Om niet uit de toon te (...)