Rixke Rail’s Archives

  • Index
  • Contact
  • A la recherche de ...
  • Het Spoor
  • Le Rail
  • Modelbouw - Modélisme
  • Op zoek naar ...
  • Postkaarten - Cartes Postales
  • Strip verhalen - Bandes dessinées

Articles les plus récents

  • Frankrijk: Evrylijn

    12 oktober, door Rixke

    De SNCF heeft twee km van de in aanbouw zijnde Evrylijn in gebruik genomen. Het gaat hier om de eerste nieuwe spoorlijn die sedert 1937 in Frankrijk wordt aangelegd. De 10.7 km lange Evrylijn takt tussen Juvisy en Corbeil-Essonnes at van de bestaande lijn. In november 1975 zal deze lijn vier stations bedienen: Grigny-Centre, Orangis-Bois-de-I’Epine, Evry-Courcouronnes en Le Bras-de-Fer. Tegen die tijd wonen hier 100 000 mensen. Bij dit aantal zal het trouwens niet blijven.
    Sedert 15 (…)

  • Belgique : Interferry

    12 octobre, par Rixke

    Depuis le 1er janvier, Interferry est devenu le seul représentant en Belgique à la fois d’Intercontainer (société coopérative ferroviaire internationale pour le transport des grands conteneurs) et d’Interfrigo (société coopérative ferroviaire internationale de transports frigorifiques).
    Cette mesure apporte au client des facilités pratiques : le même interlocuteur peut maintenant lui « vendre » aussi bien des transports de grands conteneurs que des transports sous le régime du froid. (…)

  • Mei ’40, per trein

    11 oktober, door Rixke

    Het is niet de eerste maal dat cineasten inspiratie zoeken en ook vinden in ’n trein. Zo hebben in „La béte humaine” van Jean Renoir, in „La bataille du rail”, in „De trein der traagheid” van André Delvaux, naar het gelijknamige verhaal van Johan Daisne, de locomotieven op het witte doek heel wat stoom afgeblazen.
    Dit lijstje wordt nu aangevuld door Pierre Granier-De Ferre, die op zijn beurt door onze boemeltreintjes werd gefascineerd. Al moeten wij hier ter wille van de waarheid laten (…)

  • Belgique : Renouvellement des bâtiments de gare

    11 octobre, par Rixke

    Le plan décennal d’investissement prévoit le renouvellement d’environ 200 gares, quelques-unes par aménagement des bâtiments existants, la plupart par reconstruction. En dehors de certaines reconstructions prioritaires, consécutives aux travaux d’électrification et d’aménagement de la voie, tels que Saint-Nicolas, Nieuwkerken Waas et Gentbrugge, on a prévu notamment la modernisation des gares d’Essen, Heist-op-den-Berg, Boitsfort, Mariembourg, Fleurus, Châtelineau, Roulers, Kortemark, Menin, (…)

  • Zwitserland: extra-treinen

    10 oktober, door Rixke

    Zwitserland krijgt dit vakantieseizoen 492 internationale extratreinen van reisbureaus te verwerken. Vergeleken met 1973 zijn het er 27 minder. Honderdtwintig extra’s hebben een Zwitsers station als eindbestemming, de andere zijn transitotreinen. Circa vijftig extra’s zullen via de Lötschberg in plaats van de Gotthard rijden. Voor de eerste keer zal een Belgische vierstroomloc met een vakantietrein van Railtour naar Italië van Brussel tot Spiez aan de Thunersee doorrijden. Hierdoor wordt in (…)

  • Belgique : Gares fleuries

    10 octobre, par Rixke

    Le prix spécial de décoration printanière du concours des gares fleuries 1971 a été attribué aux gares et haltes suivantes : Charleroi Sud, Deinze, Gand St-Pierre, Hastière, Theux.

  • Zweden: snelle trein

    9 oktober, door Rixke

    De Zweedse spoorwegen (SJ) en het Zweedse concern ASEA gaan gezamenlijk een zeer snelle trein ontwerpen die een uursnelheid van 220 km kan halen. Voor de ontwikkeling van de nieuwe trein wordt een in 1948 door ASEA geleverd elektrisch drieledig stel van het type X5 omgebouwd. De proeftrein moet einde dit jaar gereed zijn. Het uittesten zal hoogstens een jaar in beslag nemen. Daarna wordt begonnen met de bouw van het nieuwe snelle elektrische treinstel.

  • France - Belgique

    9 octobre, par Rixke

    A l’occasion de la visite officielle en Belgique de M. Pompidou, président de la République française, on a noté l’importance du chemin de fer dans les relations intéressant la Belgique et la France.
    Le nombre annuel des voyageurs avoisine deux millions et, rien qu’entre Paris et Bruxelles, il existe neuf trains par jour et dans chaque sens, dont les fameux TEE qui relient les bords de la Seine et ceux de la Senne (310 km) en 2 h 20.
    Pour ce qui est des marchandises, le trafic entre les (…)

  • Frankrijk: elektrificatie

    8 oktober, door Rixke

    Op maandag 14 januari jl. werd door de SNCF het 25 km lange baanvak van Noisy-le-Sec naar Tournan elektrisch (25 000 Volt) ingereden. De uit Paris-Est vertrekkende voorstadslijn naar Tournan is nu volledig onder draad. De gehele lijn is 32 km lang, dubbelsporig en van Paris-Est tot Noisy zelfs viersporig.
    In 1972 verwerkte deze oostelijke voorstadslijn 9,2 miljoen reizigers. Sedert 14 januari werd de frequentie gevoelig opgevoerd. Op werkdagen bedraagt het aantal treinen 108 (85), (…)

  • Qu’est-ce que le Yod ?

    8 octobre, par Rixke

    Le Yod ? « Semi-consonne fricative palatale » nous expliquent les dictionnaires ! Mais qu’a pu comprendre le lecteur moyen à cette définition technique ? Rien, absolument rien dans la plupart des cas, disons-le franchement.
    D’abord, on nous lance à la tête ce terme « semi-consonne » à propos duquel les linguistes eux-mêmes ne s’accordent pas : les uns disent semi-consonne, les autres parlent de semi-voyelles ! Faisons le point. Notre langue se parle à l’aide de trois sortes de sons ; d’une (…)

  • page précédente
  • page suivante

2007 - 2025 Rixke Rail’s Archives
Plan du site | Se connecter | Contact | RSS 2.0