De SNCF heeft twee km van de in aanbouw zijnde Evrylijn in gebruik genomen. Het gaat hier om de eerste nieuwe spoorlijn die sedert 1937 in Frankrijk wordt aangelegd. De 10.7 km lange Evrylijn takt tussen Juvisy en Corbeil-Essonnes at van de bestaande lijn. In november 1975 zal deze lijn vier stations bedienen: Grigny-Centre, Orangis-Bois-de-I’Epine, Evry-Courcouronnes en Le Bras-de-Fer. Tegen die tijd wonen hier 100 000 mensen. Bij dit aantal zal het trouwens niet blijven.
Sedert 15 (…)
Articles les plus récents
-
Frankrijk: Evrylijn
12 oktober, door Rixke -
Belgique : Interferry
12 octobre, par RixkeDepuis le 1er janvier, Interferry est devenu le seul représentant en Belgique à la fois d’Intercontainer (société coopérative ferroviaire internationale pour le transport des grands conteneurs) et d’Interfrigo (société coopérative ferroviaire internationale de transports frigorifiques).
Cette mesure apporte au client des facilités pratiques : le même interlocuteur peut maintenant lui « vendre » aussi bien des transports de grands conteneurs que des transports sous le régime du froid. (…) -
Mei ’40, per trein
11 oktober, door RixkeHet is niet de eerste maal dat cineasten inspiratie zoeken en ook vinden in ’n trein. Zo hebben in „La béte humaine” van Jean Renoir, in „La bataille du rail”, in „De trein der traagheid” van André Delvaux, naar het gelijknamige verhaal van Johan Daisne, de locomotieven op het witte doek heel wat stoom afgeblazen.
Dit lijstje wordt nu aangevuld door Pierre Granier-De Ferre, die op zijn beurt door onze boemeltreintjes werd gefascineerd. Al moeten wij hier ter wille van de waarheid laten (…) -
Belgique : Renouvellement des bâtiments de gare
11 octobre, par RixkeLe plan décennal d’investissement prévoit le renouvellement d’environ 200 gares, quelques-unes par aménagement des bâtiments existants, la plupart par reconstruction. En dehors de certaines reconstructions prioritaires, consécutives aux travaux d’électrification et d’aménagement de la voie, tels que Saint-Nicolas, Nieuwkerken Waas et Gentbrugge, on a prévu notamment la modernisation des gares d’Essen, Heist-op-den-Berg, Boitsfort, Mariembourg, Fleurus, Châtelineau, Roulers, Kortemark, Menin, (…)
-
Zwitserland: extra-treinen
10 oktober, door RixkeZwitserland krijgt dit vakantieseizoen 492 internationale extratreinen van reisbureaus te verwerken. Vergeleken met 1973 zijn het er 27 minder. Honderdtwintig extra’s hebben een Zwitsers station als eindbestemming, de andere zijn transitotreinen. Circa vijftig extra’s zullen via de Lötschberg in plaats van de Gotthard rijden. Voor de eerste keer zal een Belgische vierstroomloc met een vakantietrein van Railtour naar Italië van Brussel tot Spiez aan de Thunersee doorrijden. Hierdoor wordt in (…)
-
Belgique : Gares fleuries
10 octobre, par RixkeLe prix spécial de décoration printanière du concours des gares fleuries 1971 a été attribué aux gares et haltes suivantes : Charleroi Sud, Deinze, Gand St-Pierre, Hastière, Theux.
-
Zweden: snelle trein
9 oktober, door RixkeDe Zweedse spoorwegen (SJ) en het Zweedse concern ASEA gaan gezamenlijk een zeer snelle trein ontwerpen die een uursnelheid van 220 km kan halen. Voor de ontwikkeling van de nieuwe trein wordt een in 1948 door ASEA geleverd elektrisch drieledig stel van het type X5 omgebouwd. De proeftrein moet einde dit jaar gereed zijn. Het uittesten zal hoogstens een jaar in beslag nemen. Daarna wordt begonnen met de bouw van het nieuwe snelle elektrische treinstel.
-
France - Belgique
9 octobre, par RixkeA l’occasion de la visite officielle en Belgique de M. Pompidou, président de la République française, on a noté l’importance du chemin de fer dans les relations intéressant la Belgique et la France.
Le nombre annuel des voyageurs avoisine deux millions et, rien qu’entre Paris et Bruxelles, il existe neuf trains par jour et dans chaque sens, dont les fameux TEE qui relient les bords de la Seine et ceux de la Senne (310 km) en 2 h 20.
Pour ce qui est des marchandises, le trafic entre les (…) -
Frankrijk: elektrificatie
8 oktober, door RixkeOp maandag 14 januari jl. werd door de SNCF het 25 km lange baanvak van Noisy-le-Sec naar Tournan elektrisch (25 000 Volt) ingereden. De uit Paris-Est vertrekkende voorstadslijn naar Tournan is nu volledig onder draad. De gehele lijn is 32 km lang, dubbelsporig en van Paris-Est tot Noisy zelfs viersporig.
In 1972 verwerkte deze oostelijke voorstadslijn 9,2 miljoen reizigers. Sedert 14 januari werd de frequentie gevoelig opgevoerd. Op werkdagen bedraagt het aantal treinen 108 (85), (…) -
Qu’est-ce que le Yod ?
8 octobre, par RixkeLe Yod ? « Semi-consonne fricative palatale » nous expliquent les dictionnaires ! Mais qu’a pu comprendre le lecteur moyen à cette définition technique ? Rien, absolument rien dans la plupart des cas, disons-le franchement.
D’abord, on nous lance à la tête ce terme « semi-consonne » à propos duquel les linguistes eux-mêmes ne s’accordent pas : les uns disent semi-consonne, les autres parlent de semi-voyelles ! Faisons le point. Notre langue se parle à l’aide de trois sortes de sons ; d’une (…)
Rixke Rail’s Archives