Orlando, Florida, — Over de lange, rechte autoweg rijden we van de luchthaven Orlando naar Disney World. Gras, bomen, water en moerassen schuiven een beetje eentonig voorbij. Tot we ineens voor de slagbomen komen die opengaan en ons opnemen in de World. Die Wereld bestaat nu al bijna twee jaar en er komen zowat 30 000 bezoekers per dag op af. Tot nog toe werken er al meer dan 6 000 mensen en het zullen er 50 000 zijn als alle projecten op het reusachtige domein in het hartje van Florida, (...)
Homepagina > Het Spoor > Buitenland
Buitenland
-
Walt Disney’s wereld: Sprookje, treinen en dollars !
10 juli 2020, door rixke -
De lijdensweg van de „forens”
8 februari 2020, door rixkeOnder deze titel beschreef Newsweek van 18 januari II. de nachtmerrie die de Amerikaanse forens elke dag beleeft omdat hij niet kan beschikken over een degelijk gemeenschappelijk vervoer. Wij weten wat ons te wachten staat indien er geen radicale maatregelen getroffen worden om die hel te vermijden waar „naar het werk gaan een afschuwelijke onderneming is”.
Laten we even volgend zinnetje opvangen: „Een van de redenen waarom de verovering van de maan betrekkelijk gemakkelijker bleek te (...) -
Gebouwd in Joegoslavië...
10 juli 2019, door rixkeEertijds bestond het bevoorradingsprogramma in rollend materieel van de Joegoslavische Spoorwegen erin, ofwel buitenlandse voertuigen te bestellen die hun degelijkheid toewezen hadden, ofwel ze onder licentie in het land zelf te bouwen. Sedert enkele tijd streeft de Joegoslavische industrie er meer en meer naar nieuwe spoorvoertuigen ,te ontwerpen; zulks geldt zowel voor de elektrische motorstellen of motorrijtuigen als voor de diesellocomotieven.
Wij brengen hier enkele prestaties van (...) -
De ONCF in het kort
17 april 2017, door rixkeTijdens de jaren vlak na de onafhankelijkheid, in 1956, hebben de Marokkaanse spoorwegen een inspanning geleverd om de infrastructuurwerkzaamheden uit te breiden, hun uitrustingen te diversifiëren en hun “vloot” te moderniseren.
Het ging er niet alleen om de boot van de technologische veranderingen niet te missen, maar het kwam er vooral op aan te beantwoorden aan de behoeften waaraan een land moet voldoen om los te komen uit de economische stagnatie.
Vanuit dit standpunt is het te (...) -
10 jaar samenwerking tussen Marokkaanse en Belgische spoorwegen
3 april 2017, door rixkeHoewel de twee landen in van elkaar gescheiden continenten liggen en een verschillende geschiedenis hebben, zijn er tussen België en Marokko heel wat meer gemeenschappelijke punten dan op het eerste gezicht zou blijken. Ze horen thuis in de categorie “kleine landen” die zich hardnekkig inzetten voor het welzijn van hun bevolking zonder de wereldorde op zijn kop te willen zetten. Beide hebben een strategische geografische ligging die ongetwijfeld een troef vormt in handelsbetrekkingen. (...)
-
Baikal Amoer magistraal is gereed
20 juli 2015, door rixkeGrootste spoorwegproject van de eeuw
Een Siberisch spreekwoord luidt: “1 000 km is geen afstand, 100 Roebel is geen geld, 99 jaar is geen leeftijd, 40 % alcohol is geen vodka en 65 graden onder nul is nog geen winter”. Dat spreekwoord kan goed de sfeer aangeven van de omstandigheden waaronder de afgelopen 10 jaar is gewerkt aan de aanleg van het gootste spoorwegproject van deze eeuw: de Baikal Amoer Magistraal, kortweg de BAM. Sinds van die tweede Transsiberische spoorweg op 1 oktober (...) -
De nieuwe lijn Parijs - Zuidoosten nu volledig in dienst TGV
13 juli 2015, door rixkeDe TGV! Iedereen denkt meteen aan dat oranje stel dat met grote snelheid door het Bourgondisch landschap scheurt. Het pronkstuk van de Franse spoorwegen, een combinatie van klassieke technieken en originele oplossingen, heeft in september 1981 de rijtijd op het traject Parijs - Lyon tot 2 u. 40 verminderd. Naarmate de bediening werd uitgebreid, hebben verscheidene steden uit het zuidoosten van Frankrijk baat gehad bij betere verbindingen met Parijs. Dat was een opmerkelijke prestatie, maar (...)
-
SNCF rijdt 260 km per uur
15 juni 2015, door rixkeSedert zondag 27 september jl. ligt Parijs slechts op 2 uur en 40 minuten sporen van Lyon. Parijs - St.-Etienne kan voortaan in 3 u. 30, Parijs - Genève in 4 u. 20, Parijs - Dijon in 2 u. 15 en Parijs - Besangon in 3 u. rond. Deze snelle reistijden zijn te danken aan de indienstneming van het zuidelijk deel van de in aanleg zijnde nieuwe snellijn tussen Parijs en Lyon. Dit zuidelijk deel, waarop tegen 260 km/u. wordt gereden, loopt van Saint-Florentm, in het departement Yonne, naar (...)
-
Parijs verbindt kopstations
8 juni 2015, door rixkeOnder metro groeit regional spoornet
Eind dit jaar zullen de Parijse kopstations Gare du Nord en Gare de Lyon met elkaar verbonden zijn. Dan komt namelijk de 2 km lange tunnel van de Nord naar Chatelet Les Halles in dienst en is het standaard assenkruis oost-west, zuid-noord te gebruiken door de talrijke voorstadstreinen die nu hun reizigers nog op een van de vele kopstations moeten afzetten.
Die kopstations liggen niet in die wijken waar de winkels, kantoren en bedrijven zijn waar (...) -
rahé ahané iran
4 mei 2015, door rixkediesellocomotieven in het land van de petroleum
Sedert enkele jaren reeds bestaat het tractiematerieel van de Iraanse Spoorwegen nog enkel uit diesellocomotieven. De General Motors-locomotieven vormen de meerderheid van het park. De eerste ervan arriveerde in juli 1956 in het station van Teheran. Ze maakte deel uit van een bestelling van 70 eenheden, bestemd om het stoomlocomotievenpark te versterken. Het hoog rendement van de diesel locomotieven, de diversiteit van hun gebruik en de (...)