Brussel, station Zuid...
Een enorme “diesel” laat haar groene en geel gestreepte stompneus statig over de wissels glijden. Zelfverzekerd nadert ze het perron waar de trein staat die haar tweeduizend “paarden” in galop zullen meevoeren. Een paar perrons verder wacht een hemelsblauwe BB schijnbaar ongeduldig om haar prachtig TEE-treinstel gezwind onder het spinneweb der bovenleidingen te loodsen.
De spoormannen zijn terecht trots op hun nieuwe locomotieven. En toch...
“Het einde van de (...)
Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Locomotieven > Onze onvergetelijke stomers
Onze onvergetelijke stomers
-
Historisch overzicht ...
25 mei 2011, door rixke -
Derde periode, 1864-1884. Stelsel Belpaire
25 mei 2011, door rixkeVanaf 1864 begon hoofdingenieur Belpaire, directeur van de Tractie en van het Materieel, aan de uitvoering van een omvangrijk programma voor het vervangen van het vrij heterogene park door moderne en gestandaardiseerde machines. Hij zag af van de afgeronde vuurhaard waarmee de locomotieven, gebouwd van 1861 tot 1863, uitgerust waren en voerde de vierkante vuurhaard in. Al de machines die tussen 1864 en 1884 aan de Belgische Staat geleverd werden alsmede de oudere locomotieven, verbouwd (...)
-
Zesde periode. De maatschappijen overgenomen van 1897 tot 1912
23 maart 2011, door rixkeDe exploitatie van de spoorweg Grand Central Belge werd in 1897 door de Staat overgenomen.
Onder de 234 locomotieven van de Grand Central, waren er 102 die voortkwamen van vier maatschappijen, uit de vereniging waarvan het definitieve net is ontstaan. Er waren 19 machines van de Compagnie de l’Entre-Sambre-et-Meuse, 44 van de Compagnie de l’Est Belge, 21 van de Maatschappij Antwerpen tot Rotterdam en 18 van de Maatschappij Aken tot Maastricht, Hasselt en Landen.
Al die locomotieven (...)