Onder deze titel hebben wij in juli 1963 (Het Spoor nr 83) een onderhoud gepubliceerd dat wij hadden met M. Lokker, Directiesecretaris op Bureau 61.31. Voor ons was dat een gelegenheid om een algemeen overzicht te krijgen van onze commerciële politiek en van de vooruitzichten van ons vervoer per wagenladingen. Sedertdien weten wij dat de nieuwe wet van 3 juli 1964 (Het Spoor nr 100) het wettelijk kader van onze activiteit heeft gewijzigd en dat de tarieven van de Maatschappij op 1 januari (...)
Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Wagens
Wagens
-
Het vervoer van goederen per wagenladingen
7 oktober 2023, door rixke -
2.000.000 ton stenen per spoor
9 juli 2022, door rixkeSedert eeuwen kampen de Hollanders met de zee; meer dan ooit gaat hun strijd verder op verschillende fronten. Zo wil de Nederlandse Regering nieuwe dijken bouwen te IJmuiden om, in aanzienlijke mate, de haveninstellingen van Amsterdam te verbeteren. Deze onderneming vergt een massale en regelmatige aanvoer van allerlei soorten materialen, waaronder vooral breukstenen van 300 tot 1.000 kg en van 1.000 tot 6.000 kg.
Voor de uitvoering van dit plan hebben verscheidene Belgische steengroeven (...) -
AICCF - UIC - Congres over het goederenvervoer
3 juli 2019, door rixkeDe containers, die het goederenvervoer op ingrijpende wijze hebben veranderd, zijn in een steeds sneller tempo in aantal toegenomen. Daarom hebben de Internationale Spoorwegcongresvereniging (AICCF) en de Internationale Spoorwegunie (UIC), van 17 tot 22 mei 1971, te Londen een congres georganiseerd over de vooruitgang bij het spoorwegvervoer van goederen bij wagenladingen, rekening houdend met een ruim gebruik van grootvolumecontainers.
Dit congres werd bijgewoond door ongeveer 500 (...) -
Het goederenmaterieel
12 september 2018, door rixkeSamenstelling van het park.
Hel wagenpark is ingedeeld in vijf categorieën: Wagens van de handelsdienst, voor het vervoer van de goederen die door de cliënteel aan het spoor worden toevertrouwd; Ferrybootwagens, voor het verkeer met Groot-Brittannië. Die wagens zijn aangepast aan de verkeersmogelijkheden op het eiland, waar het begrenzingsprofiel kleiner is dan dat van de vastelandsspoorwegen; Dienstwagens, voor de eigen behoeften van de spoorweg; het zijn ofwel buiten dienst gestelde (...) -
Nieuwe horizonten voor de wagenladingen
27 april 2015, door rixkeWie de evolutie van ons goederenverkeer per wagenlading bekijkt, gaat wellicht al te gemakkelijk besluiten dat sinds een tiental jaren de jaarlijks vervoerde hoeveelheid goederen stagneert tussen 60 en 70 miljoen ton, met geringe opwaartse en neerwaartse schommelingen.
Het zou nochtans onredelijk zijn het bij een oppervlakkig onderzoek te laten en daaruit te besluiten dat al onze troeven uitgespeeld zijn en het spoorvervoer per wagenladingen als een verouderde techniek dient te worden (...) -
De spoorweg verhuist een steenberg
20 april 2015, door rixkeEertijds getuigen van rijkdom en economische welvaart, zijn de steenbergen thans nog maar alleen grauwe heuvels die het landschap ontsieren. In het kader van een beleid dat de gezondmaking van de mijnstreken en de aanleg van het grondgebied beoogt, zullen die troosteloze leisteenhopen dan ook geleidelijk verdwijnen. Nu is het zo dat die leistenen bruikbaar zijn voor de bedding van autowegen en, precies wat de Borinage betreft, voor de bedding van de Waalse autoweg (E 41) die, met zijn (...)
-
Het centrum voor beheer van het goederenverkeer
19 januari 2015, door rixkeSedert mei 1967 is de centrale-treindienstregeling of “dispatching” ingelijfd bij het Centrum voor beheer van het goederenverkeer en heeft deze dienst een grondige reorganisatie ondergaan, welke samenviel met de centralisatie van een deel der bevoegdheden van de gewestelijke “dispatchingcentra”, die bij de directie van de Exploitatie doorgevoerd werd.
Een blik in het verleden.
Om beter de redenen van die centralisatie te begrijpen, dient eraan herinnerd te worden hoe en waarom het (...) -
Het internationaal goederenvervoer: de verrekeningen onder spoorwegbeheren
29 december 2014, door rixkeU heeft zich wellicht al eens afgevraagd hoe de spoorwegen hun wederzijdse schulden en tegoeden uit het internationaal goederenvervoer onderling regelen. Graag willen wij U dan ook een en ander over deze kwestie vertellen. Om dit zo begrijpelijk mogelijk te doen, nemen wij ons voor eenvoudig weg een internationale zending te volgen.
Laten wij veronderstellen dat U, per spoor, goederen van Brussel naar Rome moet versturen. Het is de eerste maal dat U het doet en U voelt zich enigermate (...) -
Vervoer van 700 ton vloeibaar gietijzer over een afstand van 110 km
13 oktober 2014, door rixkeMen weet dat, sedert een jaar reeds, het metaalbedrijf “Espérance-Longdoz” zijn nieuwe staalfabriek te Chertal bevoorraadt met vloeibaar gietijzer dat door de hoogovens van Seraing geproduceerd wordt (zie “Het Spoor” nr 82). Het vervoer van dat gietijzer geschiedt per spoor in mengwagens, ook “vatwagens” of “thermoswagens” genoemd, met een snelheid van acht transporten per dag, die ieder twee wagens geladen met 150 ton omvatten.
Veiligheid, kracht, regelmatigheid en bestendigheid, dat (...) -
Stortwagens met oprolbaar dak
18 augustus 2014, door rixkeIn het kader van de modernisering van haar vervoermaterieel, heeft onze maatschappij beslist honderd stortwagens met een oprolbaar dak uit te rusten. Het gaat hier om wagens die, tussen 1942 en 1944, in Duitsland werden gebouwd en ons, na de bevrijding, als oorlogsbuit werden toegewezen. De verbouwing van deze voertuigen beantwoordt aan een dringende behoefte van de Exploitatie aan dergelijk materieel.
Inderdaad voor het vervoer van koud gewalste of getrokken metaalprodukten zoals (...)