Het is vrij zeldzaam dat een model van industriële locomotief door een groot spoorwegnet aanvaard wordt. Dit is nochtans wel het geval voor de Cockerill-locotractor, waarvan de NMBS 60 exemplaren bezit: 10 van de reeks 90, geleverd in 1961, en 50 van de reeks 91, geleverd in 1963-64 (ex-type 230, 1ste en 2e schijf).
De aanwinst van die kleine locomotieven maakte het mogelijk de stations van gemiddelde belangrijkheid een eigen krachtvoertuig te bezorgen. De loco’s worden bestuurd door (...)
Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Locomotieven
Locomotieven
-
De tweeassige industriële Cockerill-locotractors
2 april 2008, door rixke -
De 230
2 april 2008, door rixke«Het station Ciney zal de locotractor nr 230.001 op 1-4-6 ontvangen. »
Deze laconieke en onschuldige zin - die veel weg had van een aprilvis - was nochtans de eerste stap naar de praktische verwezenlijking van een belangrijke wijziging in de exploitatiemethode der stations.
In sommige streken reden de «verzameltreinen» - kleine gewestelijke goederentreinen - nog slechts enkele keren per week ; deze treinen werden gesleept door zeer krachtige stoomlocomotieven die, natuurlijk, in (...) -
Een gaslocomotief
2 avril 2008, par rixke1. Afkoelingsaggregaat 2. Waterreservoir 3. Bestuurderscabine 4. Batterij van 4 gasgeneratoren 5. Tandwielkast 6. Dieselmotor 7. Gasfilter 8. Expansiekast
In boekdeel IV van zijn « Cursus over de exploitatie van de spoorwegen » verhaalt Ulysse Lamalle, eredirecteur-generaal van de NMBS, dat er tijdens de tweede wereldoorlog bij de spoorwegen ernstig gedacht werd aan de bouw van een gaslocomotief, d.i. een locomotief die gas als beweegkracht zou gebruiken. Oudere spoormannen zullen (...) -
De nieuwe elektrische locomotief van de nmbs reeks 11
6 februari 2008, door rixkeOnlangs werd aan de NMBS de 1e locomotief geleverd van de nieuwe reeks 11, die samen met de reeksen 21 en 27 behoort tot de nieuwe krachtvoertuigen.
Vanaf eind 1986 zal deze nieuwe «reeks 11» gekoppeld worden in de gloednieuwe trekduwtreinen van de Intercitydienst Brussel - Antwerpen - Amsterdam, waarvoor NS de rijtuigen zal leveren.
De locomotieven van de reeks 11 zijn tweespanningslocomotieven die zowel door 3 000 Volt, als 1 500 Volt gevoed kunnen worden. Zij ontwikkelen een maximum (...) -
Reeks 27: een nieuwe eloc
6 februari 2008, door rixkeDe locomotief «type 27» is de eerste van een bestelling van twee reeksen van dertig stuks elk. Zestig locomotieven dus, die tegen eind november 1983 opgeleverd zullen zijn, d.i. gemiddeld ongeveer één om de twaalf dagen. Met haar aldus aangevulde locomotievenpark zal de NMBS kunnen voorzien in de nieuwe behoeften die de uitbreiding van de geëlektrificeerde lijnen met zich brengt.
Die nieuwe krachtvoertuigen, waarvan het vermogen merkelijk hoger is dan dat van de meeste locomotieven die (...) -
De versiering van onze diesel
9 januari 2008, door rixkeWaar schildering en veiligheid hand aan hand gaan...
De aantrekkelijke versiering van onze diesel locomotieven bezorgt hun een vertrouwd uiterlijk. De bedoeling is echter niet enkel ze in een mooi kleedje te steken; de hoofdbekommernis is ze van «veillgheidsstrepen» te voorzien. Deze laatste zijn evenwel derwijze aangebracht dat ze de sierlijke lijn van de locomotief nog meer doen uitkomen.
Het freem, de draaistellen, de batterijen, de reservoirs en de bufferbalken zijn in ’t zwart (...) -
De Dieselelektrische locomotieven type 200 en 205
9 januari 2008, door rixkeEen park van 229 krachtige locomotieven.
In januari 1957 - wat gaan de jaren vlug voorbij! -, gaf «Het Spoor», in een uitgebreid artikel, een beschrijving van onze eerste krachtige baandiesellocomotieven die tien jaar geleden werden besteld. Laten wij hier in herinnering brengen dat ons park aanvankelijk was samengesteld uit 40 dieselelektrische locomotieven CC, type 202, 203 en 204 «Anglo-Franco-Belge» en uit 54 dieselelektrische locomotieven «BB», type 201 «Cockerill». Met die machines (...) -
De elektrische locomotief voor vier systemen type 160
31 december 2007, door rixkeHet probleem der systemen.
Zoals wij reeds vroeger uiteengezet hebben (Het Spoor van februari 1962), zijn er in de loop der jaren vier systemen van elektrische tractie tot stand gekomen : gelijkstroom op 1.500 volt spanning, o.m. toegepast in Nederland ; gelijkstroom op 3.000 volt spanning, o.m. aangenomen in België en in het Groothertogdom Luxemburg ; wisselstroom op 25.00O volt spanning - frequentie 50 Hz, o.m. toegepast in Noord-Frankrijk en in het Groothertogdom Luxemburg; (...) -
De locomotief voor drievoudige stroom type 150
31 december 2007, door rixkeIn een vorig artikel (Het Spoor, nr 54 van februari 1961) heeft M. Neruez uiteengezet welk probleem het naast elkaar bestaan van verschillende stelsels van elektrische tractie stelde : Gelijkstroom op 1.500 V spanning in Nederland; Eenfasige wisselstroom op 15.000 V. spanning - frequentie 16 2/3 perioden per seconde - in Duitsland; Eenfasige wisselstroom op 25.000 V spanning - frequentie 50 perioden per seconde - in het Noorden en het Oosten van Frankrijk ; Gelijkstroom op 3.000 V (...)