Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Nederlandsche Spoorwegen. Reeks 1200.

Nederlandsche Spoorwegen. Reeks 1200.

Phil Dambly.

woensdag 6 september 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Deze locomotieven werden bestudeerd in de U.S.A, door de tandem Baldwin-Westinghouse en gebouwd in Nederland. De 25 exemplaren werden aan de N.S. tussen 1951 en 1953 geleverd. Die machines welke bestemd zijn voor de gemengde diensten, hebben een weerstandsvermogen zonder weerga. De Pennsylvaniadraaistellen van vormgietstaal zijn voorzien van rollagerpotten. De motoren zijn bevestigd met neusophanging. De zeer comfortabele bestuurderscabines zijn voorafgegaan door enorme motorkappen die een uitstekende bescherming bieden voor de bestuurder.

VOORNAAMSTE KENMERKEN:

  • symbool, C°C°;
  • spoor, 1,435 m;
  • bouwers, Werkspoor, lic. Baldwin, voor het mechanisch gedeelte, en Heemaf, lic. Westinghouse Electric, voor het elektrisch gedeelte;
  • spanning, 1.500 V gelijkstroom;
  • constant vermogen, 3.000 pk;
  • max. snelheid, 135 km/u;
  • bedrijfsklaar gewicht, 108 t;
  • belasting per as, 18 t;
  • middellijn der wielen, 1,100 m;
  • totale lengte, 18,085 m;
  • breedte kast, 2,876 m;
  • hoogte dak cabines, 3,960 m;
  • hoogte afneembaar dak, 4,044 m;
  • hoogte neergelaten stroomafnemer, 4,553 m.

Bron: Het Spoor, oktober 1964