Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > S.N.C.F. CC 14100.

S.N.C.F. CC 14100.

Phil Dambly.

woensdag 29 juni 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Voor het trekken van de zware ertstreinen op de lijn Valenciennes-Thionville (Nord-Est), werden tussen 1954 en 1957 102 locomotieven gebouwd, genummerd van 14.101 tot 14.202. Ze zijn uitgerust met een mono-gelijkstroom omvormeraggregaat [1] en werken volgens het hierna volgend principe: de eenfasige stroom 25.000 V 50 Hz van de bovenleiding wordt op de locomotief omgezet in 3.000 V eenfasig 50 Hz. Hij voedt dan een synchroonmotor die op zijn beurt twee hoofdgenerators voedt. Deze generators produceren gelijkstroom onder een veranderlijke spanning van 0 tot 700 V. leder daarvan voedt in parallel drie tractiemotoren. De overbrenging heeft een dubbele reductie. Recuperatieremming. Rollagerpotten die aan het frame van het draaistel verbonden zijn door middel van radiale drijfstangetjes. Draaistellen van gelast staal.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool: CoCo;
  • spoor: 1,435 m;
  • bouwers elektrisch gedeelte: Alsthom, Cie Electromécanique, Schneider-Westinghouse (SW);
  • mechanisch gedeelte: Alsthom, Fives-Lille;
  • spanning: 25.000 volt wisselstroom 50 Hz;
  • uurvermogen: 2.490 pk (1.832 kW);
  • max. snelh.: 60 km/h;
  • gewicht in rijvaardige staat: 126 t;
  • belasting per as: 21 t;
  • middellijn wielen: 1,100 m;
  • totale lengte: 18,890 m;
  • breedte frame en cabine: 2,900 m;
  • hoogte dak: 3,695 m;
  • hoogte neergel, stroomafnemers: 4,265 m.
Op onze tekening ziet u de CC 14.000 in haar nieuwe groene “livrei”; vroeger was ze leikleurig.

Bron: Het Spoor, april 1968


[1Te vergelijken met de CC 14000 met mono-drietasig omvormeraggregaat (Het Spoor nr 91).