Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Commonwealth Railways. Klasse NSU.

Commonwealth Railways. Klasse NSU.

Phil Dambly.

maandag 23 mei 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

In 1954 heeft de Britse industrie veertien diesel-elektrische locomotieven van die klasse geleverd. Ze worden door de Commonwealth Rlys gebruikt op hun net van Centraal Australië dat zich uitstrekt over 1.250 km van de Zuidkust (Port Augusta) tot in het hart van het eiland (Alice Springs). Die locomotieven trekken 275 t op hellingen van 17 per duizend. De machinekamer staat onder lichte druk opdat het woestijnzand er niet zou binnendringen. Om dezelfde reden moet de lucht die bestemd is voor de diesel en voor de afkoeling van de hoofdgenerator en de tractiemotoren nauwkeurig gefilterd worden. Het machinistenhuis is uitgerust met een verdeler voor gekoeld drinkwater, wat in de verzengende temperatuur van de Simpsonwoestijn wel nodig is!

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool: A1A-A1A;
  • spoor: 1,067 m;
  • bouwer: Birmingham Railway Carriage & Wagon Co Ltd;
  • dieselmotor: Sulzer;
  • beschikbaar vermogen: 955 pk;
  • transmissie: generator en 4 motoren Crompton-Parkinson;
  • max. snelheid: 80 km/h;
  • gewicht in rijvaardige staat: 63,500 t;
  • belasting per as: 10,583 t;
  • middellijn drijfwielen: 0,900 m;
  • middell. loopwielen: 0,750 m;
  • totale lengte: 14,100 m;
  • breedte kast: 2,650 m;
  • hoogte dak: 3,787 m;
  • totale hoogte (ventilator): 3,937 m.

Bron: Het Spoor, september 1966