Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Companhia Dos Caminhos De Ferro Portugueses. Reeks 2550.

Companhia Dos Caminhos De Ferro Portugueses. Reeks 2550.

Phil Dambly.

maandag 2 januari 2012, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De twintig locomotieven van die reeks, nummers 2551 tot 2510, werden gebouwd in Portugal, in 1963-64, in samenwerking met het “Groupement européen d ’Etudes et d’Electrification des chemins de fer en monophasé 50 Hz”. De algemene studie werd geleid door de Franse firma’s Schneider-Westinghouse en Jeumont, geassocieerd in “Le Matériel de Traction Electrique” (MTE). In het “Groupement” werd het electrische gedeelte gebouwd door S- W, Jeumont en Alsthom (Frankrijk), Brown-Boveri en Oerlikon (Zwitserland), Siemens en AEG (DER). Het mechanisch gedeelte omvat een kast van roestvrij staal (Budd-licentie) en draaistellen van gelast staal (Henschel-licentie) voorzien van rollagerpotten .De vier Alsthom-tractiemotoren morden ieder gevoed door een gelijkrichter met ignitronen. Deze locomotieven gebruiken een vacuümrem wanneer ze treinen trekken en een luchtdrukrem wanneer ze als losse locomotief rijden. De CP hebben de 2550 in dienst gesteld op de lijn Lissabon - Porto, waar ze express-treinen trekken, samengesteld uit lichte, roestvrije rijtuigen. Uitzondering gemaakt voor de hoogten van de vensterramen, vormt het stel een zeer homogeen geheel.

VOORNAAMSTE KENMERKEN

  • Symbool : BB;
  • Spoorbreedte : 1,668 m;
  • Bouwer mechanisch gedeelte (en montage electrisch gedeelte) : Sorefame (Sociedades Reunidas de Fabricaçôes Metalicas);
  • Spanning : 25 000 v wisselstr. 50 Hz;
  • Uurvermogen : 2 000 kWh (2 700 pk);
  • Maximum snelheid : 120 km/h;
  • Gewicht in rijv. staat : 70,500 ton;
  • Belasting per as : 17,6 25 ton;
  • middellijn wielen : 1,300 m;
  • Totale lengte : 15,380 m;
  • Breedte kast : 3,003 m;
  • Hoogte dak : 3,860 m;
  • Hoogte neergelaten stroomafnemer : 4,450 m.

Bron: Het Spoor, april 1969