In dit nummer starten wij met een reeks van vijf afleveringen over de pionierstijd van de spoorwegen in Limburg.
De auteur, journalist van beroep en Limburger van geboorte, heeft een menselijk verhaal willen schrijven waaraan niets menselijks vreemd is en waaruit tevens blijkt hoeveel belang Limburg «toen» al aan de trein hechtte.
In de rand van het verhaal publiceren wij, bij wijze van illustratie, een reeks oude prentkaarten van stations die «toen» natuurlijk nog niet bestonden en nu (...)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Passage à niveau/Overweg
Passage à niveau/Overweg
Articles
-
De eerste trein in limburg
22 september 2008, door rixke -
Le circuit de voie et ses problèmes
15 décembre 2010, par rixkePetit conte.
Depuis deux heures, cet enfant jouait avec son nouveau train. Sa belle locomotive de style « Eléphant », mue par un moteur à pile, roulait sur un réseau constitué de rails flambant neufs, reposant sur de petites traverses en bakélite. L’ensemble serpentait dans un décor enchanteur, parsemé de routes, de montagnes et de sujets en miniature. Il y avait même un passage à niveau, dont on pouvait abaisser les barrières en appuyant sur un bouton-poussoir. C’était vraiment un (...) -
L’évolution de la voie
2 avril 2014, par rixkeLa voie proprement dite
Le rail
Le chemin de fer est né le jour où il fut possible de provoquer la rotation d’une roue sur un rail. Le rail, composant important de l’ensemble de la technique ferroviaire. Le rail : un mot qui a outrepassé son sens premier pour désigner l’ensemble du système ferroviaire : le rail, la route, l’air, l’eau...
Le rail dans sa signification première, c’est le domaine du service de la voie.
Le voyageur connaît bien les rails, les traverses, le ballast, les (...) -
Il y a toujours un passage à niveau
5 juin 2013, par rixkeDans notre évocation des bouleversements apportés par le chemin de fer aux sites paisibles ou fiévreux de nos campagnes et de nos villes, nous retiendrons aujourd’hui les passages à niveau. Qui se souvient encore de ces barrières roulantes (il y en avait 4.265 en 1902), flanquées de deux réverbères, qui semblaient couper le monde ferroviaire du quotidien des choses ? A l’époque, la circulation n’offrait pas tous les dangers d’aujourd’hui : la plupart du temps, bon nombre de barrières (...)
-
De evolutie van de baan
30 april 2012, door rixkeHet eigenlijke spoor
De spoorstaaf
De spoorweg is ontstaan op de dag dat het mogelijk werd een wiel over een spoorstaaf te laten draaien. De sporen vormen een belangrijk onderdeel van de spoorwegtechniek. Het woord “spoor” kreeg mettertijd een betekenisuitbreiding en duidt nu het geheel van het spoorwegsysteem aan : het spoor, de weg, de lucht, het water... Het spoor in zijn eerste betekenis behoort tot het domein van de Dienst van de Baan. Elke reiziger kent natuurlijk de spoorstaven, (...) -
Electrification de la ligne 140 Ottignies - Charleroi
2 juillet 2014, par rixkeUne opération de délestage
La ligne 124 qui relie Bruxelles à Charleroi connaît depuis bien des années un trafic très dense et en même temps fort hétérogène. En effet, beaucoup de trains de voyageurs appartenant à quasiment toutes les catégories du service intérieur l’empruntent, de même qu’un nombre important de circulations marchandises, parmi lesquelles les lourds convois de minerais venant du port d’Anvers et assurant l’approvisionnement des usines sidérurgiques du bassin de (...) -
De modernisering van de overwegen
5 augustus 2013, door rixkeAutomatische halve sluitbomen
De N.M.B.S., bezorgd om in de mate van het mogelijke en met al haar middelen de veiligheid van de weggebruikers ie verzekeren en tevens het wegverkeer zo weinig mogelijk te vertragen, is vastbesloten de krachtinspanningen voort te zetten die zij aanwendt om de uitrusting van de overwegen te moderniseren.
Het is in die geest dat overwegen zullen voorzien worden van automatisch bewerkte halve sluitbomen (K.B, van 18 oktober 1957), die in tal van landen hun (...) -
Le « petit » chemin de fer du Grand Hornu à St-Ghislain.
2 février 2011, par rixkeCette année, en même temps que le cent cinquantième anniversaire de l’indépendance de la Belgique, on pourrait également fêter le cent cinquantième anniversaire de la mise en exploitation du premier chemin de fer industriel belge dont l’histoire, tout au moins à ses débuts, fut aussi tumultueuse que notre « révolution » de 1830.
Qu’on en juge !
L’Histoire de Belgique nous apprend que la première ligne de chemin de fer fut inaugurée dans ce pays le 5 mai 1835 : elle reliait Bruxelles à (...) -
Indienststelling van de elektrische tractie tussen Herentals en Turnhout
28 maart 2011, door rixkeTegelijkertijd met de start van het IC/IR-plan is op drie juni van vorig jaar op het baanvak Herentals - Turnhout de elektrische tractie in dienst gesteld.
Dit 17 km lang enkelspoor werd 130 jaar geleden voor het eerst in dienst genomen, om precies te zijn op 19 april 1855. Dit gebeurde tegelijk met de opening van het spoorvak Lier - Herentals.
Na meer dan 100 jaar exploiteren werd einde mei 1959 het reizigers-verkeer russen Herentals en Turnhout geschorst, een vervolg op de sluiting (...) -
De veiligheid aan de overwegen
22 december 2018, door rixkeMeer en meer houdt de gemeenschap zich bezig met de veiligheid op de weg. Van haar kant is de maatschappij ertoe genoopt geweest het stelsel van de overwegen te herzien met inachtneming van de dwingende noodzaak: de veiligheid aan de kruisingen „weg-spoor” verhogen door de beveiligingsmaatregelen op te voeren. Met de geldelijke steun van de Staat, moderniseert ze de bestaande installaties en automatiseert ze de onbewaakte overwegen. Tegelijk met de door het Ministerie van Verkeerswezen (...)