On sait que la « transversale » wallonne qui court de Welkenraedt à Mouscron est en cours d’électrification entre Charleroi et Mouscron.
De grands travaux s’y déroulent qui intéressent tous les services techniques car qui dit « électrification » dit en pratique « nouvelle ligne »...
Dans cette optique, la ligne 78 Mons-Tournai dont nous avons évoqué l’épopée en mars 79 a ajouté un nouveau fleuron à une couronne déjà bien garnie par les multiples événements qui ont marqué sa glorieuse (...)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Signalisation/Signalisatie
Signalisation/Signalisatie
Articles
-
A Antoing, une page d’histoire
7 février 2018, par rixke -
Beroepen bij het Spoor (5): Treinen schaduwen
3 augustus 2015, door rixkeBestuurder en spoorlegger zijn typische spoorwegberoepen. Begrijpelijk dus dat we voor deze rubriek „Beroepen bij het Spoor” met hen zijn begonnen. Dat is echter geen reden om de andere spoormannen te vergeten: er zijn nog heel wat mensen die met grote nauwgezetheid taken vervullen zonder de welke het spoorwegverkeer niet denkbaar zou zijn.
Dat mag zeker gezegd worden van de seingevers over wie we het vandaag zullen hebben. Een beetje onopvallend, in alle bescheidenheid zou je kunnen (...) -
België: Verbetering van de waakzaamheidscontrole
20 april 2019, door rixkeDe krokodil is een langwerpig metalen toestel (vandaar zijn naam) dat in de aslijn van het spoor nabij een waarschuwingssein geplaatst wordt. De elektrische stand van de krokodil hangt af van de door het sein vertoonde aanduidingen. Bij de doortocht van een tractievoertuig komt het toestel in contact met een registreerapparaat in de bestuurderscabine; dit contact ontstaat door middel van een metalen „borstel” die onderaan de kast van het krachtvoertuig gemonteerd is.
Aanvankelijk was het (...) -
La TBL et son évolution
3 mars 2010, par rixkeLes applications récentes de l’électronique à la signalisation en ligne
Depuis les origines du chemin de fer, la sécurité a toujours été une des préoccupations essentielles de tous les cheminots, tant ceux qui sont en charge du développement, de l’amélioration des techniques et de l’organisation ferroviaire que les responsables de l’exploitation quotidienne des trains. Au même titre que les efforts portant sur l’accroissement des performances et de la productivité, l’amélioration de la (...) -
Onze hedendaagse seinen
3 maart 2010, door rixkeIn Het Spoor van de maanden novemberen december 1979 kon je lezen hoe onze seininrichting in de loop der jaren technisch evolueerde. In dit historisch overzicht, dat in een zestal periodes ingedeeld werd, was er natuurlijk ook sprake van seinen die zelfs voor een oningewijde toch nog wat meer zijn dan de paaltjes die een trein doen stoppen of laten vertrekken of lichtjes die grote stations ’s nachts tot een magisch realistisch tableau omtoveren.
Ter aanvulling nu van de bovengenoemde (...) -
L’évolution des postes de signalisation
26 juillet 2010, par rixkeLes premières cabines
Dès le début des chemins de fer, les leviers commandant les signaux et les aiguilles furent groupés, pour des raisons de commodité. Les premières cabines fonctionnèrent déjà, en Angleterre, entre 1840 et 1850. Peu après, on en vit sur le continent.
Comme la juxtaposition de leviers identiques pouvait provoquer des erreurs, un aiguilleur français, Vignier, eut l’idée. en 1856, d’intercaler entre ces leviers « des petits bouts de bois antagonistes, ne permettant de (...) -
De spoorstroomkring en zijn problemen
3 maart 2010, door rixkeEen klein verhaal.
Ruim twee uur speelde de knaap met zijn nieuwe trein. Zijn mooie locomotief, type „Olifant”, aangedreven door een motor met batterij, reed over een net van gloednieuwe rails gelegd op bakelieten dwarsliggers. Het geheel kronkelde door een betoverend landschap dat opgebouwd was uit wegen, bergen en andere miniatuurvoorwerpen.
Er was zelfs een overweg met slagbomen die met een eenvoudig duwtje op een drukknop neergelaten konden worden. Kortom, een net dat heel wat (...) -
Pas op! De bovenleiding is buiten spanning
28 april 2014, door rixkeDe elektrificatie stelt nieuwe problemen
Boven onze sporen neemt het web van de bovenleidingen meer en meer uitbreiding. Dit nieuwe uiterlijk van ons net doet ook nieuwe technische problemen oprijzen. De bovenleidingen moeten, immers, zoals elk onderdeel van de vaste of rollende spoorweguitrusting, regelmatig onderhouden en, eventueel, hersteld worden.
Het spreekt vanzelf dat zij, tijdens dergelijke werken, niet onder spanning mogen staan en dat de seinen, die toegang verlenen tot de (...) -
Een baanbrekende verwezenlijking: de centrale verkeersleiding op de lijn 37 (Luik-Herbesthal)
1 april 2010, door rixkeMachinist van de 70, hier de centrale post van de CVL op de lijn 37. Gij wordt gehinderd door de 802 die zich op het enkelsporig baanvak bevindt. Binnen enkele minuten zal uw sein op veilig staan. Ah ! Goed. Met wie spreek ik? Met de centrale verkeersleiding te Luik-Guillemins. ! ? !
Dit telefonisch gesprek werd in augustus 1961 gevoerd, en de machinist heeft zich, bij het bestijgen van zijn locomotief, die aan het sein te Nessonvaux opgehouden werd, wellicht afgevraagd wat „ze” nog eens (...) -
La nouvelle cabine de signalisation de Bruxelles-Midi
16 mars 2011, par rixkeLe « Midi ». La plus grande gare du réseau pour le trafic voyageurs vient de vivre, il y a quelques semaines, la seconde des quatre phases de mise en service d’une toute nouvelle cabine de signalisation. Celle-ci est destinée à reprendre progressivement les fonctions qui étaient ou sont encore dévolues à plusieurs autres postes et à offrir en même temps de meilleures possibilités de gestion du trafic grâce aux équipements modernes qui y sont prévus.
Bruxelles Midi
Situation et (...)