“Mechanografie” is voor de meeste spoorwegmensen een mysterieus woord, waarachter een even geheimzinnige organisatie schuil gaat, die op ieder actieterrein van onze spoorwegen grasduint, zich overal opdringt en de bedienden, welke er de basiselementen moeten voor leveren, met een onverbiddelijke robotsystematiek op de vingers tikt, zelfs voor ogenschijnlijk onbenullige afwijkingen aan de uitvoeringsconsignes.
Zulks is ook ongeveer de opinie van Mijnheer Van Sporeghem die praktisch maar (...)
Homepagina > Het Spoor > Personeel
Personeel
-
Mijnheer Van Sporeghem ontdekt de mechanografie
17 juni 2013, door rixke -
De rangeerder
27 mei 2013, door rixkeEen lekker voorjaarszonnetje breekt doorheen het wolkendek, als ik mij, geloodst door de stationschef, in het uitgestrekte sporenveld waag.
— Wat weet ge van de rangeerdienst af? vraagt de chef vriendelijk.
— Eigenlijk niet veel, chef.
— Wet, stel U voor dat ge een handvol parels van alle kleur hebt die door elkaar gemengd zijn. Om ze te hergroeperen per kleur zoekt ge ze één voor één uit en plaatst ze, de groene hier, de rode daar, de blauwe ginder. Tijdens de rangeringen doen wij (...) -
Belgische spoormannen in Kameroen
15 april 2013, door rixkeEven voorstellen
De “Belgian Transport and Urban Infrastructure Consult”, bij afkorting Transurb Consult, is een Belgische samenwerkende maatschappij die tot doel heeft het buitenland de technologie ter beschikking te stellen die België op het stuk van vervoer en van ontwikkeling van stadsgebieden bezit.
Het is de spoorweg die België in het buitenland bekendheid bezorgde: ons land mag er inderdaad prat op gaan de eerste sporen op het Europese continent te hebben gelegd; daarbij komt (...) -
De spoormannen, bewerkers van Europa
28 januari 2013, door rixkeOp het moment waarop de hoofdkenmerken van de Europese Gemeenschap ter gelegenheid van de verkiezing van het Europees parlement ter sprake worden gebracht, is het niet zonder belang erop te wijzen dat de spoorwegen reeds lang bijdragen tot de concrete verwezenlijking van een van de voornaamste oogmerken van de Europese Gemeenschap: het verkeer van personen en goederen.
In de 19e eeuw al
Inderdaad, een hele tijd vóór de Europese instellingen ontstonden, kenden de verschillende (...) -
Wat de cybernetica niet vermag
21 januari 2013, door rixkeOns optimisme in verband met de toekomst steunt voornamelijk op de toepassing van het automatisme, en de cybernetica bij de spoorweg...
De spoorwegen zijn zich daarvan trouwens volkomen bewust, vermits ze in 1963 een eerste internationaal symposium over het gebruik van de cybernetica hebben georganiseerd en er in oktober een tweede bijeenkomst van die aard te Montreal plaats gehad heeft. Al de netten zonder uitzondering hebben hun vertrouwen gesteld in de toepassing van de cybernetica en (...) -
Antwerpen-Noord zien en... gepensioneerd worden!
10 september 2012, door rixkeMeer dan veertig jaar een visitekaartje van spoorman op zak hebben en pas op de drempel van je pensioen voor het eerst - en dan nog maar heel eventjes - de hartslag van een groot vormingsstation voelen kloppen... het moet je maar overkomen!
Op zich zelf natuurlijk een banaal toeval, dat de beste NMBS-er kan gebeuren, zonder dat hij er daarom wakker van ligt, noch enige behoefte voelt om er verder over te praten, laat staan erover te schrijven.
Waarom ik dan zo nodig... ? Ach, als er (...) -
Zomeruniform
22 juni 2011, door rixkeWanneer er over de zonnige dagen van de voorbije zomer gesproken wordt, klaren alle gezichten op. Dat warme meevallertje ligt nog... fris ons aller geheugen.
Toch zijn er heel wat collega’s die een minder prettige herinnering aan die broeierige dagen bewaren. Inderdaad het personeel van de beweging, de wachters en hoofdwachters hebben het... al te warm gehad tijdens hun dienst. Het is niet altijd een pretje de sporenbundels te doorlopen onder een brandende zon of dienst te doen in (...) -
Onze europese treinbestuurders
23 augustus 2010, door rixkeOmdat ze zich zo gemakkelijk aan de eisen van onze tijd aanpassen en de nieuwste technieken zeer oordeelkundig aanwenden, beïnvloeden onze Westerse spoorwegen aanzienlijk de wederopbloei van Europa. Zo verzekeren zij, over dag, internationale verbindingen tussen de meeste grote steden van Europa door middel van dieselmotortreinen voor snel verkeer, TEE (Trans-Europ-Express) genaamd, en van treinen gesleept door diesel-elektrische locomotieven. België komt hierin tussenbeide voor de (...)
-
Met een colli van Sélange naar Bredene
16 augustus 2010, door rixkeHier Aarlen... Ja, Mevrouw, uw colli zal morgennamiddag afgehaald worden...
J.-P. Godfrind, gaat ’s anderendaags het colli afhalen te Sélange, een dorpje gelegen op 3 Km van Athus.
In ruil voor het pak, overhandigt hij een ontvangstbewijs aan de afzendster.
De ronde loopt ten einde en de vrachtwagen keert naar Aarlen terug. Hij rijdt voorbij het H. Kruis-kapelletje.
In het baancentrum wordt het colli toevertrouwd aan de ladersbaas R. Remy.
Hier zorgt A. Wurth voor het wegen, het (...) -
Lassen in volle baan
9 augustus 2010, door rixkeAl hebben niet alle spoormannen een spektaculair beroep, toch zijn al hun taken onontbeerlijk in het grote raderwerk en de mannen van de baan, die het publiek niet waardeert, zijn al even nodig als de mannen van de tractie die tot ware romanhelden zijn uitgegroeid.
Bij de „grondkruipers” is een nieuweling aangekomen die we vandaag bijzonder in het daglicht willen stellen: de „spoorlasser”.
Om de rijtuigen beter te doen rollen en de ontwrichting van de spoortoestellen te vertragen (...)