Rixke Rail’s Archives

  • Index
  • Contact
  • A la recherche de ...
  • Het Spoor
  • Le Rail
  • Modelbouw - Modélisme
  • Op zoek naar ...
  • Postkaarten - Cartes Postales
  • Strip verhalen - Bandes dessinées

Articles les plus récents

  • Polen: een nieuwe hoofdlijn

    9 september, door Rixke

    In 1971 werd besloten een nieuwe spoorweglijn Slask - Warschau aan te legen. De eerste etappe, Zawiercie - Radzice (143 km), waar de werken aan de gang zijn, moet in 1974 in dienst gesteld worden. De lijn Slask - Warschau krijgt een tracé waarvan geen enkele boog een straal van minder dan 4 000 meter heeft en de hellingen niet meer dan 6 millimeter per meter bedragen. De reizigerstreinen zullen er 200 a 250 km/h rijden. Het ballast aanbrengen wordt bijzonder verzorgd, de (…)

  • Europe : Trajets « non stop »

    9 septembre, par Rixke

    Les trajets ferroviaires « non stop » de plus de 300 km s’élevaient à quarante, en Europe, durant l’horaire d’été 1970. Le record appartient à l’Italie avec Milan - Rome (630 km) par le train Super-Rapido 557. Viennent ensuite : Paris - Chambéry (596 km - Palatino), Paris - Bordeaux (581 km - Puerta del Sol, Sud-Express), Libourne - Paris (544 km - Rapide 2), Lyon - Paris (512 km - TEE « Le Lyonnais »), Stockholm - Göteborg (456 km - Stockholmaren - Göteborgaren), Paris - Belfort (443 km - (…)

  • Zwitserland: rijtuigen met beweegbare kast

    8 september, door Rixke

    Na de bevredigende proefnemingen die verleden jaar met prototypes ondernomen werden, gaan de SBB een eerste reeks van 68 rijtuigen met beweegbare kast en luchtverzorging bestellen. Die bestelling zal bestaan uit 23 rijtuigen 1e klasse, 34 rijtuigen 2e klasse, 6 bagagerijtuigen en 5 restauratierijtuigen. Veertien rijtuigen zouden in de lente van 1975, in dienst moeten kunnen worden genomen op het traject Genève - Rorschach via Bern, Zürich en St.-Gallen, precies op ’t ogenblik van het (…)

  • Europe : Transport de fonte liquide

    8 septembre, par Rixke

    Les transports de fonte liquide par wagon-poche ont pris une certaine importance au cours des dix dernières années, spécialement dans les régions industrialisées de Belgique, de Rhénanie et du nord-est de la France.
    Le tonnage confié au rail dépasse largement cinq millions de tonnes par an pour ces trois régions. Les transports effectués par certaines sociétés sur leur réseau privé ne sont pas compris dans ce chiffre.
    Les premiers transports de ce genre assurés régulièrement semblent (…)

  • Groot-Brittannië: de BR en de tunnel onder het kanaal

    7 september, door Rixke

    British Rail heeft onlangs een interessant boekje uitgegeven over de voordelen die van de Kanaaltunnel voor Engeland te verwachten zijn: snelle treinen overdag en treinen met slaaprijtuigen tussen bijv. Londen, Manchester en Birmingham aan de ene kant en belangrijke steden op het vasteland aan de andere kant. Autoslaaptreinen zullen er komen evenals speciale charter-treinen die tegen aantrekkelijke prijzen zullen rijden, containertreinen en Freight-Liners alsmede treinen met zuidvruchten en (…)

  • Journées du patrimoine

    7 septembre, par Rixke

    À Saint-Ghislain
    Les 9 et 10 septembre prochains, l’association « Patrimoine ferroviaire touristique » ouvrira les portes de son abri de matériel installé dans l’ancien atelier des wagons de Saint-Ghislain à l’occasion des journées du patrimoine. À proximité immédiate, il sera possible de visiter les installations de géothermie (à 14 et 15 heures). Des parcours spéciaux en autorail seront organisés entre l’atelier des wagons et Tertre : ils permettront la découverte de la réserve naturelle (…)

  • Duitsland (BR): meer plaatsen „niet-roken”

    6 september, door Rixke

    De DB heeft het aantal „niet-roken” plaatsen in haar treinen met ongeveer 2 000 stuks verhoogd. Bijna 500 rijtuigen voor voorstadsverkeer zijn uitsluitend voor „niet-rokers” bestemd. Tot voor kort waren in deze rijtuigen 24 plaatsen voor niet-rokers en 40 plaatsen voor de rokers. Gelijktijdig met deze „ombouw” worden ook de niet-rokers in de TEE „BlauerEnzian” beter bediend dan voorheen.
    In deze TEE die tussen Hamburg en Klagenfurt rijdt zijn de rijtuigen met middengang geheel voor de (…)

  • Congo : Chemins de fer du K.D.L. et du B.C.K.

    6 septembre, par Rixke

    Le réseau comprend 2 612 km de lignes principales et d’embranchements, dont 775 km sont électrifiés.
    Etant donné que l’électrification ne pouvait plus économiquement être étendue au-delà de Mutshasha et de Kamina, la diésélisation a été réalisée sur la section Lubumbashi - Sakania et dans la région de Kamina grâce à des locomotives diesel électriques d’origine japonaise. Les sections Luluabourg - Port-Francqui et Mutshasha - Dilolo seront diésélisées au cours des années 1972 à 1975.

  • Zwitserland

    5 september, door Rixke

    Typisch op het net van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB) zijn de roodachtige restauratiewagens, uitgerust met een eigen stroomafnemer. Momenteel beschikken de SBB over volgende spijswagens: vijf buffetwagens (bouwjaar 1937-1941), 36 restauratierijtuigen voor het binnenlands verkeer (1944-1961), 10 RIC-spijswagens voor internationaal verkeer (1967), 5 TEE-spijswagens in de vierstroom TEE-treinen (1961-1967) en een prototype restauratierijtuig voor de Swiss Express-treinen (1973).
    De (…)

  • Journée train-tram-bus

    5 septembre, par Rixke

    Circulation spéciale
    À l’occasion de la traditionnelle journée TTB le 30 septembre prochain, l’association « Patrimoine ferroviaire touristique » mettra en circulation des trains spéciaux entre la gare de Marbehan et l’entreprise Valvert, située à Étalle.
    Ils quitteront Marbehan toutes les heures de 10 h 05 à 17 h 05.

  • page précédente
  • page suivante

2007 - 2025 Rixke Rail’s Archives
Plan du site | Se connecter | Contact | RSS 2.0