Rixke Rail’s Archives

  • Index
  • Contact
  • A la recherche de ...
  • Het Spoor
  • Le Rail
  • Modelbouw - Modélisme
  • Op zoek naar ...
  • Postkaarten - Cartes Postales
  • Strip verhalen - Bandes dessinées

Articles les plus récents

  • Zwitserland: voor de spoorwegfans

    27 september, door Rixke

    Bij de Zwitserse uitgeverij Orell Füssli Verlag Zürich verscheen een handig pocketboekje met als titel „Eisenbahnmuseen, Denkmalloks, Touristik-bahnen”. In het 356 pagina’s tellende werkje geeft de auteur A. von Hornstein zakelijke en degelijke informatie over spoorwegmusea, museumlijnen, historische locomotieven en toeristische spoorlijnen in de gehele wereld. Een onmisbare gids voor iedere spoorwegenthousiast die regelmatig op stap is. In het met 306 foto’s geïllustreerde werkje vind je (…)

  • Belgique : Le trafic international « voyageurs »

    27 septembre, par Rixke

    En comparant les chiffres du trafic international « voyageurs » des six pays membres de la CEE des années 1963 et 1969, on constate que la Belgique occupe une position très favorable, avec une augmentation de 14,7 p.c. de ce trafic. Cette évolution favorable est due surtout à la place de plus en plus importante qu’occupe notre pays au centre de la CEE, et à l’implantation sur notre territoire de nombreuses industries aux dimensions européennes.

  • Albanië: nieuwe spoorlijn

    26 september, door Rixke

    Albanië gaat binnenkort de nieuwe spoorlijn van Elbasan naar Prenjasi in dienst nemen. Deze in het noorden van Albanië gelegen lijn loopt niet ver van de Zuidslavische grens. Hierdoor kan dit biezonder geïsoleerd land in een nabije toekomst aansluiting krijgen op het Zuidslavische en Europese spoorwegnet. Volgens ingewijden zou Albanië reeds geruime tijd met dergelijke plannen bezig zijn.

  • Angleterre

    26 septembre, par Rixke

    La modernisation de la West Coast Main Line (WCML) reliant Londres-Euston à l’Ecosse (Glasgow à l’ouest et Edinburgh à l’est) est en cours. Ces travaux concernent 1025 km de voies afin que Virgin Trains puisse y faire rouler ses convois à 200 km/h en 2002 et 225 km/h en 2005. Ces travaux coûteront à peu près 5,8 milliards de livres, soit environ 350 milliards de francs belges. Ils mettront Glasgow à quatre heures cinq minutes de Londres en 2002 au lieu de 5 h 15 actuellement. En 2005, le (…)

  • Frankrijk: metro „nieuwe stijl”

    25 september, door Rixke

    Op een proefbaanvak van iets meer dan één kilometer wordt in Villeneuve-d’Ascq, ten oosten van Rijsel, een nieuwsoortig en volledig automatisch vervoermiddel getest. Het elektrisch aangedreven rijtuig biedt plaats aan 53 reizigers (70 th. hebben een zitplaats), beweegt zich voort op banden, denkt zelf zijn rijweg en regelt die ten opzichte van vooroprijdende of achterkomende stellen.
    De gemiddelde snelheid bedraagt 40 km per uur. Deze metro van de nieuwe stijl wordt gelanceerd door het (…)

  • Allemagne (R.F.) : Les futurs trains « intercity »

    25 septembre, par Rixke

    C’est le 26 septembre 1971 que le réseau « A » des trains « intercity » de la DB entrera en service. Ce réseau groupera quatre itinéraires reliant 31 grandes villes et totalisant 3 700 km : ligne 1 : Hambourg - Brème - Munster - Dortmund - Essen - Cologne - Mayence - Mannheim - Stuttgart - Munich ; ligne 2 : Hanovre - Dortmund - Wuppertal - Cologne - Wiesbaden - Wurzbourg - Munich ; ligne 3 : Hambourg - Hanovre - Bebra - Francfort - Mannheim - Bâle ; ligne 4 : Brème - Hanovre - Fulda - (…)

  • Frankrijk: SNCF verhuurt oliegestookte stoomlocs

    24 september, door Rixke

    De SNCF heeft vier oliegestookte stoomlocs voor een periode van vier maanden verhuurd aan de Griekse Spoorwegen.
    Twee per twee werden de stoomlocs met regelmatige goederentreinen naar Griekenland gebracht. De reis liep via Dole, Vallorbe, Lausanne, Brig, Simplon, Noord-ltalië en Zuid-Slavië.

  • Hongrie

    24 septembre, par Rixke

    À Budapest, il existe une ligne de chemin de fer vraiment pas comme les autres. Longue de 12 km, elle est entièrement desservie par des enfants, à l’exception du conducteur de train qui est un adulte. Âgés de dix à quatorze ans, les enfants doivent suivre de très sérieux stages de formation à l’école nationale des communications ferroviaires. Ils travaillent ensuite trois jours par semaine dans une petite gare, les trois autres jours étant consacrés aux études classiques. Cette ligne, (…)

  • Duitsland (BR): elektrificatie

    23 september, door Rixke

    Maandag 5 november werd de bovenleiding van de 157 km lange Moezel-lijn van Koblenz via Trier naar Saarhölzbach onder spanning gezet. Op 7 december werd de elektrische tractie officieel ingevoerd op deze lijn. Met de elektrificatie van de Moezellijn wordt het aandeel van de stroomtractie in de gebieden Trier en Saarbrücken opnieuw kleiner.
    Einde 1973 was het aantal stoomlocomotieven in de belangrijke stelplaats Trier-Ehrang tot twintig teruggebracht. De DB heeft nu 9 514 km onder draad. (…)

  • Le rail aux Pays-Bas

    23 septembre, par Rixke

    Van stoom naar nieuwe stijl, par L. J. P. Albers et J. C. de Jongh, est un ouvrage très intéressant, préfacé par M. Bosboom, directeur général des NS, et publié par les Editions J. H. de Bussy, d’Amsterdam. Les 240 pages, format 21 x 13,5, que comporte cette plaquette valent à la fois par leur texte et par une illustration particulièrement riche sur le plan documentaire. Les 250 photographies choisies sont inédites pour la plupart.
    Les auteurs évoquent les heurs et malheurs des NS depuis (…)

  • page précédente
  • page suivante

2007 - 2025 Rixke Rail’s Archives
Plan du site | Se connecter | Contact | RSS 2.0