Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Locomotieven > Onze Diesellocomotieven

Onze Diesellocomotieven

S. Boulanger, eerste Ingenieur M.A.

woensdag 6 oktober 2010, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De voorraad die in het globaal gewicht van 87 ton begrepen is, behelst o.a. : 4.000 liter gasolie, voldoende voor een rit van 1.200 km, en 3.000 liter water voor de treinverwarming.

Boven de Lesse te Gendron-Celles.
Foto H.-F. Guillaume.

Deze locomotief is door de Belgische industrie gebouwd ; slechts enkele speciale onderdelen van de dieselmotor en de electrische uitrusting werden ingevoerd uit de USA.

De CC-locomotiel type 202 heeft twee bogies met drie drijfassen (in het geheel 6 tractiemotoren). Haar vermogen is gelijk aan dat van de locomotief type 201. De dieselmotor met 16 cilinders in V vorm, draait 835 toeren per minuut en is een tweetaktmotor ; hij werd ingevoerd uit de USA en weegt ongeveer 15 ton.

De kast van deze locomotief is heel karakteristiek gemaakt met aan elk uiteinde een “neus” waarboven de stuurcabine een beetje naar achteren is aangebracht.

De locomotief type 203, alleen gebruikt voor het slepen van goederentreinen, is dezelfde als de locomotief type 202 maar heeft geen verwarmingsketel.

De verwarmingsketels van de typen 201-202 kunnen ten hoogste 780 kg stoom per uur voortbrengen, wat voldoende is om in volle winter een trein van 10 metalen rijtuigen te verwarmen.

 Prestaties

Onze diesel-electrische locomotieven van de typen 201 en 202 kunnen zowel voor reizigers- als voor goederendienst gebruikt worden. Hun hoogste snelheid bedraagt 120 km/h.

Hun prestaties hebben volledig aan de vooruitzichten beantwoord en hebben, in het bijzonder, de prestaties van de welbekende stoomlocomotief type 29 volkomen overtroffen.

Op de lijn Athus-Maas bv , kunnen twee gekoppelde diesellocomotieven de ertstreinen van 1 800 ton op de 8 km lange helling van 16 tot 17 mm/m tussen Meix-devant-Virton en St-Vincent - Bellefontaine gemakkelijk tegen een snelheid van 22 km per uur slepen ; met stoomtractie is een derde locomotief vereist en dan wordt de helling nog maar tegen 16 km per uur genomen. Anderzijds kan een reizigerstrein van 300 ton tegen een snelheid van 120 km/h over een lijn met licht heuvelachtig profiel gesleept worden.

 Besturing

Een diesel-electrische locomotief kan zeer gemakkelijk bestuurd worden. De bestuurder zit in een cabine die comfortabel is ingericht en in de winter verwarmd is. Door brede spiegelruiten voorzien van ruitenwissers en wasemweerders heeft hij een goed zicht op het spoor en de seinen.

De locomotief wordt met twee handels bestuurd : een eerste de versnellingshandel, die toelaat het ontwikkeld vermogen naar keuze te regelen om de, overeenkomstig de last en het profiel van de lijn, opgelegde dienstregeling te kunnen nakomen en een tweede de keerkoppeling, die dient om de rijrichting te wijzigen.

De bestuurder heeft vóór zich alle toestellen die nodig zijn om de goede gang van de drijfuitrusting na te gaan. Deze is trouwens automatisch beschermd door een zeker aantal veiligheidstoestellen die, in geval van mechanisch of electrisch defect dat ernstige schade zou kunnen berokkenen, in werking treden.

Tenslotte heeft de locomotief ook nog een veiligheidstoestel, “de dodemansinrichting”. Wanneer de bestuurder niet meer op een pedaal drukt verbreekt dit toestel in enkele seconden automatisch de tractie en doet de remmen werken.

 Voordelen van de diesellocomotieven

De ondervinding die na één jaar van intensieve benuttiging werd opgedaan bevestigt het grote overwicht van de diesel-locomotief ten opzichte van de stoomlocomotieven. De diesel-locomotief maakt inderdaad aanzienlijke exploitatiebesparingen mogelijk. Hier weze onder meer vermeld : de vermindering van de uitgaven aan brandstof (+- 60 %) en een inkrimping van de algemene onkosten der depots.

Anderzijds sleept de diesellocomotief zowel reizigers- als goederentreinen ; het oponthoud voor bevoorrading, klaarmaking en onderhoud is van korte duur ; zij laat een meer intensieve benuttiging per kilometer toe en dit met prestaties welk die van de stoomlocomotief ver overtreffen.

Vergt de diesellocomotief tenslotte van bestuurders en onderhoudspersoneel een grotere technische bekwaamheid dan zijn de arbeidsomstangdigheden toch ook heel wat beter.

 Besluit

Het in gebruik nemen van de diesel-electrische locomotieven is een belangrijke stap naar de modernisering van ons spoorwegnet.

Dank zij de toegewijde medewerking en de hoge vakbekwaamheid van al de spoorwegmannen is de in bedrijfneming van deze locomotieven, waartoe zij in alle opzichten hebben bijgedragen, in zeer snelle en regelmatige omstandigheden kunnen verwezenlijkt worden. Allen verlangen vurig de taak, die zo goed werd aangevat, voort te zetten en met een bundeling van alle krachten wensen ze uit dit nieuw werktuig, dat hun werd toevertrouwd, het hoogste rendement te halen.

N. B. - Een volgende keer handelen wij over de diesel-hydraulische rangeerlocomotieven.


Bron : Het Spoor, n° 5, januari 1957