Un travailleur qui s’intéresse à son travail est un travailleur heureux : sa vie professionnelle a un sens. Non seulement il paie généreusement sa cotisation à la société pour avoir le droit de jouir solidairement des avantages qu’elle procure, mais il développe sa personnalité et se couvre de dignité.
Albert Gillissen, de la remise de Schaerbeek, illustre ces vérités d’une façon très personnelle.
Connaissez-vous les appareils « Téloc » ? Ces chronotachymètres, dont sont pourvues (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 006 (02 1957)
006 (02 1957)
Articles
-
Albert Gillissen, ajusteur-inventeur
10 juin 2013, par rixke -
Albert Gillissen, bankwerker-uitvinder
10 juni 2013, door rixkeEen werkman die belang stelt in zijn werk is een gelukkig werkman: zijn beroepsleven heeft een zin. Hij neemt niet alleen een mild aandeel in de bloei van de maatschappij om recht te hebben op de voordelen die zij hem solidair verschaft, maar ontwikkelt tevens zijn persoonlijkheid en wordt alom geëerd.
Albert Gillissen, van het depot van Schaarbeek, heeft deze waarheden op een gans persoonlijke manier bewezen.
Kent gij de Teloc-apparaten? Dat zijn snelheidsmeters die op alle (...) -
Monsieur Durail découvre la mécanographie
17 juin 2013, par rixke« Mysterium tremendum et fascinans. » Le mystère fait trembler, mais il fascine. M. Durail — il a des lettres — pense à cet adage en se rendant à Bruxelles-Petite-Ile, où il a rendez-vous avec la Mécanographie.
« Bien sûr, se dit-il encore, elle effarouche à cause de sa puissance occulte qui s’étend à tous les domaines du chemin de fer, à cause aussi de ses exigences méticuleuses et de ses tourbillons chiffrés, mais elle attire néanmoins la curiosité : c’est une spécialiste, et puis, (...) -
Mijnheer Van Sporeghem ontdekt de mechanografie
17 juni 2013, door rixke“Mechanografie” is voor de meeste spoorwegmensen een mysterieus woord, waarachter een even geheimzinnige organisatie schuil gaat, die op ieder actieterrein van onze spoorwegen grasduint, zich overal opdringt en de bedienden, welke er de basiselementen moeten voor leveren, met een onverbiddelijke robotsystematiek op de vingers tikt, zelfs voor ogenschijnlijk onbenullige afwijkingen aan de uitvoeringsconsignes.
Zulks is ook ongeveer de opinie van Mijnheer Van Sporeghem die praktisch maar (...) -
Een merkwaardige prestatie...
3 juni 2013, door rixkeTijdens de eerste proefritten op de lijn Brussel - Aarlen hadden wij de overtuiging reeds opgedaan dat het voor een electrisch motorrijtuig slechts kinderspel is op een helling te starten of te versnellen en dat het lijnprofiel alleen tijdens het dalen een rol speelt ... want dan moet geremd worden om de toegelaten snelheid niet te overschrijden!
Een reclame uit de tijd van de eerste autobanden verklaarde: “De band X verslindt de hindernis”; nu zouden wij eveneens kunnen zeggen dat de (...) -
Rien qu’une performance
3 juin 2013, par rixkeDéjà lors du premier parcours d’essai sur la ligne Bruxelles-Arlon, notre conviction était faite : démarrer ou accélérer en rampe avec une automotrice électrique ne constitue qu’un jeu, et c’est dans les descentes seulement qu’on se rend compte du profil de la ligne ... parce qu’il faut freiner pour ne pas dépasser les vitesses autorisées !
Une image publicitaire du temps des premiers pneus déclarait : « Le pneu X boit l’obstacle » ; de même, on pourrait dire maintenant que l’automotrice (...)