Het tijdperk van de stoomtractie loopt ten einde. Weldra zullen onze laatste stoomlocomotieven buiten dienst worden gesteld. Na de merkwaardige prestaties die zij hebben verwezenlijkt, kunnen we evenwel gerust zeggen dat hun afscheid eervol is. Op de foto zien we “De Miljonair”, een locomotief van het type 29 die deze “rijkelijke” onderscheiding kreeg omdat ze, sedert haar laatste grote herstelling in een centrale werkplaats in 1953, meer dan een miljoen kilometer heeft afgelegd.
Hoed af (...)
Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Locomotieven
Locomotieven
-
Eervol einde van de stoomtractie
6 december 2011, door rixke -
Onze Diesellocomotieven
6 oktober 2010, door rixkeDe dieselmotor
De dieselmotor verbruikt een vloeibare brandstol die binnen in de cilinders zelf verbrand wordt. Hij behoort bijgevolg tot de motoren met inwendige verbranding, evenals de benzinemotor die bij de automobiel gemeengoed is.
Deze twee motoren vertonen in uitzicht talrijke gelijkenissen. Indien we nochtans hun werking nauwkeuriger bestuderen, stellen we gevoelige verschillen vast. In de cilinders van een benzinemotor wordt een mengsel van lucht en verdampte brandstol matig (...) -
De laatste dienst van de stoomlocomotief “type 10” op de lijn 162
29 september 2010, door rixkeDe Belgische pers heeft vol trots het uitstekend werk onderlijnd van al de spoormannen die de electrificatie van de lijn 162 tot stand brachten. Zij heeft de solidariteit en de vakbekwaamheid, waarvan zij in de loop van dit belangrijk werk hebben blijk gegeven, in volle daglicht gesteld.
Wij zullen nog dikwijls de gelegenheid hebben om te spreken over hen die het spoor dienen door het aan de moderne techniek aan te passen : op de eerste electrische treinen, die Brussel met het Groot (...) -
Vermogen en effectief van de stoomlocomotieven
14 juli 2009, door rixkeZij die nog belangstellen in de „stoom”, zullen ongetwijfeld met veel genoegen kennis nemen van onderstaande tabel waarop onuitgegeven inlichtingen over de stoomlocomotieven voorkomen:
* Het bouwjaar, het oud vermogen (in pk) en het effectief voor de jaren 1930, 1935, 1945 en 1950 (wegens de oorlog ontbreken er tal van inlichtingen voor het jaar 1940). Bepaalde locomotieven kregen soms een groter vermogen : bijv. het „type 7” dat van 1.600 naar 1.800 pk steeg. Andere locomotieven (...) -
Er waren eens «stomers»
10 september 2008, door rixkeHet is nu al tien jaar geleden dat de vuurhaarden van onze laatste stoomlocs werden gedoofd. Het tijdperk van de stoomtractie werd definitief afgesloten op 20 december 1966, toen reizigerstrein 8155, van Aat naar Denderleeuw, voor het laatst getrokken werd door stomer 29013. Hiermee werd een belangrijke bladzijde uit onze spoorweggeschiedenis omgedraaid.
Voor altijd... Hun grillige rookwolkjes zijn voor goed uit ons landschap verdwenen, nooit zullen ze nog de was van de huismoeders (...) -
De beschermings-neuzen van de locomotieven reeks 62 worden versterkt
2 april 2008, door rixkeSedert de treinen sneller rijden en minder geluid maken, zijn de risico’s van botsingen aan de overwegen tussen locomotieven en wegvoertuigen toegenomen.
Bovendien heeft de verhoging van de tonnemaat van de vrachtwagens voor gevolg dat, in geval van botsing, de schade die onze locomotieven hierbij oplopen, met de dag aanzienlijker wordt. Erger nog is dat dergelijke botsingen de veiligheid van onze bestuurders hoe langer hoe meer in ’t gedrang brengen.
Om dat alles te verhelpen heeft de (...) -
Het uitzicht van de locomotieven veranderd
2 april 2008, door rixkeOp de voorpagina van „Het Spoor” nr. 184 van december 1971, prijkte een mooie foto van de dubbele koplamp met een rood en een wit licht, zoals ze nu gemonteerd wordt op de locomotieven van de reeks 51.
Het hier om een belangrijke wijziging die, in principe, dient te worden aangebracht aan de diesellocomotieven van die reeks ter gelegenheid van hun grote herziening in de Centrale Werkplaats Salzinnes. Deze wijziging, zo oordeelde men aanvankelijk, zou worden gespreid over een periode van (...) -
Onze tractievoertuigen in het geel
2 april 2008, door rixkeVeiligheid blijft troef
Veiligheid is één van de eigenschappen die de Spoorwegen als het ware aan zichzelf verplicht zijn in hun schild te voeren. De middelen die zij daartoe aanwenden, zijn uiteraard talrijk en verscheiden. Zo worden de laatste jaren, vanwege de omstandigheden waarin ze werken of gebruikt worden, personen en voorwerpen zichtbaarder gemaakt die, respectievelijk, gevaar lopen of gevaar kunnen betekenen. En dat het helpt, heeft de ondervinding wel geleerd. Reeds in april (...) -
Een en ander over ... onze staalblauwe tractievoertuigen
2 april 2008, door rixkeIn augustus 1978 verscheen in «Het Spoor», onder de titel «onze tractievoertuigen in het geel», een bijdrage over de verbetering der zichtbaarheid van de locomotieven. Dat is alweer een hele poos geleden en sindsdien is er een en ander veranderd om de veiligheid, die nog steeds de grootste bekommernis blijft, verder te verhogen.
Terwijl de diesellocomotieven met stoomverwarming hun uitzicht bijna onveranderd behielden (gele kast versierd met brede groene banden, later gewijzigd in groene (...) -
De diesellocomotieven voor rangeerdiensten 232 en 260
2 april 2008, door rixkeen
De tweede fase van de «verdieseling» bij de N.M.B.S. omvat de aankoop van «locotractoren », rangeerlocomotieven, baanlocomotieven met een klein, gemiddeld en groot vermogen en motortreinen. Wij zouden thans reeds kunnen trachten een ruim overzicht te geven van al de nieuwe typen van machines. Wij menen evenwel dat het beter is «de dosis niet te overschrijden» en deze machines aan onze lezers voor te stellen telkens als zij in dienst komen.
De eerste levering van diesellocomotieven (...)