Elektronische toekomstmuziek
Twee bekende karakteristieken van de spoormannen zijn: hun zucht naar perfectie en een uitstekend aanpassingsvermogen aan alle technische nieuwigheden. Daardoor staan zij immer aan de spits van de vooruitgang.
Het moet ons dan ook niet verwonderen dat de spoorwegen thans een geweldige verjongingskuur ondergaan, door de toepassing van de meest verscheiden technieken die de moderne vooruitgang zo kwistig aanbiedt. Automatisering, elektronica en cybernetica (...)
Homepagina > Het Spoor > Gedicht - Lectuur - Schilderij
Gedicht - Lectuur - Schilderij
-
Gestuwd door de tijd (XIII)
13 april 2015, door rixke -
Gestuwd door de tijd (XI)
6 april 2015, door rixkeHet juiste uur door water en zand
Om dit euvel te verhelpen, heeft de Oudheid tal van vernuftige instrumenten uitgevonden.
Eén hiervan is de klepsydra of, eenvoudigweg, het wateruurwerk, waarbij men water door een nauwe opening uit een vat laat stromen. Men kan de hoeveelheid wegvloeiend water ofwel de daling van de vloeistof nameten, bijvoorbeeld door een aan de binnenzijde van het vat aangebrachte schaalverdeling. Men kan ook een vlottertje op het watervlak laten drijven, dat (...) -
Gestuwd door de tijd (X)
30 maart 2015, door rixkeDe Zwitsers, die steeds een zwak hadden voor een nauwkeurige tijdsbepaling, namen de middelbare tijd reeds aan in 1780. Hun voorbeeld werd gevolgd door Londen in 1792, Berlijn in 1810 en Parijs in 1816.
Doch “middelbare tijd” betekende nog altijd niet “eenvormige tijd”.
In elke stad was het, immers, de doorgang van de zon door de plaatselijke meridiaan die de tijd bepaalde. Nu is het duidelijk, dat de zon niet terzelfder tijd door alle meridianen van een streek of land kan trekken. Zij (...) -
Gestuwd door de tijd (IX)
23 maart 2015, door rixkeHoofdstuk III Niets is kostbaarder dan de tijd, want hij is de prijs van de eeuwigheid. L. Bourdaloue.
De juiste tijd
Noch de “mensen van Spy” , onze verre voorvaders uit het palaeolitische tijdperk, noch de herders uit het Land van Chaldaea over wie de Bijbel zijn pittige verhaaltjes ontspint, hadden een uitgebreid of nauwkeurig begrip van de tijd. Zij kenden de afwisseling van dag en nacht uit de opeenvolging van klaarte en donkerte, van arbeid en rust. Rondom zich, zagen zij dat (...) -
Gestuwd door de tijd (VIII)
16 maart 2015, door rixkeEn nu gaan wij de internationale goederentreinen wat meer in het bijzonder beschouwen.
Het wederzijds gebruik, in internationaal verkeer, van wagens, van laadgerei en van containers, wordt geregeld door het in 1921 opgerichte R.I.V. (Regolamento Internazionale Veicoli of Internationaal Reglement voor Voertuigen) dat wij de “Internationale Unie der Wagens” kunnen noemen.
In het kader van deze Unie hebben de Westeuropese spoorwegadministraties in 1953 de EUROP-overeenkomst gesloten voor (...) -
Gestuwd door de tijd (VII)
9 maart 2015, door rixkeBij de N.M.B.S. omvatten de dispatchingdiensten gewestelijke dispatchingcentrums verbonden aan de dienst van de IPX en een centrale dispatching verbonden aan de Directie van de Exploitatie.
In de gewestelijke centrums beschikt de dispatcher over alle vereiste elementen om het verkeer der treinen te leiden in een bepaalde zone of op een gegeven lijn. Hij geeft ogenblikkelijk aan de stations, blokposten of locomotiefdepots de nodige aanduidingen om de regelmatigheid van de rit der treinen (...) -
Het jongetje en de treinwachter
2 maart 2015, door rixkeZwarte treinen wachtten ongeduldig om te kunnen vertrekken. Het was een groot station waar veel mensen heen en weer liepen. Het jongetje bewonderde de treinwachter met zijn kepie en gouden knopen. En het wou ook graag treinwachter worden! Het stond stil bij grote locomotieven zoals die uit zijn prentenboek, en keek naar kraampjes waar lekkernijen verkocht werden. “Nu word ik toch moe, dacht het na een tijd, nu zal ik terug bij juffrouw moeten en bij Karel en alle andere jongetjes.” Het (...)
-
Gestuwd door de tijd (VI)
2 maart 2015, door rixkeBeurtregelingen
Een machine moet niet rusten om haar verloren krachten terug te winnen. Zij heeft geen vakantie nodig om wat ontspanning te zoeken en weer op verhaal te komen. Gevoelens kent zij niet; gezin noch vrienden eisen haar volle aandacht of belangstelling op. Zij heeft geen zorgen of geen kommer. Gezelligheid is voor haar een ijdel woord. Een machine denkt niet; zij hunkert nooit naar kennis en geestelijk genot.
De mens is geen machine. Vrije tijd is hem onontbeerlijk om in (...) -
Gestuwd door de tijd (V)
23 februari 2015, door rixkeReizigersdienst en spitsuren
De reizigersdienst moet nauw aangepast zijn aan de openings- en sluitingsuren van nijverheids- en handelsinstellingen, van werven, van scholen, doch mag tevens de gewone reizigers niet verwaarlozen.
Het heeft maar weinig zin een lange afstandstrein na middernacht in een grote stad te laten aankomen, omdat de reizigers — al zijn zij misschien nog zo weinig talrijk — er toch maar een sterk beperkt stedelijk vervoer zullen aantreffen. Om dezelfde reden is een (...) -
Gestuwd door de tijd (IV)
16 februari 2015, door rixkeHoofdstuk 2 Stiptheid is de beleefdheid der koningen.
(Lodewijk XVIII.)
Dienstregelingen
Men kan de treinen zo maar niet kriskras, zonder enige vaste regeling, door elkaar laten rijden. Hun rit moet stevig georganiseerd worden, wil men niet dat alles dadelijk in het honderd loopt. Daarom zijn de “dienstregelingen” noodzakelijk.
Onder dienstregeling verstaan de spoormannen, heel eenvoudig, de regeling der uren van vertrek, doorrit en aankomst der treinen [1].
Elk (...)