La Région Est des Chemins de fer britanniques utilisera, à partir du mois de septembre, des machines électroniques pour préparer ses indicateurs et ses horaires.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 073 (09 1962)
073 (09 1962)
Articles
-
Grande-Bretagne : Préparation de l’horaire grâce à l’électronique
27 avril 2022, par rixke -
Groot-Brittannië: „The Flying Scotsman” viert zijn honderdjarig bestaan
17 oktober 2022, door rixkeDit jaar verbindt de trein Londen met Edinburg in zes uur, in vergelijking met vorig jaar betekent dit een tijdwinst van 62 minuten. Alle dagen, van maandag tot vrijdag, verlaat de trein die door een diesel-elektrische locomotief wordt gesleept het station King’s Cross om 10 h ’s morgens en komt hij om 4 h in de namiddag aan te Edinburg; hij stopt alleen in Newcastle. De afstand wordt tegen een commerciële snelheid van ongeveer 105 km/u afgelegd. Twee andere treinen leggen hetzelfde (...)
-
France : Pour servir l’histoire du rail
25 avril 2022, par rixkeTous ceux qui s’intéressent à l’histoire du chemin de fer consulteront avec profit « Quinze ans de parution », le recueil des titres et références de tous les articles publiés dans les revues de nos collègues français « Notre Métier » et « La Vie du Rail » de 1946 à 1960.
-
Italië: Verbinding tussen Genua en de lijn „dei Giovi”
19 oktober 2022, door rixkeBij de aanvang van de zomeruurregeling werd een verbinding tot stand gebracht tussen Genua en de lijn „dei Giovi” die zij aan de vertakking van Fegino achterhaalt. Deze verbinding maakt het mogelijk dagelijks een zestigtal treinen naar Milaan en Turijn te verzenden zonder het knelpunt Sampierdarena te moeten aandoen dat, per dag, reeds 360 treinen „verwerkt” en oorzaak is van talrijke vertragingen.
Deze nieuwe lijn vergde belangrijke werken: tunnels, uitgravingen, viaducten, schoormuren (...) -
Pioniers van het spoor
23 januari 2009, door rixkeMatthew Murray. (G.-B.) Eerste bouwer van locomotieven, monteerde machines van Blenkinsop, waarvoor hij de toestellen uitvond, die achteraf steeds gebruikt werden. Thomas R. Crampton. (G.-B.) Snelheidskampioen, bestudeerde de stabiliteit van de locomotieven en vroeg, in 1842, zijn eerste octrooi aan voor een locomotief met grote drijfwielen, die achter de vuurhaard opgesteld waren. Hij was geen bouwer. De door hem opgevatte machines waren vermaard in Engeland, Frankrijk en eveneens in (...)
-
Italie : Locomotive diesel-électrique D 141
1er mai 2022, par rixkeUne locomotive diesel-électrique D 141 a été présentée à la commission technique de l’Eurofima. Construit en Italie par Brown Boveri, ce véhicule fait partie d’un groupe de trente unités commandées par l’Eurofima pour les Chemin de fer de l’Etat.
La nouvelle locomotive est pourvue d’un moteur diesel de 700 ch ; elle pourra manœuvrer des trains de 1.000 tonnes dans la plupart des gares italiennes. Son poids est de 64 tonnes, sa vitesse maximum de 80 km/h. Les prestations et les (...) -
Canada: Rode, witte en blauwe tarieven
12 oktober 2022, door rixkeHet nieuwe tarievenprogramma, dat door de C.N. ten behoeve van de reizigers wordt aangekondigd, wil een groter gedeelte van het terrein heroveren dat in de loop der jaren aan het vliegtuig, de autobus en de auto diende te worden prijsgegeven.
In tegenstelling met de oude spoorwegtraditie, zal dit programma een schitterend initiatief blijven, zelfs indien het niet met succes zou worden bekroond daar, in dit laatste geval, een dergelijke ramp bezwaarlijk aan een gebrek aan (...) -
België: Nieuwe stations
10 oktober 2022, door rixkeOp 30-7-1962 heeft M. Bertrand, Voorzitter van de Raad van Beheer van de N.M.B.S., het nieuwe stationsgebouw van Denderleeuw ingewijd.
Andere stations zullen weldra, op hun beurt, met moderne gebouwen begiftigd worden; binnenkort zullen wij het geheel van deze recente verwezenlijkingen in een reeks artikels bespreken. -
Italië: Diesel-elektrische locomotief D 141
20 oktober 2022, door rixkeAan de technische commissie van Eurofina werd een diesel-elektrische locomotief D 141 voorgesteld. Dit voertuig dat in Italië gebouwd werd door Brown Boveri, maakt deel uit van een groep van dertig eenheden die door Eurofina voor de Staatsspoorwegen werden besteld.
De nieuwe locomotief is uitgerust met een dieselmotor van 700 pk; zij zal in het merendeel der Italiaanse stations treinen van 1.000 ton kunnen rangeren. Haar gewicht bedraagt 64 ton, haar maximumsnelheid bereikt 80 km/h. De (...) -
Canada: Een rijtuig voor tandheelkundige zorgen
13 oktober 2022, door rixkeHebt u al eens hevige tandpijn gehad op honderden kilometer afstand van een tandarts? Een dergelijk risico liepen de inwoners uit kleine plaatsjes in Ontario geregeld. Thans is er echter in Ontario een speciaal rijtuig van de C.N. dat gebruikt wordt om gratis tandheelkundige zorgen te verlenen aan scholieren die in de ver afgelegen gebieden langs de sporen van de Canadian National wonen.
Dr H.S. Yaeger en zijn echtgenote, assistente in tandheelkunde, hebben waarschijnlijk de meest (...)