L’Etat reprit l’exploitation du chemin de fer Grand Central Belge le 1-1-1897.
Parmi les 234 locomotives du Grand Central, on dénombrait 102 machines provenant des quatre compagnies qui s’étaient groupées pour constituer le réseau définitif. Il y avait 19 machines de la Compagnie de l’Entre-Sambre-et-Meuse, 44 machines de la Compagnie de l’Est Belge, 21 machines de la Compagnie Anvers-Rotterdam et 18 machines de la Compagnie d’Aix-la-Chapelle à Maestricht, Hasselt et Landen.
Les (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 126 (02 1967)
126 (02 1967)
Articles
-
Sixième période – Les compagnies reprises de 1896 à 1912
6 décembre 2011, par rixke -
De verlichting van onze rijtuigen
9 februari 2010, door rixkeNa de verlichting door middel van raapolie- of petroleum-lampen, na de gasverlichting, kregen sommige rijtuigen van het Belgische net in het begin van deze eeuw een elektrische verlichting. De volledige omschakeling werd tussen de twee oorlogen doorgevoerd : alle reizigersrijtuigen werden dan van gloeilampen voorzien.
De N.M.B.S. was het eerste Europese net dat, in 1950, fluorescentielampen gebruikte. De eerste buislampen die voor de rijtuigen (gelijkstroom) werden vervaardigd, hadden (...) -
Zesde periode. De maatschappijen overgenomen van 1897 tot 1912
23 maart 2011, door rixkeDe exploitatie van de spoorweg Grand Central Belge werd in 1897 door de Staat overgenomen.
Onder de 234 locomotieven van de Grand Central, waren er 102 die voortkwamen van vier maatschappijen, uit de vereniging waarvan het definitieve net is ontstaan. Er waren 19 machines van de Compagnie de l’Entre-Sambre-et-Meuse, 44 van de Compagnie de l’Est Belge, 21 van de Maatschappij Antwerpen tot Rotterdam en 18 van de Maatschappij Aken tot Maastricht, Hasselt en Landen.
Al die locomotieven (...) -
1835 - 1966, Vaarwel, Trouwe Stomer
2 september 2008, door rixke„Op dinsdag 20 december 1966 zal, voor de laatste maal in ons land, een reizigerstrein door een stoomlocomotief worden gesleept. Het betreft hier trein 8155 die om 14 h 07 uit Aat vertrekt en in Denderleeuw aankomt om 15 h 15.” Aldus luidde het sobere bericht dat de Algemene Directie aan haar genodigden op de „uitvaart” adresseerde.
Die gebeurtenis werd opgeluisterd door de aanwezigheid van de heer Bertrand, toenmalig Minister van Verkeerswezen, van de vertegenwoordigers van de Raad van (...)