Na een proefperiode van twee jaar, werd in het station Eindhoven een televisieapparatuur in dienst gesteld om de reizigers in te lichten omtrent de uren en de sporen van vertrek der treinen, de bestemming, enz.
De volledige apparatuur omvat een bedieningspost en 48 schermen. Die groepen, van elk twee toestellen, zijn op de perrons geplaatst, langs de zes sporen van het station, en zes andere bevinden zich op dragers die in de spooronderdoorgangen, nabij de toegangen tot de perrons (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 108 (08 1965)
108 (08 1965)
Articles
-
Nederland: De televisie in dienst van de reizigers
5 december 2023, door rixke -
Hongarije: Nieuwe diesel-elektrische locomotieven
6 december 2023, door rixkeDe Hongaarse Spoorwegen zullen eerlang de eerste diesel-elektrische locomotieven ontvangen van een reeks van 52 die in de U.S.S.R. werden besteld. Het zijn locomotieven C°C° van 2.000 pk. die veel overeenkomst vertonen met de Russische TE 3, maar die speciaal opgevat zijn voor het spoor en het normaal begrenzingsprofiel van Centraal-Europa. De motor is van het V-vormig type met 12 cilinders en niet met overstaande zuigers zoals de TE 2 en TE 3.
Het gaat hier om de eerste belangrijke (...) -
Gestuwd door de tijd (VII)
9 maart 2015, door rixkeBij de N.M.B.S. omvatten de dispatchingdiensten gewestelijke dispatchingcentrums verbonden aan de dienst van de IPX en een centrale dispatching verbonden aan de Directie van de Exploitatie.
In de gewestelijke centrums beschikt de dispatcher over alle vereiste elementen om het verkeer der treinen te leiden in een bepaalde zone of op een gegeven lijn. Hij geeft ogenblikkelijk aan de stations, blokposten of locomotiefdepots de nodige aanduidingen om de regelmatigheid van de rit der treinen (...) -
La mise au gabarit « électrique » des tunnels entre Liège et Herbesthal
10 décembre 2014, par rixkeGénéralités
Sur la ligne de Liège à Herbesthal, qui suit pendant près de 34 km la vallée de la Vesdre, 20 tunnels ont été creusés, il y a plus de cent vingt ans, pour permettre au rail de traverser les éperons rocheux qui bordent ce cours d’eau sinueux. La longueur cumulée de ces ouvrages est de 3.800 m. environ, soit plus du dixième du trajet ; le plus petit a 43 m. de longueur et le plus long 635 m.
Le revêtement intérieur de ces ouvrages, creusés dans le rocher, était constitué de (...) -
Allemagne (R.F.) : Nouveau pont sur le Rhin
11 novembre 2023, par rixkeEn deux ans, on va reconstruire, sur le Rhin, le pont ferroviaire de Germersheim, totalement détruit en mars 1945. Il reliera les voies ferrées des rives gauche et droite du fleuve, entre Woerth (Palatinat) et Speyer. Après sa reconstruction, la D.B. disposera de seize ponts sur le Rhin. Le nouvel ouvrage sera en acier et supportera deux voies. Il reposera sur des culées, ainsi que sur trois piles, dont deux se trouveront dans le fleuve. Eu égard à la navigation, on le dotera d’une large (...)
-
S.N.C.F. BB 67000.
15 août 2011, par rixkeLes premières locomotives diesel-électriques de la série 67000 sont en service depuis août 1963 sur les lignes non électrifiées de la Savoie et du Dauphiné. Elles remorquent aussi le « Mistral » entre Marseille et Nice. Ce sont des machines pour service mixte, dont 63 exemplaires ont été commandés. Elles se caractérisent par un certain nombre d’éléments nouveaux. Les bogies S.F.A.C. monomoteurs, à deux rapports de réduction permettant deux vitesses maximales (marchandises/voyageurs), sont (...)
-
Grande-Bretagne : Nouveaux engins de traction
13 novembre 2023, par rixkeLes chemins de fer britanniques ont actuellement en service cent locomotives à 25 kV-50 Hz, dont 59 à redresseurs à vapeur de mercure des types excitron et ignitron, et 41 à redresseurs semi-conducteurs (30 au germanium et 11 au silicium). Une nouvelle série de 100 locomotives, toutes à redresseurs au silicium, est en construction. Bien que prévues pour la vitesse maximale de 150 km/h., elles comportent des moteurs à suspension par le nez. Presque toutes leurs devancières étaient équipées (...)
-
Grande-Bretagne : 100.000 T. de charbon par semaine vers la même usine
14 novembre 2023, par rixkeQuand la nouvelle centrale thermique de 2.000 MW, la plus grande d’Europe, sera en pleine activité, la région Est des B.R. transportera chaque année cinq millions de tonnes de charbon à West Burton (Nottinghamshire). Arrivés à destination, les trains-blocs, qui pourront chacun transporter quelque 1.000 T. de charbon, seront dirigés sur une voie de déchargement décrivant un large cercle. Ils passeront sur des trémies à la vitesse de 800 m. à l’heure, et le charbon sera déchargé (...)
-
Groot-Brittannië: Nieuwe tractiemachines
3 december 2023, door rixkeDe Britse Spoorwegen hebben thans 100 locomotieven met 25 kV - 50 Hz in dienst, waarvan 59 met kwikstoom-gelijkrichters van de typen excitron en ignitron, en 41 met halfgeleidende gelijkrichters (30 met germanium en 11 met silicium). Een nieuwe reeks van 100 locomotieven, alle met siliciumgelijkrichters, is in aanbouw. Hoewel ze berekend zijn op de maximale snelheid van 150 km./u. zijn de motoren toch met de neus opgehangen. Bijna al hun voorgangsters waren uitgerust met een volledige (...)
-
Duitsland (B.R.): Nieuwe brug over de Rijn
1 december 2023, door rixkeDe spoorwegbrug van Germersheim over de Rijn, die in maart 1945 volledig werd vernield, zal in twee jaar worden heropgebouwd. Ze zal de spoorbanen van beide oevers verbinden tussen Woerth (Rijnpalts) en Speyer. Na haar heropbouw, zal de D.B. over zestien Rijnbruggen beschikken. Het nieuwe kunstwerk zal van staal zijn en twee sporen dragen. Het zal rusten op landhoofden, alsmede op pijlers waarvan er twee in de rivier zullen worden geplant. Ter wille van de scheepvaart zal er voor een brede (...)