Homepagina > Het Spoor > Spoornieuwtjes > U.R.S.S.: Dwarsliggers in „”asbest-silicalciet"

U.R.S.S.: Dwarsliggers in „”asbest-silicalciet"

woensdag 2 februari 2022, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De Russische Spoorwegen voorzien sommige van hun spoorlijnen van dwarsliggers in „asbest-silicalciet”, een benaming die slaat op een nieuwe, sterke en goedkope grondstof.

De basismengeling is samengesteld uit twee delen van gelijk gewicht, het ene uit een kleverig produkt (fijngemalen massa van 25 % kalk en 75 % kwartszand), het andere uit vullingsprodukten (gezuiverd groefzand en afval van asbest). Aan deze mengeling voegt men water toe (6 tot 8 % van het totale gewicht) waarna het produkt in de vorm gegoten en, gedurende acht uur, in een autoclaaf aan een drukking van 8 tot 10 atmosfeer onderworpen wordt. Eens uit de vorm genomen, moet het „asbest-silicalciet” een breekgrens bezitten van 600 tot 800 kg per cm² bij de samendrukking en van 120 tot 150 kg per cm² bij de doorbuiging.


Bron: Het Spoor, september 1958

(Naar het bulletin van de C.I.C.E.)