Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > China: Elektrificatie

China: Elektrificatie

vrijdag 5 augustus 2022, door rixke

Sinds enkele maanden is de eerste doorgaande spoorlijn tussen Paochi en Chengtu in de Chinese Volksrepubliek onder draad gebracht. Het gaat om een hoofdverbinding tussen het N.W. en N.O. van het land en het goederenvervoer, dat nu reeds zeer aanzienlijk is, zal naar verwachting spoedig verdubbelen, dank zij die elektrificatie.

De 676 km lange spoorlijn heeft een zeer moeilijk tracé, waarin niet minder dan 304 tunnels en 981 bruggen voorkomen. Na de elektrificering zullen moderne E-locs de dienst overnemen, wat niet alleen leidt tot een verbetering van de wagenomloop, maar ook tot een aanzienlijke besparing aan kolen, de huidige vorm van energie. Het is duidelijk, dat het hier om een eerste stap gaat in het kader van een uitgebreid moderniseringsprogramma van de Chinese spoorwegen. In dit verband valt met name te noemen het gedurfde plan voor de aanleg van een spoorlijn naar Tibet, die belangrijke erts- en petroleumvelden moet ontsluiten.

Wat de ontwikkeling van het reizigersverkeer betreft, ligt de zaak moeilijker, daar de vele goederentreinen de mogelijkheid snelle reizigerstreinen in te leggen sterk beperken.

Maar volgens de toeristen, die met Chinese treinen gereisd hebben, is de kwaliteit ervan uitstekend. De spoorwegen van de Chinese Volksrepubliek schijnen dus in volle ontwikkeling. Op het 48 000 km lange net werden in 1970 600 miljoen ton goederen vervoerd. Het overeenkomstige cijfer voor 1975 wordt op 900 miljoen geschat.


Bron: Het Spoor, juni 1976