Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Japan: Het verkeer op de Tokaïdo-lijn

Japan: Het verkeer op de Tokaïdo-lijn

donderdag 18 april 2024, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De Europese reiziger staat steeds enigszins verbaasd wanneer hij de dienstregeling der treinen van de Tokaïdo-lijn inkijkt. Die nieuwe lijn van 515 km wordt inderdaad elke dag, tussen 6 en 24 uur, door een zestigtal treinen bereden, en zulks zowel in de richting Tokio - Shin-Osaka als in de richting Shin-Osaka - Tokio.

Buiten enkele treinen die uit het ene of het andere eindstation vertrekken om in een station onderweg te stoppen, legt het merendeel der treinen het traject van ’t begin tot ’t eind af, ofwel met twee tussenhaltes (Nagoya en Kioto) voor de „Hikari”-treinen, ofwel met tien tussenhaltes voor de „Kodama”-treinen. De eerste „Hikari” vertrekt uit Tokio om 6 uur; van 7 tot 13 uur verlaat, om de 30 minuten, een andere „Hikari” de hoofdstad met bestemming Shin-Osaka. Datzelfde tempo wordt hervat vanaf 14 uur en wel tot 20 u. 30, waarop de laatste „Hikari” het 515 km lange traject aflegt. Tussen ieder vertrek van een „Hikari”, wordt een „Kodama” ingelegd die Tokio verlaat op het uur + 05 en het uur + 35, en dat buitengewoon intense vervoer vindt men eveneens, trein per trein, terug op de tegengestelde richting Shin-Osaka - Tokio.

De „Kodama”- of stoptreinen die, laten wij het herhalen, onderweg tienmaal stoppen, doen precies vier uur over de afstand, d.i. een gemiddelde commerciële snelheid van 130 km/h! De „Hikari” daarentegen verbinden de eindpunten in 3 u. 10 minuten, ondanks twee haltes, d.i. een commercieel gemiddelde van 162 km/h... Het non-stop gedeelte van het traject (Tokio - Nagoya, 366 km) wordt afgelegd in 2 u., met een gemiddelde snelheid van 183 km/h.

En zeggen dat de Japanse Spoorwegen van nu af aan een herziening „op grote schaal” aankondigen van de dienstregelingen die vanaf de herfstdienst 1968 zullen worden toegepast!


Bron: Het Spoor, maart 1967