Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > U.S.S.R.: Elektrificatie

U.S.S.R.: Elektrificatie

woensdag 5 oktober 2022, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Gedurende de laatste jaren werd de ontwikkeling van de elektrificatie in een versneld tempo doorgevoerd: zo werden in de loop der jaren 1956-1960, 8.453 km spoorlijnen geëlektrificeerd, wat gelijk staat met 104 % van het voorziene programma.

Het opzienbarendste resultaat was de voltooiing, in 1961, van de Transsiberische lijn die Moskou met het Baïkal-Meer verbindt, waar de elektrische tractie over een traject van 5.500 km wordt aangewend. Op deze reisweg leggen de treinen afstanden af van 800 km en dit zonder van locomotief te veranderen.

Het net der geëlektrificeerde lijnen werd op 1 januari 1962 met 1.860 km sporen uitgebreid, wat evenwel een vertraging van 204 km op het voorziene programma betekent.

Het in dienst nemen van deze sectoren zal de totale lengte der geëlektrificeerde lijnen op 15.878 km brengen, zegge 12,7 % van de geëxploiteerde lengte van het ganse net. Hiervan zijn 2.148 km lijnen uitgerust met wisselstroom 50 Hz. Meer dan 25 % van het goederenvervoer en meer dan 35 % van het reizigersvervoer rijden over deze lijnen.

Het Plan van de Nationale Economie voor 1962 voorziet het in dienst stellen van 2.020 km nieuwe geëlektrificeerde lijnen.


Bron: Het Spoor, augustus 1962