Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: Nieuwe expresrijtuigen

Frankrijk: Nieuwe expresrijtuigen

maandag 28 november 2022, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

In sommige dag- of avondexprestreinen, waarvan het traject niet langer duurt dan vier of vijf uur, heeft de S.N.C.F, een nieuw rijtuigtype ingeschakeld.

Die rijtuigen hebben een middelgang en zijn verdeeld in twee grote afdelingen die door een glazen tussenschot gescheiden worden. Zij hebben of wel 50 zitplaatsen eerste klas of wel 80 zitplaatsen tweede klas. De zetels hebben regelbare rugleuningen.

Evenals de recente aanhangrijtuigen der motortreinen, zijn de nieuwe rijtuigen voorzien van een autonome verwarmingsinrichting door inblazing van warme lucht, waarbij de calorieën door stookoliebranders worden geleverd. Dank zij die autonome verwarming, zullen zij gemakkelijk op de lijnen met dieseltractie kunnen rijden.

De ingangsdeuren, aan beide uiteinden, bestaan uit twee vouwbare vleugels; voor omvangrijke bagage is er een speciale ruimte voorzien.


Bron: Het Spoor, januari 1963