Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: Duinkerken, spoorweghaven

Frankrijk: Duinkerken, spoorweghaven

vrijdag 31 maart 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Ondanks het gebrek aan natuurlijke verbindingswegen te water met het achterland – stromen en rivieren wijken van Duinkerken af om naar de Belgisch-Nederlandse delta af te buigen – is Duinkerken de derde haven van Frankrijk. De haven werd weliswaar door middel van kanalen verbonden met de streken van Rijsel en Valenciennes, maar het zijn de gemakkelijke spoorverbindingen die haar ontwikkeling in de hand hebben gewerkt. Inderdaad, de spoorweginstallaties hebben zich uitgebreid in de zelfde westelijke richting als de haven-installaties waarmee zij aldus een geheel vormen dat voor een groot deel bijdraagt tot de faam die Duinkerken geniet als snelle haven en als rechtstreekse overladingshaven van wagen naar schip en omgekeerd.

Elke havenkade wordt bediend door meerdere sporen; waarvan er twee of drie onder kranen lopen; achter de lange rij stapelplaatsen liggen twee bijkomende sporen die de behandeling der goederen vergemakkelijken. Het gehele verkeer wordt verwerkt door drie rangeerterrein: ten oosten, het rangeerterrein van de haven bestemd voor het versnelde verkeer en voor de treinen met wagonladingen die naar de sporen van de havenkaden moeten; het rangeerterrein van de duinen, gespecialiseerd in het gewone verkeer en de bediening van de haven; westwaarts, en gelijklopend met het vorige, de bundel voor de uitvoer die de geladen wagens ontvangt in afwachting dat de boten aan de kaden komen aanleggen.

Laten wij hier nog een bijzonderheid aanstippen op het gebied van de organisatie van het transitovervoer: de oproep. In overleg met de expediteur meldt de spoorweg aan het Franse vertrekstation een datum van verzending der wagens, hierbij rekening houdend met de vermoedelijke datum waarop de boot, die de goederen moet laden, zal aanleggen; deze werkwijze vermindert de duur van het oponthoud en bevordert tevens de efficiënte benutting van het materieel en het rendement van de installaties.


Bron: Het Spoor, augustus 1963