Heel wat spoormannen kunnen aan hun diensthoofddeksel onderkend worden. Zijn vorm, zijn kleur en zijn karakteristieke tekens trekken van verre de aandacht en de reizigers zijn heel gelukkig er een te ontdekken wanneer zij in moeilijkheden verkeren.
Het dragen van het voorgeschreven diensthoofddeksel is verachtend gedurende de volledige dienstprestatie voor: De bedienden die rechtstreeks in contact komen met het publiek en die een toezichts-, politie-, of overheidsopdracht vervullen; deze (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 063 (11 1961)
063 (11 1961)
Articles
-
De diensthoofddeksels : 1. De kepies
1 november 2009, door rixke -
Les coiffures de service : 1. Les képis
28 décembre 2009, par rixkeLa coiffure de service identifie un grand nombre de cheminots. Par sa forme, sa couleur et ses signes distinctifs, elle est repérable de loin, et les voyageurs sont heureux d’en apercevoir une quand ils sont dans l’embarras.
Doivent porter la coiffure réglementaire pendant toute la durée de service : Les agents en contact direct avec le public qui exercent une mission d’autorité, de police, de contrôle ou de surveillance ; ces agents portent aussi la tenue de service ; Les agents qui ne (...) -
Le pont du Forth
16 mai 2012, par rixkeLe pont de la rivière Forth, l’un des plus grands ponts ferroviaires du genre « cantilever », traverse, entre les villes de Queensferry et de Fife, le Firth of Forth, un estuaire qui mesure plus de 28 km. de large à son embouchure. Il est situé sur la ligne des « London and North Eastern Railways » qui relie Londres (gare de King’s Cross) à Edimbourg, Perth, Dundee et Aberdeen.
C’est un axe vital pour l’Ecosse : toutes les heures, il y passe un rapide ; chaque semaine, plus de mille (...) -
Ode aan de spoorweg (IV)
16 juni 2014, door rixkeOok Afrika wil in het spoor van de vooruitgang lopen. Hier en daar had de spoorweg, weliswaar, zijn eerste schreden al geplaatst in de kuststreken, in bekend gebied dus. Maar het binnenland van dit uitgestrekte werelddeel was nog een maagdelijk terrein. Daar zullen de spoorwegen zich gaan vestigen. Dit is, waarlijk, een zeer gevaarlijke onderneming waarvan de Belgen de eer zullen mogen opeisen ze het eerst verwezenlijkt te hebben!
Het is, inderdaad, in 1878, tijdens gesprekken tussen (...) -
Duizend dagen zonder ongeval!
2 juni 2014, door rixkeEen record.
“Duizend dagen zonder ongeval!” Neen, dit is geen slogan, geen utopie, maar een verheugende werkelijkheid, een schitterend record dat door de Wagenwerkplaats Antwerpen - Noord verwezenlijkt werd.
De records zijn aan de orde van de dag en dikwijls, wanneer zij worden neergehaald, spreekt men over de buitengewone voorwaarden waarin zij werden verwezenlijkt. In dit geval zou de vergelijking echter niet helemaal kloppen.
Even voorstellen.
De Wagenwerkplaats Antwerpen-Noord (...) -
Frankrijk: Een prototype locomotief voor tweevoudige stroom; de BB 20005
1 juni 2022, door rixkeDeze locomotief, bestemd voor de lijn Parijs - Vallorbe, werd gebouwd in de werkplaatsen van de S.N.C.F, te Hellemmes (région Nord) door een volledige verbouwing van de BB 16028. Zij werd ontworpen om het verkeer te vergemakkelijken tussen de geëlektrificeerde lijnen met eenfazige stroom en die welke door gelijkstroom gevoed worden.
De BB 20005 werkt zowel met eenfazige stroom 50 Hz van 25.000 V (4.920 pk) als met gelijkstroom van 1.500 V (4.600 pk). Zij heeft een uitrusting voor (...) -
Suisse : Le plus long pont sur le Rhône
30 novembre 2021, par rixkeUn pont de chemin de fer relie à la gare d’Ardon la fabrique d’eaux minérales d’Aproz. Il mesure 133 m. et est le plus long qui ait été jeté sur le Rhône en Valais. La voie de raccordement et ses ramifications ont une longueur totale de 2,4 km.
-
Zwitserland: Een grote eer voor een oude rijtuigzetel
4 juni 2022, door rixkeIn het tijdschrift van de S.B.B, lazen wij dat de directeur van een publiciteitsagentschap te Zurich, die zich hoofdzakelijk bezighoudt met auto’s en vliegtuigen, maar tevens een verknochte vriend is van de spoorwegen, onderaan de trap die naar zijn kantoren leidt, een antieke zetel uit een oud eerste klasse rijtuig geplaatst heeft.
Naast de zetel bevindt zich het gebruikelijke neerklapbare steunplankje, dat in een nieuw kleedje gestoken werd. Daarboven treffen wij borden aan uit de (...) -
Espagne : Le « Suburbain » de Madrid
2 décembre 2021, par rixkeUn nouveau chemin de fer a été mis en service à Madrid, le « Suburbano ». Ligne à traction électrique et à voie normale européenne (comme le métro de cette ville), il relie le centre de la capitale au quartier populeux de Carabanchel, ancien village qui compte aujourd’hui 100.000 habitants. Son parcours de 9,5 km. (dont 5,5 km. à ciel ouvert) comporte six stations. Chaque train est composé d’une motrice, d’une remorque et de quatre voitures pouvant transporter 860 voyageurs. La vitesse (...)
-
U.I.C. : Plus d’« homme mort » !
6 décembre 2021, par rixkeDe nombreux engins de traction modernes sont équipés d’un appareillage de sécurité destiné à provoquer l’arrêt du train en cas de perte de conscience du conducteur (blessure, malaise, sommeil). Ce dispositif était désigné, d’une façon consacrée par l’usage, sous le vocable d’« homme mort », de même qu’on l’appelait « tot-Mann » en Allemagne. « dead-man » en Angleterre, etc.
Lorsque l’Union internationale des Chemins de fer s’est préoccupée d’unifier cet auxiliaire précieux de la (...)