Een groot probleem
Een der voornaamste problemen voor de mensen die instaan voor de toekomst der Europese spoorwegen is ongetwijfeld de automatische koppeling. En toch ben ik er enigszins beducht voor om dat onderwerp in „Het Spoor” aan te snijden omdat, zowel op technisch als op politiek gebied, de zaak uiterst ingewikkeld is. Ze moet evenwel opgelost worden en het Europese net (275 000 km lijnen), gelegen tussen de U.S.A. (350 000 km) en Rusland (125 000 km), moet op dezelfde moderne (…)
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AM/MS 56
Articles
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De automatische koppeling
9 februari 2010, door Rixke -
Verdeling van de tractie-middelen bij de nmbs (1976)
16 april 2009, door RixkeIn ons nummer van augustus 1967 hadden wij het over de modernisering van onze tractie, die toen pas klaargekomen was met haar reconversie. Inderdaad, in december 1966 hadden de laatste stoomlocomotieven hun vuurhaarden voorgoed gedoofd.
Aan de hand van enkele tabellen brachten we een beeld van de verdeling van de tractiemiddelen : elektrische locomotieven, treindiesellocomotieven en dieselrangeerlocomotieven, elektrische motorrijtuigen en motorwagens.
Sedert 1967 is de toestand enigszins (…) -
Nos Automotrices
16 janvier 2008, par RixkeC’est en 1934 que nos premières automotrices effectueront leurs essais sur la ligne Bruxelles-Anvers, avant d’assurer, l’année suivante, les services directs sur cette ligne. La S.N.C.B, avait choisi, comme véhicule de base, la voiture de 22 m., qu’elle dota de trois petites plates-formes d’accès. Ces automotrices étaient des rames quadruples. Huit d’entre elles ont été munies. en 1939, de deux remorques intercalaires. Pour le service omnibus, la S.N.C.B, commanda, la même année, huit rames (…)
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Petit coup d’œil sur nos automotrices
16 janvier 2008, par RixkeL’automotrice apparut sur notre réseau en 1935 quand on mit en service les premières rames quadruples à 3.000 volts continu sur la ligne Bruxelles-Nord à Anvers-Central
Les rames de 1935
A cette époque, on voulait utiliser en service courant des rames de quatre véhicules non dissociables, pouvant être accouplées deux par deux aux heures de pointe.
On choisit comme véhicule de base une voiture métallique de 22 m pour trains directs du service intérieur et on la dota de trois (…) -
L’attelage automatique
27 août 2014, par RixkeUn grand problème.
Parmi les problèmes qui préoccupent les responsables de l’avenir des chemins de fer européens, celui de l’attelage automatique occupe une place de choix. Pourtant, c’est avec une certaine appréhension que j’aborde ce sujet dans « Le Rail » parce que, tant techniquement que politiquement, l’affaire est très compliquée. Il faut cependant la résoudre et donner au réseau européen (275.000 km de lignes), situé entre les U.S.A. (350.000 km) et la Russie (125.000 km), la (…) -
Onze motorrijtuigen
18 augustus 2014, door RixkeDe motorrijtuigen verschenen op ons net in 1935. Dat jaar werden de eerste vierwagenstellen met 3.000 volt gelijkstroom op de lijn Brussel-Noord - Antwerpen-Centraal ingezet. De treinstellen van 1935
Op dat tijdstip wilde men, voor de gewone dienst, vaste stellen van vier voertuigen aanwenden die tijdens de spitsuren twee aan twee konden worden gekoppeld.
Als basisvoertuig koos men een metalen rijtuig van 22 m dat voor de doorgaande treinen in binnenlands verkeer gebruikt werd. Om het (…) -
Répartition de la traction à la sncb
7 août 2013, par RixkeDans notre numéro d’août 1967, nous avons parlé de la modernisation de la traction à la SNCB, qui venait de terminer sa reconversion. En effet, les dernières locomotives à vapeur avaient été retirées de la circulation au mois de décembre 1966.
Grâce à quelques tableaux, nous avions fait connaître la répartition des moyens de traction : locomotives électriques, locomotives diesel de ligne et de manœuvre, automotrices électriques et autorails.
Depuis 1967, la situation a quelque peu (…) -
Een merkwaardige prestatie...
3 juni 2013, door RixkeTijdens de eerste proefritten op de lijn Brussel - Aarlen hadden wij de overtuiging reeds opgedaan dat het voor een electrisch motorrijtuig slechts kinderspel is op een helling te starten of te versnellen en dat het lijnprofiel alleen tijdens het dalen een rol speelt ... want dan moet geremd worden om de toegelaten snelheid niet te overschrijden!
Een reclame uit de tijd van de eerste autobanden verklaarde: “De band X verslindt de hindernis”; nu zouden wij eveneens kunnen zeggen dat de (…) -
Souvenirs de 1968
22 décembre 2010, par Rixke