Deze 25 eenfazige locomotieven, geleverd tussen 1956 en 1960, zijn uitgerust met kwikbooggelijkrichters. De motors zijn opgehangen aan het draaistelfreem door middel van elastische koppelingen van het alsthomstelsel. De rollagerdraagpotten zijn verbonden met het draaistelfreem door middel van radiale kleine drijfstangen die geleed zijn op rubber. Deze, door de Franse techniek geïnspireerde machines zijn voorzien van faiveleystroomafnemers. De luchtleidingen, de portieren en het dak van de (...)
Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken
Locomotieven uit alle windstreken
-
British Railways. Type A 3001/23
13 oktober 2014, door rixke -
East African Railways & Harbours. Classe 90.
19 maart 2012, door rixkeDe Spoorwegen en Havens van Oost-Afrika bedienen drie landen: Kenia, Oeganda en Tanzania (ex-Tanganyika). Ze gebruiken daarvoor de locomotieven van de klasse 90 in Kenia, op het baanvak Nairobi - Nakuru en op de lijnen Nakuru - Eldoret, Nakuru - Kisumu (Victoriameer) en Konza - Magadi. Die machines voor gemengde diensten zijn vaak bestemd voor de tractie van posttreinen tussen de hoofdstad Nairobi en de haven Mombasa, op de Indische Oceaan. De 46 exemplaren, n° 9001 tot 9046, werden, van (...)
-
Turkje cumhuriyeti devlet demiryollari isletmesi. Reeks 21 500.
12 maart 2012, door rixkeDe 40 diesel-elektrische locomotieven van die reeks van het type “met kap”, werden vanaf 1965 geleverd. Het gaat hier om Amerikaanse locomotieven die voor de uitvoer zijn bestemd en die, daarom, overeenkomstig de meest beperkte begrenzingsprofielen zijn gebouwd. Ze trekken zware reizigers- en goederentreinen tussen Ankara en Istamboel (576 km) en kunnen hellingen aan van 25 per duizend op een hoogte van 765 m. Die locomotieven zijn uitgerust met een stoomketel voor de verwarming der (...)
-
Korean National Railroad. Reeks 8000.
12 maart 2012, door rixkeDe Zuidkoreaanse Spoorwegen (KNR) hebben hun eerste elektrische locomotieven aangekocht. Het gaat hier om een reeks van 66 machines, besteld bij de Europese groepering die “Groepering 50 Hz” wordt genoemd . Ze zijn genummerd van 8001 tot 8066 en de eerste eenheden werden er in juni 1972 ontscheept.
Die locomotieven zijn bestemd voor de grote dwarslijn die de hoofdstad Seoel met de Oostkust verbindt. Deze zeer bochtige lijn met een getand profiel, heeft enkele uitlopers waarop hellingen (...) -
Griekse staatsspoorwegen. Reeks A 400.
5 maart 2012, door rixkeDie diesel-elektrische locomotieven werden ontworpen door de firma Siemens AG te Erlangen, in de Duitse Bondsrepubliek. In 1966 werden vijf eenheden in dienst genomen op de lijnen van Macedonië, vijf andere volgden in 1968. De tien locomotieven, aangewezen voor Thessaloniki, trekken reizigers- en goederentreinen op de lijnen die deze stad met Florina en Indomeni (Joegoslavische grens) verbinden. Ze onderhouden nl. de dienst van de Akropolis-Express. Op het baanvak Thessaloniki - Skidra, (...)
-
Zwitserse Bondsspoorwegen. Type Bm 6/6.
27 februari 2012, door rixkeVier prototypen werden geleverd in 1954-55 (n° 18501 tot 504). In 1960-61 werden ze gevolgd door een reeks van tien machines (n° 18505 tot 314). Die diesel-elektrische locomotieven onderhouden de reizigers- en de goederentreindiensten alsmede zware rangeerdiensten. Ze zijn uitgerust met twee motoren van 850 pk, voorzien van een zeer doeltreffende geluiddempingsinrichting die op het dak van de bestuurderscabine aangebracht is. Draaistellen SLM van gelast staal. Inhoudsvermogen gas-olie: (...)
-
Zwitserse Bondsspoorwegen. Type Ae 6/6.
20 februari 2012, door rixkeDe locomotieven Ae 6/6 van de SBB slepen op de St.-Gotthardlijn een maximale last van 600 t tegen 75 km/h. De lange hellingen kunnen er een stijging van 27 ‰ bereiken. In 1952 werden twee prototypen (11.401 en 402) geleverd. In 1957 volgde er een reeks van 12 loco’s (11.403 rot 414). Die 14 locomotieven waren opgesmukt met een verchroomde band die niet meer aangebracht werd op de volgende machines die van 1957 tot 1963 geleverd werden (11.415 tot 520). De Ae 6/6 dragen het wapenschild van (...)
-
Svenska statens jarnvagar. Reeks T 43.
20 februari 2012, door rixkeDeze reeks bestaat uit 50 eenheden die van 1961 tot 1963 aan de Zweedse Staatsspoorwegen (SJ) geleverd werden. Ze zijn genummerd van 209 tot 258. Deze diesel-elektrische locomotieven, van het type met motorkap, werden ontworpen door de bouwers en de Dienst van het Rollend Materieel van de SJ. Ze worden o.m. ingezet op de kustlijnen van Norrland en op enkele lijnen van het centrum en van Gotland. Ofschoon vooral bestemd voor de lichte goederentreinen op lijnen met moeilijk profiel, trekken (...)
-
Svenska Statens Jarnvagar. Type Ra.
13 februari 2012, door rixkeDe SJ hebben in 1955 twee snelle elektrische locomotieven in dienst genomen van het type Ra (d.w.i. “Rapid”), n° 846 en 847. Op dat tijdstip vielen die prototypen op door hun grote kracht en hun gering gewicht. In 1981 werden acht reekslocomotieven, n° 990 tot 997, geleverd. Ze waren enigszins zwaarder, wat voor een deel het gevolg was van de aanwending van volle asstangen in plaats van holle. De draaistellen zijn van gelast staal. De ophanging van het draaistelframe vertoont veel (...)
-
Caile Ferate Romane. Reeks 060-DA.
6 februari 2012, door rixkeDe eerste zes locomotieven van die reeks werden in Zwitserland gebouwd en in 1959 aan de CFR geleverd. Tien locomotieven van hetzelfde type werden in Roemenië onder licentie gebouwd en de levering van nieuwe exemplaren is aan de gang. Het zijn diesel-elektrische machines die in staat zijn goederentreinen van 600 t te trekken met een snelheid van 22 km/h op hellingen van 25 per duizend of reizigerstreinen van 400 t met een snelheid van 100 km/h op vlakke trajecten. Ze kunnen in meervoudige (...)