Homepagina > Het Spoor > Tussen sein en wissel > Marokko

Marokko

vrijdag 20 augustus 2021, door rixke

Deze maand zal de Marokkaanse koning Hassan II de snel treindienst tussen Casablanca en Rabat inrijden. Op zich niet zo meteen nieuws voor onze rubriek ware het niet dat deze treindienst zal worden gereden met elektrische treinstellen van volledig Belgisch fabrikaat. Niettegenstaande een sterke concurrentie van Hongaarse, Franse en Japanse constructeurs, haalde de Belgische combinatie BN-ACEC op 9 juli 1982 een order binnen van de Office National des Chemins de fer du Maroc (ONCFM) voor acht elektrische drierijtuigtreinen.

België kon niet enkel een al rijdend treinstel aanbieden, maar ook kredietfaciliteiten in de vorm van een lening van staat tot staat. Het ONCFM-drietje is afgeleid van ons bordeaux kleurig tweetje, de reeks 300 of „Break”. Er zijn uiteraard een aantal detail verschillen. Zo werd de transmissie gewijzigd en werd een rheostatisch remsysteem geïnstalleerd i.p.v. een remsysteem met recuperatie.

Het Marokkaanse drietje is 75,81 m lang en weegt 145 ton. De topsnelheid bedraagt 160 km/u., het vermogen 1 416 kW.

In verband met de zilte lucht zijn de kasten uit corrosiebestendig staal. Het drietje, dat 160 km/u. aankan, biedt 239 zitplaatsen tweede en slechts 32 zitjes eerste klas, alle rokers. Het aantal staanplaatsen bedraagt resp. 75 en 9.

In de normale exploitatie wordt gereden met twee gekoppelde drietjes. Het drietje is zo gebouwd dat het eventueel in een viertje kan worden veranderd.

Een Marokkaans drietje broederlijk naast een Belgisch tweetje.

De Marokkaanse spoorwegen zouden zich graag meer treinstellen aanschaffen, maar gezien de benarde situatie van de overheidsfinanciën zal het voorlopig bij wensen blijven.

De NMBS zorgde voor de opleiding van de Marokkaanse technici. Deze werden o.m. vertrouwd gemaakt met de thyristortechniek, een nieuwigheid voor de ONCFM. Tussen NMBS en ONCFM werd verder een akkoord afgesloten voor gezamenlijke aankoop van wisselstukken.


Bron: Het Spoor, maart 1984