Homepagina > Het Spoor > Tussen sein en wissel > MAV

MAV

vrijdag 3 september 2021, door rixke

De Hongaarse spoorwegen (MAV) hebben een prototype van een lichtgewicht „autorail” op de sporen gezet. Deze gelede railbus is gebaseerd op dezelfde principes als die welke het Britse Leyland samen met British Rail ontwikkelde. Voor de secundaire lijnen in West-Yorkshire worden enkele van die railbussen gebouwd.

In Hongarije werkt treinbouwer Ganz-Mavag samen met de busconstructeur Ikarus.

Het Hongaarse dieseltweetje is 25 m lang (langer dan de Britse versie) en biedt plaats aan 164 reizigers van wie overigens slechts de helft een zitplaats heeft. De Britse railbus heeft 94 zitplaatsen. In een normaal tweeassig treinonderstel is een ondervloermotor van 335 pk ondergebracht. Maximumsnelheid 100 km/u., gewicht 26 ton.

De Hongaarse spoorwegen leggen er de nadruk op dat het grote voordeel van het combineren van bus- en treinonderdelen ligt in de belangrijk lagere produktiekosten van gestandaardiseerde autobus-carrosserieën.

Deze aanmerkelijk lagere aanschaffingsprijs, gecombineerd met vereenvoudigde exploitatievormen, kan de zwakke secundaire lijnen van de MAV op de been houden.


Bron: Het Spoor, maart 1984