Homepagina > Het Spoor > Tussen sein en wissel > Nederland: Dubbeldekkers met stijl

Nederland: Dubbeldekkers met stijl

vrijdag 3 december 2021, door rixke

Tegen de zomer van dit jaar zal NS met haar nieuwe dubbeldekkers uitpakken op haar interregionet. Er loopt momenteel een bestelling van 34 driewagenstellen en 47 vierwagenstellen. Uiteraard zijn er hierbij een aantal nieuwigheden te melden. De dubbeldektreinen zullen onder de vorm van een treinstel worden ingezet. Daar waar er bij het oude dubbeldekmaterieel in combinatie met een elektrische locomotief gereden werd, zullen de nieuwe stellen samengesteld zijn uit 2 identieke motorrijtuigen (mBvk1 en mBvk2) met hiertussen een combinatie van ABv3, ABv4 en ABv5- rijtuigen.

Intercity-vervoer stelt vanzelfsprekend hogere eisen aan comfort. Om de bediening van Wagons-lits, die er in het regionaal vervoer niet voorzien is, vlot te laten verlopen werden in de nieuwe rijtuigen liften gebouwd. Het interieur komt op het niveau van de ICM-en ICR-rijtuigen. LCD-schermen en LED-schermen binnen duiden de reisweg aan. De motorrijtuigen mBvk1 en mBvk2 beschikken over eenzelfde stuurcabine als de SM’90. Aan de niet-cabinezijde bevindt zich een motordraaistel. Verder tellen zij 93 zitplaatsen tweede klas en een ruimte voor fietsen of reizigers. Het enige verschil tussen deze 2 motorrijtuigen is dat er in de mBvk1 een ruimte zal ingericht worden voor Wagons-lits en in de mBvk2 een conducteursverblijf zal voorzien worden. De tussenrijtuigen ABv3 en ABv4 zijn identiek. Hierin kunnen 47 reizigers eerste klas en 42 reizigers tweede klas plaatsnemen. Er is een plaats voorzien voor een rolstoel en een toilet voor rolstoelgebruikers. Er wordt eveneens rekening gehouden met een plaats voor de inbouw van een rolstoellift. Het ABv5-rijtuig telt 23 eerste klas zitplaatsen en 74 tweede klas. Dit alles wordt verpakt in het nieuwe, brede omgrenzingsprofiel zoals bij het SM’90-materieel. Een klimaatbeheerssysteem is uiteraard standaard aanwezig in zowel de gewone rijtuigen als in de motorrijtuigen. Proefritten zullen de degelijkheid van al dit moois moeten bewijzen. Zo ook de betrouwbaarheid van de verschillende remsystemen. Men beschikt over elektrodynamische remmen die de vrijgekomen energie zoveel mogelijk naar de bovenleiding moeten terugvoeren, anders wordt de energie in de remweerstandenkast in warmte omgezet. Een tweede soort van remmen zijn de schijfremmen, die in werking treden als er krachtiger geremd moet worden dan van de elektrodynamische remmen kan gevraagd worden. Tot slot zal het nieuwe materieel nog over een permanent-magneetrem per rijtuig beschikken. Deze functioneren als parkeerrem of bij snelremming (noodrem, ATB, dodeman of een remming als gevolg van treinbreuk).


Bron: Het Spoor, april 1994